2255
Sök

DLS basar VS. ?

1 129 Inlägg
2 augusti 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
En sluten låda ger ca 4-6dB lägre ljudnivå vid 40-60 Hz jämfört med 25 liters lådan. Det spelar nästan ingen roll vilken lådvolym det är på den slutna lådan, den spelar betydligt lägre(ljudnivå) än basreflexlådan ändå.

Det där testet såg jag också men det går inte att läsa. Jag är dålig på datorer så att jag kan inte föra över bilden till något annat program heller.

Gå in på dls hemsida o kolla på tester. När bilden kommer upp så sätter du musspilen på bilden o då kommer det fram en ikon som "frågar" om  du vill förstora bilden. En baggis.

1 129 Inlägg
2 augusti 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Har tittat igen på olika lådvolymer för basreflex. Det jag kommer fram till är att om du har den där 38 liters lådan och stämmer av den till 40 Hz så blir det en peak vid ca 40-50 Hz. I en 25 liters låda med samma avstämning så blir peaken ca 2-2,5dB lägre, den ska dock gå lika djupt som 38 liters lådan.

Röret i 25 liters lådan bör nog bli ett 3" och ca 21 cm långt istället, annars blir längden ca 51 cm om du har ett 4" rör. Alla uträkningar är gjorda med lagom mycket dämpmaterial i lådan.

Vad blir det för skillnad mellan 38 och 43L portat då?.

21 761 Inlägg
3 augusti 2006
Palicuse skrev:
Gå in på dls hemsida o kolla på tester. När bilden kommer upp så sätter du musspilen på bilden o då kommer det fram en ikon som "frågar" om  du vill förstora bilden. En baggis.

Usch, nu får jag ju skämmas. Hoppas att det inte är så många som läser det här.

Nåja. Det blir bara ca 0,5dB högre peak med 43 liter jämfört med 38 liter med samma avstämning, frekvenskurvorna är väldigt lika varandra.

1 129 Inlägg
3 augusti 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Palicuse skrev:

Usch, nu får jag ju skämmas. Hoppas att det inte är så många som läser det här.

Nåja. Det blir bara ca 0,5dB högre peak med 43 liter jämfört med 38 liter med samma avstämning, frekvenskurvorna är väldigt lika varandra.

Haha. Ber om ursäkt för det, men ja kan ju trösta med att vi alla har varit nybörjare nån gång vilket ä värt att ha förståelse för.

Ta mig t.ex. fattar mig inte på basprogram o sånt och har svårt för vissa symboler o förteckningar inom billjud. Men ja klarar mig rätt bra ändå big_smile.

När det gäller baslådan så skiljer det ju nästan ingenting mellan 43 o 38L. Men har lådan nån dämpning o hur lång ä porten?.

21 761 Inlägg
3 augusti 2006
Ja, jag räknade med lite lagom dämpning. Röret blir ca 26 cm långt på 43 liters lådan och 30 cm på 38 liters lådan.

Jag ställde mig i skamvrån ett tag men nu känns det bättre igen.
Senast redigerat av Drönirettab (3 augusti 2006)

1 129 Inlägg
3 augusti 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, jag räknade med lite lagom dämpning. Röret blir ca 26 cm långt på 43 liters lådan och 30 cm på 38 liters lådan.

Jag ställde mig i skamvrån ett tag men nu känns det bättre igen.

Ser du lådornas mått i programmet?. Annars får ja använda mig av miniräknaren.

Har beställt färdig kapade skivor som ja bygger lådan av (byggs i 22mm spån).

Men dessa skivor är kapade efter en ritning som gjorts av Nårdik. Det vore intressant att se vad du får för mått på 43 o 38L lådan.

Höjden får va max 40 cm utvändigt och ja vill att lådan ska ha så litet djup som möjligt så jag tar ut det mesta på bredden iställe, men lådan måste va såpass djup så jag kan ha porten från den vänstra väggen bort mot den högra utan att den är ivägen för basen.

1 129 Inlägg
4 augusti 2006
Trådstartare
Då har man gjort klart lådan. Så imorrn blir de o ställa in steget o provspela.

Lådan blev 43L nu, så får jag minska på den senare om det behövs.

Jag prata mä en kompis som oxå håller på en del mä billjud , o han tyckte att ja skulle bygga en låda på 18L netto vilket ja tycker är lite väll lite smile. Lådan  skulle ha en 4" port till o lite dämpning på väggen bakom porten.

21 761 Inlägg
4 augusti 2006
Var det 18 liters lådan som skulle ha 4" rör? I så fall måste avstämningen bli relativt hög för att inte få så väldigt långt rör och då skulle lådan inte gå speciellt djupt, det skulle bli en peak vid tex 60-70 Hz beroende på avstämning.

1 129 Inlägg
4 augusti 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Var det 18 liters lådan som skulle ha 4" rör? I så fall måste avstämningen bli relativt hög för att inte få så väldigt långt rör och då skulle lådan inte gå speciellt djupt, det skulle bli en peak vid tex 60-70 Hz beroende på avstämning.

Ja tydligen skulle 18L lådan ha 4" rör. Tycker att det hade räckt med 3" men...

Jag tror inte att det blir så mycket djup bas direkt men en del tryck blir det nog.

Skulle inte förvåna mig om det blir skit av alltihop i en 18L portad låda för att dls rekomenderar 45,6L portat.

1 129 Inlägg
21 augusti 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:

Kan du skicka nån bild på resultatet med 18L netto o 40L netto?

21 761 Inlägg
21 augusti 2006
Hmm... Jag vet inte hur man får över bilden på frekvenskurvan från mitt program till denna sida, vet inte ens om det går.

Team Tondöv
649 Inlägg
21 augusti 2006
kör en Prt Scrn! då sparas bilden av skrivbordet i urklipp, sen är bara att klistra in och redigera i valfritt program, typ Paintshop Pro och spara som en .jpg..

1 129 Inlägg
22 augusti 2006
Trådstartare
Om du lyckas få fram resultaten på dom 2 lådvolymerna så kanske du kunde få fram resultatet på 28L brutto slutet, 32L brutto portat o 34L brutto portat.

Jag har haft W712an i en låda på 42 o 45L brutto o då provat olika portlängder. CA12 steget borde kunna ge nog effekt så det borde inte va nåt problem.

Basen spelar bra o rent men jag saknar tryck, så det blir att hoppas på att mw12an som ja väntar på kommer göra bättre från sig.

Sök