3375
Sök

Check engine

166 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Hej jag har en saab 900 -95 2,3L motorn utan turbo. När jag var ute och körde så började check engine lysa i ca 15 sec sen slockna den och tändes inte nå mer sen när jag var ute och körde men sen stängde jag av bilen i några timmar sen när ja hade åkt ut och kört en bit börja den lysa igen i ca 15 sec sen slockna den. Hel mysko hmm. Nån som vet varför den är så? är inte så roligt när den tänds. Tacksam för svar!
Senast redigerat av skbgkillen (30 september 2009)

133 Inlägg
30 september 2009
Går det inte att läsa ut felkoden på displayen genom att vrida igång tändningen utan att starta bilen o se hur många gånger check engine blinkar? Eller är det bara på äldre Saabar?

199 Inlägg
30 september 2009
Åk till en verkstad som får läsa av bilens felkoder, mitt varmaste tips.
Det går också att kolla felkoderna själv genom att vrida på tändningen , vänta tills "check engine" lampan slocknat och tänts igen efter några sekunder. Efter det kommer lampan att blinka ett visst antal gånger. Räkna blinkningarna och kolla vad felet är i listan nedan.

ANTAL BLINKNINGAR:
2 Tryckgivare, inloppsluft
3 Tempgivare, insugningsrör
4 Tempgivare, kylarvätska
(Givaren till styrdonet)
5 Spjällägesgivare
6 Syresensor
7 Adaption
8 Urluftningsventil
9 Styrdon internt fel

1 019 Inlägg
30 september 2009
PaZZe skrev:
Det går också att kolla felkoderna själv genom att vrida på tändningen , vänta tills "check engine" lampan slocknat och tänts igen efter några sekunder. Efter det kommer lampan att blinka ett visst antal gånger. Räkna blinkningarna och kolla vad felet är i listan nedan.

ANTAL BLINKNINGAR:
(Givaren till styrdonet)
5 Spjällägesgivare
6 Syresensor
7 Adaption
8 Urluftningsventil
9 Styrdon internt fel

Att vrida på tändningen funkar inte på TS bil då han har Bosch Motronic och inte Trionic.

199 Inlägg
30 september 2009
Då fick man veta något nytt , får hoppas att mitt tips hjälper någon annan! smile

876 Inlägg
30 september 2009
Garfield skrev:
PaZZe skrev:

ANTAL BLINKNINGAR:
(Givaren till styrdonet)
5 Spjällägesgivare
6 Syresensor
7 Adaption
8 Urluftningsventil
9 Styrdon internt fel

Att vrida på tändningen funkar inte på TS bil då han har Bosch Motronic och inte Trionic.

jag har också en 900 2.3L. Men ibland när jag kört med bilen då tänder sig Check Engine lampan och slocknar inte igen mer än när jag gjorde en norsk omstart (gjorde den strömlös ett tag) då slocknade den och var släckt ett antal mil. Har gjort det en gång till efter det och sen tändes den ytterligare en gång. Känns som att det är bara när man kört lite hårt med bilen som den tänds.

Några ideer på vad det kan va? smile

199 Inlägg
30 september 2009
Det bästa du kan göra i dagsläget är att kolla felkoderna med hjälp av dator. Då slipper du massvis av chansningar och kan sprara pengar på att byta/laga rätt del direkt.

MVH

166 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Va tar en verkstad för att kolla sånt?

199 Inlägg
30 september 2009
Hade du bott i stockholm så skulle jag kunna hjälpt dig kostnadsfritt. Vet inte vad en verkstad tar för att kolla felkoderna. Men kan inte tänka mig mer än 200:-

MVH

166 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
PaZZe skrev:
Hade du bott i stockholm så skulle jag kunna hjälpt dig kostnadsfritt. Vet inte vad en verkstad tar för att kolla felkoderna. Men kan inte tänka mig mer än 200:-

MVH

hehe ok lite långt kanske befinner mig i skövde just nu så det blir en bit

199 Inlägg
30 september 2009
Prata med en lokalverkstad. Priset bör inte överstiga 200:-

166 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
PaZZe skrev:

Ok ska prata med nån verkstad imorn så får man se vad som är fel!

265 Inlägg
1 oktober 2009
PaZZe skrev:

ANTAL BLINKNINGAR:
(Givaren till styrdonet)
5 Spjällägesgivare
6 Syresensor
7 Adaption
8 Urluftningsventil
9 Styrdon internt fel

funkar dessa koderna på min saab 9000 2,3T -94 oxå??

mvh Niklas

"Så länge min chef låtsas att jag har mycket lön, låtsas jag att jag har mycket arbete."

5 710 Inlägg
1 oktober 2009
StarShine skrev:
PaZZe skrev:

ANTAL BLINKNINGAR:
(Givaren till styrdonet)
5 Spjällägesgivare
6 Syresensor
7 Adaption
8 Urluftningsventil
9 Styrdon internt fel

funkar dessa koderna på min saab 9000 2,3T -94 oxå??

mvh Niklas

Ja.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

1 002 Inlägg
1 oktober 2009
PaZZe skrev:

Hos saab här i stan kostar det 700:-

...

Sök