2483
Sök

Framvagn saab 900Turbo

283 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
har lite problem i framvagnen på min saab 900se turbo-96.
jag har vibrationer i ratten vid hastigheter över 70 ungefär, samt att ibland knycker de o rycker i ratten.
Jag vet om att mina fjädrar fram är brustna, den ena ett halvt varv o den andra något mer. hänger detta ihopa så de beror på fjädrarna eller är de något annat? och hur gör jag med fjädrarna byter till nya eller kapar till så dom är lika långa?smile

...

265 Inlägg
30 juli 2009
jag skulle ha bytt nya

283 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
tror aändå jag bara kapar till dom till att börja me

...

265 Inlägg
1 augusti 2009
okey vad av denna fråga då tongue

283 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
min framvagn o jag är ju inte helt överrrens:P

...

265 Inlägg
3 augusti 2009
hahah okey brukar vara så ofta med bilar man är aldriv överenns smile

283 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
haha den rycker o knycker o jäklas:P

...

355 Inlägg
3 augusti 2009
Hej!

Om du nu vet att fjädrarna e av, då är väll det första steget att fixa nya. Sedan ut på vägen igen å se om det " rycker o knycker o jäklas". Eller? :S

Hur långt har han rullat? Kanske dags att se över chassit, nya dämpare å lite fräscha bussningar. Och sedan göra en hjulinställning.

Mvh Jonas

Mvh Jonas

Supraman
2 300 Inlägg
3 augusti 2009
megastreetracer skrev:
haha den rycker o knycker o jäklas:P

kan säga att dina fjädrar e helt slut, du har en matrialutmattning i hela fjädern, så vill du ha en säker bil med någonslags väghållning köper du nya fjädrar.

att det rycker i framvagnen tyder mkt på att bussningarna e slut alt så har du någon led som glappar.

Gör en riktig genomgång av framvagnen och va inte snål.
E man snål e bilar fel grej att läggar pengar på.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

283 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
han är riktigt styv i fjädringen, och ligger som ett strykjärn på vägen.. krokiga enfiliga asfaltvägar 100-180km e inga som helst problem.. men den rycker o knycker då o då som man får hålla emot!

...

265 Inlägg
3 augusti 2009
låter som en farlig bil som sagt gå igenom framvagnen . det är en säkerhets grej för fort innan du hinn blinka e olyckan framme

267 Inlägg
3 augusti 2009
kolla över bussningarna och fastsättningen i bärarmarna (en över och en undre /sida) med ärens lopp så kan de fast svetsade muttarna som håller bärarmarna lossna ifrån de svetsade läget och bussningar brukar se ut som fnöske

265 Inlägg
3 augusti 2009
en bra framvagn är en säker framvagn

283 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
förstår, hur kollar ja bussningarna? kollar om dom ser torra o spruckna ut?

...

1 291 Inlägg
4 augusti 2009
Du får palla/hissa up bilen och lägga dig under med en kofot och bryta i alla leder.
Då märker du fort vilka bussningar som är dåliga

265 Inlägg
4 augusti 2009
mattiasH exact det är det lättaste

283 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
har bytt fjädrarna men problemet finns kvar ännu.. hur mycket ska de röra sej när man bryter i lederna me kofot?smile

...

Sök