3079
Sök

Hur mycket ladd kan jag göra på utan att slita för mycket? (Nissan 200sx S13)

121 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
#1
som rubriken lyder, kör med fölljande;

- Garrett T28 turbo, kullagrad
- Extraktor-grenrör
- 3" front- och downpipe
- 3" catbacksystem med eftermonterad racekat som klarar sig genom besiktningen
- Större intercooler
- HKS Ssqv dump
- Större soppapump
- Setrab termostatstyrt 19raders oljekylare
- Steg 2 chip

Ska fixa 444cc samt z32 lmm, och vad kan jag ladda då ?

har hört med de instälningar jag har nu så ska jag köra på 0,95 bar men vet inte om det stämmer samt kan jag höja laddtrycket efter att ha bytt z32 samt spridare?


502 Inlägg
30 september 2009
#2
vore ju bra att veta vad det är för bil och motor wink
för jag antar att det inte är din bmw det handlar om?

Avstängd
424 Inlägg
30 september 2009
#3
nissan s13 antar jag..

team Svineri. Volvos under construction.

121 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
#4
ursäkta missa det men ja, det är en s13 tänkte att det va självklart men klart det inte e det när jag inte skriver det ;D


Avstängd
424 Inlägg
30 september 2009
#5
Visst kan du ladda. Det är stakarna som är mest utsatta.

team Svineri. Volvos under construction.

121 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
#6
jo men har  som sagt hört att 0,95 e det vanligaste och det som rekomenderas men går det att ladda 1,1-1,2 utan nån större skada ?


Avstängd
424 Inlägg
1 oktober 2009
#7
bumb skrev:
jo men har  som sagt hört att 0,95 e det vanligaste och det som rekomenderas men går det att ladda 1,1-1,2 utan nån större skada ?

Allt går big_smile se bara till att inte utsätta den för högt laddtryck för länge, det är då risken för banan stakar är som högst. T.ex att dra bilen på femmans växel från typ 2000 varv upp till varvstopp.

Men se ändå till att byta stakar. Det är en skitbra investering.

team Svineri. Volvos under construction.

121 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#8
jaja, ska snart skaffa smidda kolvar o hela skiten men vill veta var man kan börja men vad för stakar är att rekomendera ?


4 767 Inlägg
2 oktober 2009
#9
La till bilmodell i din rubrik.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

782 Inlägg
2 oktober 2009
#10
Jag laddar 1,4 bar med orginal botten har kört hur som helst hela sommaren,,, men den är ordentligt mappad också,, kör med apexi fc

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

782 Inlägg
2 oktober 2009
#11
bumb skrev:
jaja, ska snart skaffa smidda kolvar o hela skiten men vill veta var man kan börja men vad för stakar är att rekomendera ?

Många kör med Eagle stakar och CP kolvar

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 oktober 2009
#12
bushmyra skrev:
Jag laddar 1,4 bar med orginal botten har kört hur som helst hela sommaren,,, men den är ordentligt mappad också,, kör med apexi fc

Exakt!!!


en motor håller aldrig för ett max ladd, alltså det går inte att säga att en Volkswagen jetta tål 0.7bar, en BMW E36 tål 0.9bar osv.  Det vet man aldrig! 

Det du gör ar att utrusta bilen med knackavlyssningsutrustning sedan åker du ut och mappar laddtrycket, när du hör spikning notera varvtal och laddtryck. gör sedan en laddtryckskurva som ligger på en safe nivå hela vägen.

är du mer seriös justerar du samtidigt bränsle och tändläge samt håller koll på övriga parametrar tex MAT, mottryck, avgastemp etc.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

925 Inlägg
2 oktober 2009
#13
bushmyra skrev:
Jag laddar 1,4 bar med orginal botten har kört hur som helst hela sommaren,,, men den är ordentligt mappad också,, kör med apexi fc

Låter inte så förvånande.
Rent generellt. Att höja maxvarvtalet 1000rpm frestar betydligt mycket mer på vevstakarna än vad 1,0kg laddtryck gör.
Så håll igen på varvtalet så håller orginaldelarna väldigt långt. Många MC-åkare kör orginalstakar och tar ut långt över dubbla motoreffekten.

Mats

187 Inlägg
2 oktober 2009
#14
Ja alltså..

Det har väl att göra med kolvhastigheten? Skiten åker ju med en jävla fart "(låt oss säga uppåt)"  o sen ska den byta håll o gå lika fort neråt... O detta blir ju bara värre ju mer du varvar tongue

10 287 Inlägg
2 oktober 2009
#15
"Byta håll". Tänk mera där så hittar du ett större problem än den direkta kolvhastigheten.

/Göran


GolfIIIVr6 skrev:
Ja alltså..

Det har väl att göra med kolvhastigheten? Skiten åker ju med en jävla fart "(låt oss säga uppåt)"  o sen ska den byta håll o gå lika fort neråt... O detta blir ju bara värre ju mer du varvar tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

187 Inlägg
2 oktober 2009
#16
Sharky skrev:
"Byta håll". Tänk mera där så hittar du ett större problem än den direkta kolvhastigheten.

/Göran


GolfIIIVr6 skrev:
Ja alltså..

Det har väl att göra med kolvhastigheten? Skiten åker ju med en jävla fart "(låt oss säga uppåt)"  o sen ska den byta håll o gå lika fort neråt... O detta blir ju bara värre ju mer du varvar tongue


Sorry dude.. tycker mer ingående motorlära är sjukt intressant och något jag försöker läsa och förstå allt jag springer på..

Men här tog det tvärstopp? Wild guess kan det vara kraften som byggs upp väldigt frort vid kompression explosion takten? tongue fan vet jag..

Sitter på pottan o känner mig dum.

smile

10 287 Inlägg
2 oktober 2009
#17
Accelerationspåkänningarna ökar snabbare än vad hastigheten på ingående komponenter gör.

Det är just det som händer när man "byter håll" på en rörelse. Och det gäller både kolvrörelse och ventilrörelser.

Det finns lite om det här bla:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493

/Göran


GolfIIIVr6 skrev:
Sharky skrev:
"Byta håll". Tänk mera där så hittar du ett större problem än den direkta kolvhastigheten.

/Göran


GolfIIIVr6 skrev:
Ja alltså..

Det har väl att göra med kolvhastigheten? Skiten åker ju med en jävla fart "(låt oss säga uppåt)"  o sen ska den byta håll o gå lika fort neråt... O detta blir ju bara värre ju mer du varvar tongue


Sorry dude.. tycker mer ingående motorlära är sjukt intressant och något jag försöker läsa och förstå allt jag springer på..

Men här tog det tvärstopp? Wild guess kan det vara kraften som byggs upp väldigt frort vid kompression explosion takten? tongue fan vet jag..

Sitter på pottan o känner mig dum.

smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Avstängd
424 Inlägg
2 oktober 2009
#18
torpis skrev:
bushmyra skrev:
Jag laddar 1,4 bar med orginal botten har kört hur som helst hela sommaren,,, men den är ordentligt mappad också,, kör med apexi fc

Exakt!!!


en motor håller aldrig för ett max ladd, alltså det går inte att säga att en Volkswagen jetta tål 0.7bar, en BMW E36 tål 0.9bar osv.  Det vet man aldrig! 

Det du gör ar att utrusta bilen med knackavlyssningsutrustning sedan åker du ut och mappar laddtrycket, när du hör spikning notera varvtal och laddtryck. gör sedan en laddtryckskurva som ligger på en safe nivå hela vägen.

är du mer seriös justerar du samtidigt bränsle och tändläge samt håller koll på övriga parametrar tex MAT, mottryck, avgastemp etc.

Du lyckas få allt att låta 10 gånger mer avancerat än vad det är hmm

Men du har så rätt.

team Svineri. Volvos under construction.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
2 oktober 2009
#19
Jag laddar 1,1 med min spec.
Det har jag gjort i cirka 2 år utan problem.


782 Inlägg
2 oktober 2009
#20
mats757 skrev:
bushmyra skrev:
Jag laddar 1,4 bar med orginal botten har kört hur som helst hela sommaren,,, men den är ordentligt mappad också,, kör med apexi fc

Låter inte så förvånande.
Rent generellt. Att höja maxvarvtalet 1000rpm frestar betydligt mycket mer på vevstakarna än vad 1,0kg laddtryck gör.
Så håll igen på varvtalet så håller orginaldelarna väldigt långt. Många MC-åkare kör orginalstakar och tar ut långt över dubbla motoreffekten.

Mats

Min rödmarkering börjar vid 7000rpm men eftersom jag har max effekt vid 6250 rpm så la vi mitt varvstopp på 6800,,, varvar den alltså inte ens till rödmarkeringen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..


Sök