Det e så att som jag skrev jag har en bmw automat bilen har gått 15xxxx men det finns ett fel att när bilen står på ( P ) lr När jag stannar och bilen e på så vibrerar den som fan men vid 1000varv så försvinner vibrationen.. kan det vara att den går på låga varv ??? hjälp mig om ni vet nåt.... ute så låter de ingenting bara inne i bilen va kan det vara ??
Kan vara en tändspole som börjar bli dålig.. Tyvärr inte jättebilliga, men känner du någon annan som har liknande bil så kan du prova med spolar från deras bil.. Försvinner problemet så är det läge att fixa ny(a) spolar. Dom köpes helst begagnade då dom kostar runt 2000kr/styck har jag för mig..
Kan vara en tändspole som börjar bli dålig.. Tyvärr inte jättebilliga, men känner du någon annan som har liknande bil så kan du prova med spolar från deras bil.. Försvinner problemet så är det läge att fixa ny(a) spolar. Dom köpes helst begagnade då dom kostar runt 2000kr/styck har jag för mig..
Att en tändspole går märks knappt på tomgång. Bara när man gasar, bilen känns typ orkeslös och låter konstigt.
Kan det var nån gummikudde till v lådan som gått av?
Kan vara en tändspole som börjar bli dålig.. Tyvärr inte jättebilliga, men känner du någon annan som har liknande bil så kan du prova med spolar från deras bil.. Försvinner problemet så är det läge att fixa ny(a) spolar. Dom köpes helst begagnade då dom kostar runt 2000kr/styck har jag för mig..
Att en tändspole går märks knappt på tomgång. Bara när man gasar, bilen känns typ orkeslös och låter konstigt.
Kan det var nån gummikudde till v lådan som gått av?
Det märks framförallt på tomgång tycker jag, på högre varv brukar den cylindern där tändspolen är dålig komma igång. Iallafall känns det som det på högre varv.
Håller med volvo_Tobias helt och hållet, det är framförallt på tomgång som en lite halvdålig spole märks av, ger man sen lite gas så brukar spolen hoppa igång. Vilket är typiska tecken på att en tändspole börjar ge sig.
Hade du inte märkt av att din tändspolar gick på tomgång så hade du heller inte haft någon tomgång, med andra ord så hade bilen dött
Håller med volvo_Tobias helt och hållet, det är framförallt på tomgång som en lite halvdålig spole märks av, ger man sen lite gas så brukar spolen hoppa igång. Vilket är typiska tecken på att en tändspole börjar ge sig.
Hade du inte märkt av att din tändspolar gick på tomgång så hade du heller inte haft någon tomgång, med andra ord så hade bilen dött
skriver iaf. du kan stå i mörkret och kolla ner i hålen som stiften sitter i och kolla efter blåa gnistor. ser du de är spolarna dåliga.
annars kan man dra ur kablarna till spolarna när bilen går på tomgång och lyssna efter skillnader i gången. märks ingen skillnad har du hittar rätt spole.
jag hittade 2st som var dåliga på min och bytte endast de 2. har kört hela våren och sommaren utan problem. (över 1500mil) de brukar nästan aldrig gå sönder samtidigt eller med täta intervaller.
Tja jag har kollat det du sa ... men ingen skinlad .. för att bilen vibrerar som fan på lågtomgång jag tror att det e lågt ,,, efter som att det e ca 600Rpm vid P och D läge så¨jag vet inte .. undrar bara hur man kan höja tomgången på en sån bmw
jag var ut och höjde tomgången på min idag från 500rpm till 600rpm. ska ladda över lite bilder så du ser vad det är som måste göras.
Edit: ang vibrationerna. kolla luftfiltret en extra gång. jag trodde mitt var rent och fint. men så var inte fallet. och tycker min vibrerar mindre nu. hade nått läge på 1100rpm som den vibrerade på. men inte nu längre.
var lite knepigt att ställa då man fick chansa och sedan plocka ihop allt. men jag satte en till skruv där och smörjde. sedan for jag en sväng och de blev inte bra. men jag hade så jag kunde ställa med fingrarna. sedan isär igen och drog åt. tog ca 2 timmar med en fikarast mellan och rengöring av filter, box.
hoppas och tror att de är likadant på din nu bara.