4128
Sök

Backsensor ur funktion saab 9-5 aero

37 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Hej. min backsensor är ur funktion. alla säkringar är hela och den är inte avstängd heller. den reagerar inte ens när jag lägger i backen. Vad kan det vara finns det något vanligt fel??
Mvh Mattias

Rapidoz
688 Inlägg
22 maj 2008
matt_ias skrev:
Hej. min backsensor är ur funktion. alla säkringar är hela och den är inte avstängd heller. den reagerar inte ens när jag lägger i backen. Vad kan det vara finns det något vanligt fel??
Mvh Mattias

dom har väl relä?
kolla så att den är hel.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

37 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
okej var sitter dom reläna då??

Rapidoz
688 Inlägg
22 maj 2008
matt_ias skrev:
okej var sitter dom reläna då??

backsensor är ju en ett tillbehör alltså är det eftermonterat så jag vet faktiskt inte vart mekanikern har satt den men du får väl följa kablarna..

4 299 Inlägg
22 maj 2008
Vilken årsmodell, e de original från fabrik så e de bara o kolla i reläboxen som finns på höger sida under huven.

Farsan hade en 9-3 SS -04 då backsensorn inte alltid ville fungera, kommer dock inte ihåg va felet va då den lämnades in på garanti.

//Jacob

37 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
det är en 01:a och det är orginal monterat

4 299 Inlägg
22 maj 2008
matt_ias skrev:

Dåså, då har ju inte nån mekaniker hittat på någon egen plats då allt sånt e förberett på Saab. Så ta titt under huven i relä/säkringsboxen som finns till höger.

Kan va så att den sitter precis ovanför batteriet, men jag kommer inte ihåg till 100%.

Rapidoz
688 Inlägg
22 maj 2008
Rallyhalle skrev:
matt_ias skrev:

Dåså, då har ju inte nån mekaniker hittat på någon egen plats då allt sånt e förberett på Saab. Så ta titt under huven i relä/säkringsboxen som finns till höger.

Kan va så att den sitter precis ovanför batteriet, men jag kommer inte ihåg till 100%.

gör inte saab som tex nissan?
att när en bil görs från fabrik så är det bara standard utrustning och inget mer, sedan kan kunden välja till sitt egna behag vad som ska tillkomma med sin bil som tex backsensorer/navigator/dragkrok M.M
viket betyder isf att en nybilsmontör/mekaniker har eftermonterat dom utsatta tillbehören?
Nu lär säkert dom ha en specifik placering som dom går efter men fortfarande eftermontering.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
22 maj 2008
Kolla även reläcentralen som sitter under ratten inuti instrumentbrädan, lite skruvande men det är inte så svårt att komma åt.

Kollat så att givaren som signalerar att backen lagts i är hel ?

Skruva loss klädseln i skuffen och leta efter styrenheten för SPA:n, den ska sitta på vänster sida.

Det är väl iaf vad jag kan komma på att kolla.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

DFFL
9 020 Inlägg
22 maj 2008
940turboplus skrev:
Rallyhalle skrev:
matt_ias skrev:

att när en bil görs från fabrik så är det bara standard utrustning och inget mer, sedan kan kunden välja till sitt egna behag vad som ska tillkomma med sin bil som tex backsensorer/navigator/dragkrok M.M
viket betyder isf att en nybilsmontör/mekaniker har eftermonterat dom utsatta tillbehören?
Nu lär säkert dom ha en specifik placering som dom går efter men fortfarande eftermontering.

Det finns ju plats till massor extrautrustning bland de andra reläerna.
Varför göra sånt i onödan?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

4 299 Inlägg
22 maj 2008
940turboplus skrev:
Rallyhalle skrev:
matt_ias skrev:

Nope, de enda som kommer på i efterhand e dragkrok, motor- & kupévärmare o sånt där tjafs, men de e bara om bilen varit demobil o ej haft de.

Så allt monteras i fabrik.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
22 maj 2008
Rallyhalle skrev:
940turboplus skrev:
Rallyhalle skrev:

Nope, de enda som kommer på i efterhand e dragkrok, motor- & kupévärmare o sånt där tjafs, men de e bara om bilen varit demobil o ej haft de.

Så allt monteras i fabrik.

Allt brukar monteras på fabriken men mycket kan eftermonteras.

Drag och motor/kupévärmare som du sa men även SPA, nivåreglerat chassi, rattkontroller till stereon, dimljus, cd-växlare, automatiskt avbländande backspegel etc. kan monteras i efterhand.

Dock är allt, vad jag vet, förberett på fabrik så att det enkelt kan installeras senare så nej det är inga "ful-lösningar" på saabar med eftermonterade grejor utan allting har sin plats och där ska det sitta.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 Inlägg
2 augusti 2009
Hade samma strul på min 9-3. Men jag ryckte ur säkringen till backsensorerna (Säkring 21 på 9-3) och pluggade tillbaka den, Sedan funkade dom klockrent.

Overloaded
60 Inlägg
3 augusti 2009
Om du lyfter på golvet i lastutrymmet så ser du en grå matta som täcker reservhjulet. tar du bort denna matta sitter boxen till backsensorerna (om orginal) i framkant på golvet.
Så var det iaf på min kombi...
Senast redigerat av B52 (3 augusti 2009)

Saab 9-5 Aero Kombi
Member of Team SFR
www.teamsfr.com

3 Inlägg
3 oktober 2009
Hade samma problem jag idag, lyckades åtgärda problemet genom att byta säkringen till backljusen! (Sitter på säkringsplats nr 5 på översta raden vid instrumentpanelen)

Pratade även med en saabmek, sa att om säkringen går ofta brukar det vara kabelhärvan till bagageluckan som det är kabelbrott på... (Sitter vid vänster bakljus)

Sök