3610
Sök

740/760 Bakaxel (TIC) m.m

4 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
Tjenare, har köpt en Volvo 760 TIC -84, men när jag fick hem den märkte jag att det var mer fel på den än jag visste det var. Balkarna var sönderrostade, nästan alla fyra skärmar var det ganska mycket rost på, sen några rosthål i bakluckan.. Menmen nu till mitt "problem"..
Hade tänkt att köpa en 740 (GL, GLT, GLE, får se vad det blir), ta ur motorn i den och sänka ner TIC motorn i den istället. Men jag vet inte riktigt vad som måste bytas ut för att bilen ska kunna klara av den motorn.. Måste man byta bakaxel på 740in då? Jag har hört både att turbo bilar har starkare bakaxlar och att 740 har likadan bakaxel på alla bilar. Så jag tänkte jag skulle fråga er här, som är lite kunnigare än mig inom detta område.
Bromsar vet jag att man måste byta iaf (tror jag?)

Tänkte att det kanske var värt att säga detta, jag gav 100 kr för bilen. Han behövde den inte, den stog bara och tog plats.

Engeen.

2 656 Inlägg
1 oktober 2009
Engeen skrev:
Tjenare, har köpt en Volvo 760 TIC -84, men när jag fick hem den märkte jag att det var mer fel på den än jag visste det var. Balkarna var sönderrostade, nästan alla fyra skärmar var det ganska mycket rost på, sen några rosthål i bakluckan.. Menmen nu till mitt "problem"..
Hade tänkt att köpa en 740 (GL, GLT, GLE, får se vad det blir), ta ur motorn i den och sänka ner TIC motorn i den istället. Men jag vet inte riktigt vad som måste bytas ut för att bilen ska kunna klara av den motorn.. Måste man byta bakaxel på 740in då? Jag har hört både att turbo bilar har starkare bakaxlar och att 740 har likadan bakaxel på alla bilar. Så jag tänkte jag skulle fråga er här, som är lite kunnigare än mig inom detta område.

Tänkte att det kanske var värt att säga detta, jag gav 100 kr för bilen. Han behövde den inte, den stog bara och tog plats.

Engeen.

760 tic för hundra kronor måste vara en bra äffär de e väl den  smidda historian i en sån (b23et) smile

Volvoskadad
6 017 Inlägg
1 oktober 2009
Du får inte montera den motorn och regga i en annan 740/760. Eftersom den saknar katalysator. Men man kan ju flytta över chassienummrena roll

Jonas

268 Inlägg
1 oktober 2009
Rätta mej om jag har fel men 740 har väl 1031 bakaxeln?  och en sån klarar ju en hel del mer hästar än den motorn ger smile  men däremot lådan ska du nog flytta över tillsammans med motorn.
Senast redigerat av Freddy_Fish (1 oktober 2009)

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

4 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
ekelund88 skrev:
Engeen skrev:

Engeen.

760 tic för hundra kronor måste vara en bra äffär de e väl den  smidda historian i en sån (b23et) smile

Jo det är en ET i den smile Har varit sugen som fan på att fixa upp bilen men tycker det blir alldeles för mycket jobb, om det nu ens går att fixa. Man har ju inte direkt pengar till alla delar heller.

Freddy_Fish: Det har jag faktiskt ingen aning om, vet inte så värst mycket om bilar/motorer ^^.
Jo det är klart växellådan ska med smile

Har en fråga till.. Om jag nu flyttar över motorn, då kan jag inte besikta den med den motorn eller? Jag måste ha original motorn i först va?
Tack

Engeen

9 Inlägg
2 oktober 2009
Det finns en tråd som behandlar att besikta en bil med annan motor än orginal kolla in den.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

4 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
okey, tack!

Sök