2584
Sök

Byta till elhissar? 740

287 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
#1
hallå

har fått tag på en 740 som det sitter elhissar, elspeglar, svart inredning och skinnsäten i. den har gått som åker/skogs/busbil så karossen är helt slut + motor. så har tänkt att flytta över inredningen och skinnstolar till min andra 740. men då funderade ja på om man ska ta och sätta in elhissar i min 740 också? skulle vilja veta hur jag går tillväga för att få det att funka? kan ej flytta över hela dörrarna då dom är knöliga.

mvh kim

volvo ska de va :)

1 335 Inlägg
24 september 2009
#2
Det är bara att flytta över hela hissanordningen med motor och allt. Kolla först hur sladdarna är kopplade på bilen du ska flytta från sen äre bara att göra lika på bilen du flyttar sakerna till.. Inte så svårt dock lite pillingt att flytta över hissarna... Har sj gjort det på min gamla 740 wink

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
24 september 2009
#3
det går!! inget ä fördraget på dessa bilarna du får koppla själv men det är enkelt, tips var ju om du sökte på forumet läs min tråd för hjälp om inkoppling

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

94 Inlägg
24 september 2009
#4
Om du sätter i ehissarna och det i dina dörrar så kan du koppla eget eller antingen flytta över hela kablarna som sitter original. men det är krångligare.

såhär är det om man ska koppla eget. jag kopplade mit på en kvart och det fungerar toppen smile och jag är ändå 15 år.

Jag har använt mig av knappar som kommer från bakdörrarna, för att förenkla det ytterligare. De har 5 stift. Så beskriver först passagerarsidan, ska luska vidare, för original dubbel knappsatsen fram har fyra stift, men antar att det går att ta bort någon jord eller så. Ska prova mer i eftermiddag.

1,2,3,4,5. Numrerade alltså.

Du börjar med att dra en kabel från batteriet in i kupén, SÄKRA AV med 15A 10-15cm från batteriet!!!!!, sen skarvar du upp den kabeln till två. Sen drar du från ena skarven ut i dörren fram till elhissmotorn som du förhoppningsvis satt in där. (Kan ta bilder på hur du gör detta också, om önskemål finns.). Då har vi kommit så långt då. Här tar du och skruvar fast en kabelsko med en jordkabel någonstans i ett ledigt hål nära elhissmotorn.

När du kommit såhär långt ska du (i dörren) ha:
1 röd kabel från motor
1 svart kabel från motor
1 röd kabel från batteri
1 svart kabel från jordpunkt

Nu tar du och skarvar upp den från jordpunkten du nyss drog, så att den blir två kablar. Och förlänger alla kablar så dom lätt och smidigt går upp dit du vill ha knappen. Därefter sätter du någon form av skarvhylsa som bara är att "pluppa" på stiften. "Snabbhylsa" som går att dra isär och sätta ihop. Finns att köpa i närmsta butik som säljer elgrejer.

På stift 5 och 3 sätter du kablarna från din jordpunkt.
På stift 4 pluskabeln från batteriet
På de två återstående stiften, 1 och 2, ska du sätta kablarna till motorn, spelar ingen roll vilken du sätter på vilket stift, det beror på vilket håll du vill att knappen ska vara "upp" eller "ner"

Och vips, så funkar allting jättefint.

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
24 september 2009
#5
här har du inkopplingsschema och vad som behövs skaffas: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=150114

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

287 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
#6
okej tack för alla svar smile

volvo ska de va :)

____________________________________
1 340 Inlägg
24 september 2009
#7
B23 skrev:
Om du sätter i ehissarna och det i dina dörrar så kan du koppla eget eller antingen flytta över hela kablarna som sitter original. men det är krångligare.

Krångligare? det är så mycket lättare att plocka hela dörrens kabelstam (och ha kvar "plast" slangen som sitter som skydd i leden) och skarva om den innanför i karrosen, annars måste du dra massa kablar utanför själva skyddshöljet mellan dörr och karros, och det är både jobbigt, svårt och blir verkligen inte bra alls!

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

94 Inlägg
25 september 2009
#8
RightFront skrev:
B23 skrev:
Om du sätter i ehissarna och det i dina dörrar så kan du koppla eget eller antingen flytta över hela kablarna som sitter original. men det är krångligare.

Krångligare? det är så mycket lättare att plocka hela dörrens kabelstam (och ha kvar "plast" slangen som sitter som skydd i leden) och skarva om den innanför i karrosen, annars måste du dra massa kablar utanför själva skyddshöljet mellan dörr och karros, och det är både jobbigt, svårt och blir verkligen inte bra alls!

Jag har fortfarande kvar plast "slangen"? eftersom jag inte använder mitt cigg uttag så drog jag kablarna dit, säkrade med en 15 amp.  Man ser inte ens kablarna.

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
25 september 2009
#9
Bättre att göra via volvo orginal schema

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

287 Inlägg
25 september 2009
Trådstartare
#10
men en sak som jag liksom inte förstår? hur kan de vara så många kablar, ska de inte typ bara vara + och - som motorn behöver? tex direktström till motorn sen jord? sen koppla in knapparna på nån utav dom 2 kablarna? eller?

volvo ska de va :)

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
26 september 2009
#11
jo, men för att vara säker på att det ska fungera länge så koppla enligt volvo så hadde en riktig elektriker kopplat det också fast med relä

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

____________________________________
1 340 Inlägg
28 september 2009
#12
B23 skrev:
RightFront skrev:
B23 skrev:
Om du sätter i ehissarna och det i dina dörrar så kan du koppla eget eller antingen flytta över hela kablarna som sitter original. men det är krångligare.

Krångligare? det är så mycket lättare att plocka hela dörrens kabelstam (och ha kvar "plast" slangen som sitter som skydd i leden) och skarva om den innanför i karrosen, annars måste du dra massa kablar utanför själva skyddshöljet mellan dörr och karros, och det är både jobbigt, svårt och blir verkligen inte bra alls!

Jag har fortfarande kvar plast "slangen"? eftersom jag inte använder mitt cigg uttag så drog jag kablarna dit, säkrade med en 15 amp.  Man ser inte ens kablarna.

"har fått tag på en 740 som det sitter elhissar, elspeglar, svart inredning och skinnsäten i." då borde man väll ha hela kabelstammen...

seriöst? vi ciggutaget? bondmek#1
När man kan göra det rätt från början och dra det över relät som redan sitter där (samma som stolsvärmen)
haha jo kablarna ser man när man öppnar dörren, annars är man blind.
Och det inte bra tätning heller, och fukten kommer inte och rosten börjar smyga sig fram (den är väll redan där i ditt fall B23 så som du behandlar våra klenoder) som sagt gör det rätt från början, går mycket snabbare att byta ut kabelstammen i dörren bara, än att ful-dra kablarna...
Senast redigerat av RightFront (28 september 2009)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
29 september 2009
#13
Svar på tal!
!!!   UPP  !!!
cool
VOLVO ORGINAL HOW-TO-GUIDE:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=150114

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

58 Inlägg
1 oktober 2009
#14
Har en liten fråga?

går de att ta elhissarna från en 855 och montera dem i 740in? vet att de verkar dumt men ja har en 855 som ska skrotas men ja skulle vilja ha elhissarna till 740in tongue


Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
2 oktober 2009
#15
Ja det går men det är ju mer jobb då de har auto-down mög

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

58 Inlägg
2 oktober 2009
#16
är inte helt säker på vad du menar? men då vet ja att de är möjligt iaf smile


Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
2 oktober 2009
#17
riktigt mycket jobb, tänkte först att ha det (850ins) men nä bryr mig inte om det så jag har 760ins tongue slipper ha problem och slipper hålla felsöka om det skulle bli krupp :p

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
2 oktober 2009
#18

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
2 oktober 2009
#19
motorerna i rutorna är jag osäker på dock iom 850 och 7/940 har helt andra dörrar

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
4 oktober 2009
#20
bara till å rycka upp spark-konsollen å kolla du ser det även i förar-dörrsidan om det finns fler socklar än normalt men nej det tror jag inte det kom säkert på elspeglar-modellerna och de som var nyare än 95-, volvo 740 -92 har fördraget iom det var sista modellen

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:


Sök