3939
Sök

Motorproblem med min Passat 1,9tdi -97

190 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder så har jag motorproblem med min passat. Den är orkeslös från 1000 varv upp till närmare 3000varv den har aldrig betett sig så här förut, kan även säga att det sitter en kcrbox i den.

Vad kan det vara för fel?

Kan det vara en tryckslang som det blivit hål på, hur kollar man det använder man startgas som man gör på en bensinare.

Mycket tacksam för svar.

Mvh Robin

Dodge Pioneer (Dart) 1960 318
Vw Golf Vr6 (stötis)

190 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#2
finns det ingen som kan hjälpa mig med mitt problem

Dodge Pioneer (Dart) 1960 318
Vw Golf Vr6 (stötis)

fälg fantast
1 086 Inlägg
29 september 2009
#3
kolla luftmassemätaren, för den går sönder såå jämt på 1.9tdi , testa att koppla ur den och kör , och känn efter om det blir en förbättring,

om inte det är lmm:en kolla upp så du får riktigt med ladd, även vanligt att grenrörspackningen går så då får du inget riktigt ladd

börja med detta , detta brukar vara det vanligaste felet på 1.9 tdi ,

hjälpte inte mitt inlägg så hänvisar jag dig till dieselclubsweden , dom grabbarna kan allt


mvh

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

190 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#4
okej tack så jätte mycket ska kolla upp det men när grenrörspackning går så måste man väl höra det eller?

Dodge Pioneer (Dart) 1960 318
Vw Golf Vr6 (stötis)

fälg fantast
1 086 Inlägg
29 september 2009
#5
ja det finns ett sätt att höra det faktiskt, säg att du står still med din bil, lyssna vääldigt noga på motorljudet,  sedan när du kör, (helst 2:ans) växek i låg fart och full gas, om du hör att det tickar är det med 90% sannolikhet grenrörspackningen, och ja hoppas att det itne är det för att det är ett helvete att få bort skiten då grenröret sitter tillsammans med turbon och WG:n , men testa först lmm:en ,

en liten fråga, har du sportluftfilter eller någon form av annat filter än original

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

190 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#6
Jag har ett orginal filter.

Sen en sak jag glömde skriva är att jag verkar få upp laddtrycket ordentligt typ vid 3000 för då går den som den gjort innan.
Senast redigerat av Kexet86 (29 september 2009)

Dodge Pioneer (Dart) 1960 318
Vw Golf Vr6 (stötis)

190 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
#7
jag har kollat alla slangar idag å även kännt på lagret i turbon allt var helt å fint. provade att dra ur lmm oxå men då gick bil som en skit hög.

vad kan det vara?

Dodge Pioneer (Dart) 1960 318
Vw Golf Vr6 (stötis)

190 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
#8
finns det ingen mer som har några förslag på vad det kan vara?

Dodge Pioneer (Dart) 1960 318
Vw Golf Vr6 (stötis)

529 Inlägg
1 oktober 2009
#9
Får du inga felkoder?

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

190 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#10
Nej det är ju det jag inte fått har vart hos en kompis med sån där dator å kopplat in den men finns inga

Dodge Pioneer (Dart) 1960 318
Vw Golf Vr6 (stötis)

VD :=)
90 Inlägg
1 oktober 2009
#11
koppla ur kcr box-skiten ur bilen vet inte hur många bilar jag haft som jag fått slit ut den där bluffskiten. brukar annars sätta felkoder på dieseltryck/ramptryck mm då men inte ett måste, som sagt dra ur boxen och testa.

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p

190 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#12
testat det med men då vart den ännu slöare

Dodge Pioneer (Dart) 1960 318
Vw Golf Vr6 (stötis)

VD :=)
90 Inlägg
1 oktober 2009
#13
du tog alltså bort kablaget på komponenten som kcr- boxen leder till och sen kopplade in org kontaktstycket??

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p

Livsnjutare (ibland å på helgerna)
228 Inlägg
1 oktober 2009
#14
luftfiltret? de brukar va känsliga på det. sitter även ett litet filter i själva röret..

4x4 is tha shit!

190 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#15
Japp jag koppla in så det vart helt orginal och har även blåst rent filtren nu med.

Men en sak jag tänkte på idag det är att när jag kommer upp i 3000varv då har jag rätta trycket i den men den ryker nåt så in i hundan.

Vad kan det vara för fel

Dodge Pioneer (Dart) 1960 318
Vw Golf Vr6 (stötis)

Das vas das das
179 Inlägg
1 oktober 2009
#16
vår gamla passat tdi hade samma syndrom och där vad det täppt dieselfilter så vid 3500-4000 rpm så vaknade den till liv.
testa och tappa ur vattnet ur filtret finns en plast tapp under.

Some say, one of his legs get longer when he sees a pretty lady... and that I haven't done one of these for some time and I've forgetten to make up a second thing. All we know is, he's called the Stig.
--Richard Hammond [S12E6]

190 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
#17
gjorde det nu och bilen går bättre men kanske ett filter byte att vänta då?

Dodge Pioneer (Dart) 1960 318
Vw Golf Vr6 (stötis)

190 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
#18
Var och gjorde ny koll på felkoderna idag och då kom det upp att det var nåt med egr ventil vad är det?

Dodge Pioneer (Dart) 1960 318
Vw Golf Vr6 (stötis)


Sök