4048
Sök

slutsteg som spelar rent, men har kappasitet för grym bas!?

12 Inlägg
20 augusti 2006
Trådstartare
Tjena

Jag hadde en fråga, en polare sa idag till mej att vad jag än köper för något(ljud) så kommer mitt att vara värre, så nu undra jag villket monoblock kan ni rekomendera för en ca5000kr som kan spela all musik bra rent inget brum ljud, men om man sen vill styla lite så vill jag kunna skruva upp basen så det skakar i hela bilen typ:P

Hadde tänkt mig ett Dls ultimate A6, men om ni kan rekomendera något annat så gör de:P bara det går att köpa i svergie!

Tack i för hand

21 761 Inlägg
20 augusti 2006
Vad har du för bas?

Hewi
571 Inlägg
20 augusti 2006
Vilken bra kompis du har där ;(    , som sagt vad har du för bas/basar??? Vad har din polar för grejor som ingen kan slå?

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

10 287 Inlägg
20 augusti 2006
Så länge steget inte klipper eller lastas för hårt så ligger 90% av resultatet i kombinationen bas/låda ,  delningsfrekvenser + lowcut samt hur middar/diskanter är utformade.

Det går att få bra bas med i princip vilket budgetsteg som helst ( på vettiga nivåer) om man ser till att allt annat är som det ska vara.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

12 Inlägg
20 augusti 2006
Trådstartare
glömmde nämna de funderar på en dls IRIDIUM elr NOBELIUM 10 elr 12 villket?
Polaren har ett chrunsh v2800 slutsteg och två mds fantic basar och framsystemet är mds och bak mds, 6*9 e sony inget spec tycker jag iaf.

6 851 Inlägg
20 augusti 2006
Johnne skrev:
Polaren har ett chrunsh v2800 slutsteg och två mds fantic basar och framsystemet är mds och bak mds, 6*9 e sony inget spec tycker jag iaf.

Ok..det finns väl ganska så mycke som slår hanns saker.
Om du kikar på
www.blocket.se eller
http://forum.lazzat.se/forumdisplay.php?f=22

Kollar du på det senare så finns där en kille som säljer ett Kicker KX 1200.1 steg.
Det steget kanske inte spelar renast bas, men det är bra drag i det iaf.

8 156 Inlägg
20 augusti 2006
det är väl bara slutsteget som är hyggligt i din kompis system?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

12 Inlägg
21 augusti 2006
Trådstartare
okej tack för svaren

Livin' loud
25 Inlägg
21 augusti 2006
ja tycker du ska testa audison pga att ja kör de själv o har råkraft me renhet smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
21 augusti 2006
Johnne skrev:

HAHA sla inte va svårt att spela från ett par mds fanatic, Kicker kan ju göra många bilar ramsnea:P

12 Inlägg
21 augusti 2006
Trådstartare
nä visst de e lätt att hitta grejor som e värre än dom men vill kunna spela tex allt från techno till mark knoppfler om ni förstår:)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
21 augusti 2006
jaja men hur mkt vill du lägga?

12 Inlägg
21 augusti 2006
Trådstartare
det ska vara som dls ultimate A6 det elr något annat ni kan rekomendera sen basen vet jag inte än,rekomenderas?

det sak jag börja med tar resten senare

1 631 Inlägg
22 augusti 2006
Satsa på två lättdrivna basar istället för en tungdriven, då det är mer tryck än välljud du är ute efter.

Iridium eller Nobelium spelar bra, men kanske inte sådär jättehögt. För den normala lyssnaren är det mer än man behöver men du verkar vilja ha mer än så!

Dubbla basar passar A6.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

12 Inlägg
22 augusti 2006
Trådstartare
okej..men har kanni rekomendera något steg som har bådeoch? elr ju mer watt destumer lättdriven...men leder det till bättre ljud?

1 631 Inlägg
23 augusti 2006
Johnne skrev:
okej..men har kanni rekomendera något steg som har bådeoch? elr ju mer watt destumer lättdriven...men leder det till bättre ljud?

Ett steg har inte "både och". Ett steg har en viss effekt som driver basen. Ju trögare bas desto mer effekt behövs för samma ljudtryck/volym som en mer lättdriven. DLS UR/Iridium/Nobelium osv hör till de trögdrivna.

Basarnas Watt är INTE ett kvalitétsmått utan ENDAST marknadsföring (i de flesta fall) för hur mycket basen tål, INTE hur bra eller mycket den låter.

En lättdriven bas har ofta rätt liten magnet, lätt kon och smal upphängning. Dvs så stor och lätt kon som möjligt. Ser inte så imponerande ut men känsligheten är hög.

Häftiga basar har stor magnet, fat-boy-upphängning och tåler (KRÄVER) massor av effekt = dyrt.

Grejen är att med en skillnad på 3 decibell i känslighet (eller mer) mellan två olika basar gör att du klarar dig med ett hälften så kraftigt steg för att få samma ljudtryck. Ta två basar och skillnaden blir ännu större.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

12 Inlägg
23 augusti 2006
Trådstartare
okej men vad tror ni om detta steget, det är ju digitalt: alpine MRD-M1005 med en alpine bas, dls a6 e bättre en detta?

14 Inlägg
24 augusti 2006
Finns inte många steg som slår Alpines V12 serie, kika dock på den nya serien från alpine, extremt små steg som lämnar äckligt mycket effekt, http://www.alpine-europe.com/content/en … ifiers.htm

Sök