3755
Sök

Köpråd: Någon bil liknande Mitsubishi Galant?

49 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
Wanegardh skrev:
Om nu Galanten är din favoritbil,varför köper du inte en Galant då?

Frostfjord skrev:
Ja, varför inte en ny galant? Generation 8 ligger på de pengarna. Men oftast har de börjat rosta i hjulhusen bak.. Tycker själv det är den bästa bil jag haft!

Jag har gett upp hoppet om Galant... -Det är en väldigt snygg bil, skön att köra, trevlig inredning m.m.
Men... Mycke krångel med dem. -Inte bara rost i skärmarna. Det börjar så, sen kan det gå fort utför...

Jag har iallafall tittat runt lite nu och som det alltid blir när man börjar titta, så tror jag att jag kanske kan höja min budget till 25-30K.

Kanske S40, S80..
Har dock inte så mycket erfarenhet av varken dessa eller Saab 9-5..

-Nån som vet mer? Vad är bäst av de tre? Fördelar/nackdelar?

Har hört att S80 ofta har problem med motorn, stämmer det? (Vill ha en bil som håller ett tag denna gången...)

//Leffe
--Humlor kan inte heller flyga...--

7 100 Inlägg
7 oktober 2009
mazda 626 v6-93

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

huh?
10 427 Inlägg
7 oktober 2009
Slugg0 skrev:
Har hört att S80 ofta har problem med motorn, stämmer det? (Vill ha en bil som håller ett tag denna gången...)

Vete-tusan, är ju samma motorer som alla andra Volvos mer eller mindre
och de funkar ju okej. Är väl snarare så att det är lite knak och brak i framvagnen
på iallafall tidiga bilar (styrleder/spindelleder).

3 121 Inlägg
7 oktober 2009
steifan skrev:
Slugg0 skrev:

Vete-tusan, är ju samma motorer som alla andra Volvos mer eller mindre
och de funkar ju okej. Är väl snarare så att det är lite knak och brak i framvagnen
på iallafall tidiga bilar (styrleder/spindelleder).

Och dåliga automatlådor...

685 Inlägg
7 oktober 2009
Slugg0 skrev:
Wanegardh skrev:

Frostfjord skrev:
Ja, varför inte en ny galant? Generation 8 ligger på de pengarna. Men oftast har de börjat rosta i hjulhusen bak.. Tycker själv det är den bästa bil jag haft!

Jag har gett upp hoppet om Galant... -Det är en väldigt snygg bil, skön att köra, trevlig inredning m.m.
Men... Mycke krångel med dem. -Inte bara rost i skärmarna. Det börjar så, sen kan det gå fort utför...

Jag har iallafall tittat runt lite nu och som det alltid blir när man börjar titta, så tror jag att jag kanske kan höja min budget till 25-30K.

Kanske S40, S80..

S80:n har inte mer problem med motorn än dom andra modellerna från volvo. S80:n är en riktigt fin bil med bra komfort och utrymme.

No turbo shit - just real power!

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
7 oktober 2009
För den summan kan du säkert hitta en skaplig Saab 9-5 eller Volvo S70. smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 oktober 2009
Slugg0 skrev:
Wanegardh skrev:

Frostfjord skrev:

Kanske S40, S80..

Tyckte du Galanten krånglade mycket så köp inte en x40, satsa på en "riktig" Volvo istället om du nu vill ha en sådan. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
7 oktober 2009
Slugg0 skrev:
Wanegardh skrev:

Frostfjord skrev:

Kanske S40, S80..

Du har nog råkat ut för ett måndagsexemplar.
Min Galant har aldrig haft några problem.
Knappt nån rost har jag ej heller,ytterst lite vid bakre skärmkanter.
Köp en utan gdi-motorn,den har man hört lite si och så om.

49 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
Wanegardh skrev:
Du har nog råkat ut för ett måndagsexemplar.
Min Galant har aldrig haft några problem.
Knappt nån rost har jag ej heller,ytterst lite vid bakre skärmkanter.
Köp en utan gdi-motorn,den har man hört lite si och så om.

Jag har inte blivit drabbad av "GDI- problemen", dvs. insprutningsproblem, ryckande åkning m.m. -Inte märkvärt iallafall..
När jag köpte bilen för ett par år sedan var den i mkt bra skick, bortsett från rost i skärmarna och ett mindre servoläckage (sliten slang vid behållaren). Tidigare ägare jobbade på Mitsubishi- verkstad och tog hand om bilen regelbundet där. Jag märkte inte då av något av de vanliga Galant- strulen.
Efter det har jag bara behövt byta bakre avgas p.g.a. läckage. Men nu, helt plötsligt, så fick jag en saftig lista på grejor: ABS- krans, Koppling, Främre avgas, Styrleder inre HÖ och VÄ, Rost balk bak, Rost bromsskivor båda bak, läckage motorolja m.m.
-Inte kul....

Åter till Topic:
Det lutar åt Saab 9-5, även fast jag är emot familjebilskänslan..
S80 känns egentligen mera rätt, men för 25-30K får man kanske inget vidare bra skick på en S80?
Man får väl bra mycket mer och fräshare bil för pengarna om man blundar för utseendet och köper 9-5?

Vad säger ni om Peugeot 406? -Ser OK ut, och mycket verkar ingå för pengarna, men är det något att ha?

//Leffe
--Humlor kan inte heller flyga...--

806 Inlägg
8 oktober 2009
Kan nog nästan hålla med om Saab 9-5 där, men du hittar många fina 850 turbos för det priset, med alla krav du har + en jävla gosig motor

Sök