3771
Sök

Guide hur man plockar isär en bilmotor?

190 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
heej!
nån som vet nån guide där man kan se hur man plockar ner en motor från början?
typ hur man tar bort vevaxeln, kolvar, blocket, toppen och lite sånt?
gärna en guide till volvos motorer, typ t5a, b230ft eller typ aa såna:)

159 Inlägg
8 oktober 2009
blandade nycklar och lite svordomar ar allt man behöver till en volvo motor och kanske lite vaselin

NissanMotorsport
8 oktober 2009
maccan92 skrev:
heej!
nån som vet nån guide där man kan se hur man plockar ner en motor från början?
typ hur man tar bort vevaxeln, kolvar, blocket, toppen och lite sånt?
gärna en guide till volvos motorer, typ t5a, b230ft eller typ aa såna:)

Finns ju haynes reperationshandbok, typ på biltema.. till massa olika modeller.. 740, 850, 940. saab 9-5 o.s.v.. och i dom står det hur man tar isär en motorn, steg för steg med bilder..

190 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
aa vet att det finns såna böcker men tänkte bara ifall någon vet nån sida då jag har skruvat med mycket motorer och klyvit mopeder och sånt så jag kan ju skurva, är långt ifrån samma sak men ska nog bygga ett projekt snart så vill veta hur svårt det är att ta isär en motor o byta kolvar och lite sånt smile

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
8 oktober 2009
maccan92 skrev:
aa vet att det finns såna böcker men tänkte bara ifall någon vet nån sida då jag har skruvat med mycket motorer och klyvit mopeder och sånt så jag kan ju skurva, är långt ifrån samma sak men ska nog bygga ett projekt snart så vill veta hur svårt det är att ta isär en motor o byta kolvar och lite sånt smile

läs igenom garagets projekttrådar så hittar du nog bilder, har mitt 16v turboprojekt nånstans också. men har du byggt med lego när du var liten så är det inga problem att få isär och ihop ett gammalt rödblock wink

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

147 Inlägg
8 oktober 2009
Prova så får du se. Det finns nog ingen som kan beskriva hur svårt/lätt det är att plocka isär en motor och sen sätta ihop den igen eftersom alla har olika erfarenheter och också olika mycket kunskap. Men om du vill veta hur man gör så köp en haynes bok wink.

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

190 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
tack för allt ! smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 oktober 2009
Det är lätt att skruva ner och ihop en motor, det klarar du med en Haynes-handbok.

Det som gäller att ha koll på, är såna grejer som man inte brukar tänka på, känner till, eller inte står nerskrivna nånstans.
Det är ju det som blir erfarenhet efterhand. wink
Jag har ett litet renoveringsprojekt på en vitmotor du kan kolla på om du känner för det.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

93 Inlägg
8 oktober 2009
Prova annars på något gammalt mök:D Gjorde jag innan ja började på min. Finns ju gammla häckar överallt!

Sök