3780
Sök

Tickande ljud från motorn?

4 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hej alla hjälpsamma!
Jag har en SAAB 9-5 2,3 t -00. Sedan ett tag har jag hört ett tickande ljud från motorn oavsett varvtal, den drar en del olja då jag får fylla på då och då. Vad jag kan se är det inget  konstgt med avgsröksfärgen men min svärfar som kan en del om bilar säger att den är blå tidvis, och då främst vid kallstart? vad kan detta vara? Och är dettta något som kommer att kosta? Ska jag byta in bilen fortast möjligt...hahaha yikes

724 Inlägg
10 oktober 2009
#2
Kan va kolvringarna....men det är bara en gissning. turbon är ju ett alt. men gör ett komptest så får  du svar.


2 924 Inlägg
10 oktober 2009
#3
volvo-racer skrev:
Kan va kolvringarna....men det är bara en gissning. turbon är ju ett alt. men gör ett komptest så får  du svar.

Turbon har jag aldrig hört att den kan ticka? roll
Komptest, hur menar du attt man upptäcker oljud genom det?

Kan vara mkt men ibland är det t.o.m normalt...ex som spridare, ac-kompressor etc...

Många ggr beror tickande på slitna hydraliska ventillyftare eller lågt oljetryck som kan orsakas av
tät vevhusventilation eller rent av gammal eller för tunn olja. Kan hjälpa med lite tjockare olja då.

Har du hög oljeförbrukning?
Har du bytt olja nyss?
Vad kör du på för olja?

~ Life is short, have FUN! ~

724 Inlägg
10 oktober 2009
#4
Jag tänkte mest på din olje förbrukning...då kan man ju göra ett komptest och se hur dina kolvringar mår...och så kan turbons lager vara slut därför dra den olja. Pga av att du skrev att den blåryker.
är din vevhus vent. uppgraderad??
Senast redigerat av volvo-racer (10 oktober 2009)


4 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#5
Till peegee! Jo oljeföbrukningen är hög, och bilen var nyligen ca 6-7 mån sedan inne för bl.a oljebyte, kör på helsyntet.

4 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#6
Ok blårök kan ha med turbon att göra?

One Man Clan
4 287 Inlägg
10 oktober 2009
#7
jag kan inget om saabs motorer men ventilstyrningarna kan föra ett jävla tickande om dom är slitna...å är dom dåliga så kan oljan från motorn rinna rätt ut i avgasystemet å orsaka rök... speciellt vid kallstart då motorn stått å oljan har hunnit rinna ut..


724 Inlägg
10 oktober 2009
#8
Ja men även kolvringarna. en nära vän till mig har en bil som blå ryker så han lämnade in den till verkstad för komp prov och då visade sig att motorn va typ slut....och den blåryker som bara den.


Smålänning
7 887 Inlägg
10 oktober 2009
#9
HAr du senaste vevhusventilationen?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#10
Det har jag ingen aning om, vad kostar en vevhusventilation?

99 Inlägg
11 oktober 2009
#11
Lämna in din bil på verkstad eller till någon som är kunnig att felsöka ljud utan kunskap är rätt krångligt.


1 327 Inlägg
2 174 Inlägg
11 oktober 2009
#13
Finns många grejer som kan bidra till varför den tickar. Dock brukar inte nyare saabarna ticka så mycket,  Turbon är oftast stora bovven i dramat, När den börjar bli dålig blir den glapp axiellt och drar han MYCKET olja. Lätt och kolla det är att lossa undre intercoolerslangen till turbon och känna, och ingående slangen vid luftfiltret, Ska inte vara någon olja eller gegg där. Då är din turbo dålig, Bilen ska heller inte gå 100% när du pressar den, den ska även ryka massor när du plågar den.

Tänkte om turbon är lite smådålig dom brukar ju inte hålla många tusen mil på saabarna att den dragit lite olja och sen börjar den ticka för nivån är lite dålig? Annars så i mitt fall var det ramlagerna, Läckte ut oljan den vägen och började ticka/knacka försiktigt.

Lycka till



Sök