2999
Sök

Funderingar om avgassystemsbyte på Saab 9-5

10 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Hej! Är ny här på garaget och jag skulle vara glad för lite tips om avgassystemsbyte.smile

Jag har en Saab 9-5 Aero -03 och funderar som rubriken lyder att byta avgassystem, både för att få sportigare ljud och om det gör nån mer skillnad. Jag tycker att vissa säger att det inte gör nån mer skillnad än på ljudet medans andra säger att de gör mer skillnad?. Men som jag har fattat det om man byter katalysatorn till en sport- lr racekatalysator så ger det mindre motstånd och under lättar för turbon. Rätta mig om jag har fel.

Jag har funderat på speedparts 3" Superflow komplett med sportkatalysator lr racekatalysator med dubbla utblås. Nån som har nån erfarenhet av detta? Lr förslag på annat system?
Uppskattar alla tips å förslag!
Mvh Björn

5 710 Inlägg
6 oktober 2009
bandersson skrev:
Hej! Är ny här på garaget och jag skulle vara glad för lite tips om avgassystemsbyte.smile

Jag har en Saab 9-5 Aero -03 och funderar som rubriken lyder att byta avgassystem, både för att få sportigare ljud och om det gör nån mer skillnad. Jag tycker att vissa säger att det inte gör nån mer skillnad än på ljudet medans andra säger att de gör mer skillnad?. Men som jag har fattat det om man byter katalysatorn till en sport- lr racekatalysator så ger det mindre motstånd och under lättar för turbon. Rätta mig om jag har fel.

Bäst effekt på en turbobil är att ha så lågt motstånd efter turbon som möjligt= ett avgassystem som ger lite motstånd är bra.
Mest motstånd ger katalysatorn, sedan dämparna och sist diametern på röret.
Bäst effekt ger alltså ett grovt sytetem typ 3" system med racekat alltså ett sådant du tittat på.
Är man bara ute efter ljudet är det mest ekonomiska att skaffa ett havt system d.v.s efter kat.
Ett annat alternativ är att kapa bort en ljuddämpare.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

10 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
Tack för svaret!smile
Är resekat bästa alternativet då?, för nån stans på speedparts sida så läste jag att racekaten var rekomenderad till bilar över 280hk, å jag har ju 250hk orginal.

Någon som har nån erfarenhet av speedparts 3" superflow system?

5 710 Inlägg
6 oktober 2009
Racekat ger lägst flöde = bäst ur effektsynpunkt.
Angående effektangivelsen, det är inte fel med lågt avgasmottryck även vid 250hk men det blir viktigare ju längre upp man kommer i effekt.
Skall du trimma? Om JA är ditt val ett bra drag.
Om NEJ är det inte fel men aningen dyrt för att få "sportigare ljud".
Är det bara ljudet du är ute efter hade jag valt ett sportsystem efter katalysatorn.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

10 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
okej
Jag har ju inte tänkt å trimma just nu, men man vet ju inte i framtiden.
Så det skulle inte göra så mkt skillnad på effekten å byta hela systemet om jag inte trimmar?

5 710 Inlägg
6 oktober 2009
bandersson skrev:
okej
Så det skulle inte göra så mkt skillnad på effekten å byta hela systemet om jag inte trimmar?

Nej, utan att ha testat en originalbil i bänk före/efter.
Ökningen är förmodligen så liten att du inte kan uppleva skillnaden, säkert mätbar men frågan är om ditt "mätverktyg" märker skillnad.
Dock är det väldans lätt att bli lurad psykologiskt, ökad ljudnivå = ökad prestanda wink

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

10 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
jonTe skrev:
Dock är det väldans lätt att bli lurad psykologiskt, ökad ljudnivå = ökad prestanda wink

mvh Jonas

ja det är ju så:P
men då kankse jag ska satsa på ett 3" superflow halvsats ist?, om det ändå bara är ljudet som man kommer märka skillnad på.
Men jag har ju tänkt å ha dubbla utblås men då är det ju med 3 dämpare ist för 2, va gör de på ljudet, kommer de låta mkt mindre än med 2 dämpare?
Senast redigerat av bandersson (12 oktober 2009)

10 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Ingen som har nån erfarenhet av detta?wink

157 Inlägg
11 oktober 2009
Ju fler dämpare desto tystare blir det i princip.
jag har själv JT 3" halvsats på min med 2 dämpare tycker det låter alldeles lagomt,mullar lite mer.

10 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
ok, jag får fundera vidare på hur jag ska göra

Sök