8 oktober 2009
Trådstartare
Hejsan!
Jag köpte nyligen en Volvo 745 GLT 16V (230F) tror jag den heter. Den har rullat 36k mil och är en 88a.
När jag köpte den gick den rent och fint, så bytte jag rotor och lock. Och killen som bytade till mig
flyttade över kablarna exakt. Jag körde hem och har kört ca 10mil sen dess. Sen idag när jag körde
så på motorvägen så börja den tappa fart och gick dåligt. Den gick precis som de inte var tillräkligt med
bensin. Så jag tankade och den gick fortfarande piss.
Körde hem bilen och började felsöka. Jag såg att ett av stiften satt dåligt, och att de var massa olja där. Så jag rengjorde
alla 4 stiften och kollade så sladdarna var ok. Fortfarande så va den halft svårstartad och gick dåligt.
Plocka ner lock och rotor. När jag läser på locket så står de siffror där på locket. 1an och 2an sitter på felplats
enligt vad de står på locket. Så jag byter och skruvar ihop skiten. Och bilen går fortfarande piss.
Om man ser uppifrån så stod de 2, 1, 3, 4. Någon som har en aning om detta ?
Jag tycker de låter som den trycker ut kompet någonstans i motorn, så jag har sprutat med startgas överallt
precis. Men utan resultat. Jag har även provat att ta ut kontakten till spridarna och plocka ur stiften och jordat
dom mot motorn. Alla stift funkar också.
Någon som har tips på vad felet kan vara ? Är de lönt och byta kablar och stift tro ?
Jag ska få låna komp-test imorgon. Tänkte kolla så de är korrekt...
Annars är alla tips och trix välkommna!
// BamZe