23 september 2009
Trådstartare
Jag har alltså en B230k med förgasare i min 740 som jag förstår är en motor som många har problem med. Det läckte in luft vid insugspackningen så jag tog och bytte den. Men nu när det inte tjyvdrar luft där så har jag istället fått ett problem med att motorn ibland fortsätter att hosta igång när jag bryter tändningen. Motorn fortsätter då att skaka till och gå i 5-10 sekunder efter avstängning. Motorn blir också svårstartad när jag efter en sådan avstängning ska starta den igen.
Vad jag har fått höra av en del kunniga så kan det vara ett problem med felinställd förgasare. De tidigare ägarna kan ha varit och skruvat på förgasaren för att kompensera där den tjyvdrog luft vid den dåliga packningen. Den får då alltså en för fet blandning och det gör att det är soppa kvar i förgasaren som antänds efter att jag bryter tändningen. Vad tror ni? Kan det vara en felinställd förgasare och är detta problem någonting som jag själv kan åtgärda? Kan man själv skruva på förgasaren utan att vara allt för orolig och finns det någon manual för hur det ska se ut?
(Kärran har fått 34 000 mil, Samtidigt vid bytet av insugspackning så bytter jag kamrem, olja och filter)