3826
Sök

Motorbyte b230f till b230fk/ft

96 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#1
Tjenare, har en Volvo 740 som jag antagligen kommer behålla kvar och snygga te den lite ist för att sälja den och köpa en turbo.
Därav kom jag med idén att ev byta motor till en turbo ist! MEN..

Vad är det jag behöver tänka på när jag byter från b230f till fk/ft?
Ända som skiljer fk från ft är tryckklockan och aggregatet ett aning vad jag fått för mig, menmen..
(Vilken motor vet jag inte, får se vad man får tag i ^^ )

Att flytta över sjävla motorn är ju en självklarhet tongue men hur blire med kabelmattor och sånt etcetc?

Mycke tacksam för svar /Jocke

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 oktober 2009
#2
gör en sökning det finns MÄNGDER av info kring detta.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

96 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#3
torpis skrev:
gör en sökning det finns MÄNGDER av info kring detta.

har sökt, men har tyvärr inte hittat något som hjälper mig med detta tyvärr, hittar du något, klistra det gärna

Bonntrimmare
620 Inlägg
13 oktober 2009
#4
www.turboperformanceclub.com är sidan du söker där finns drivor med info i ämnet

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

10 287 Inlägg
14 oktober 2009
#5
Givet att du har en B230F med LH2.4 så blir det inga större ombyggnationer. Kablaget för LMM måste flyttas över till andra sidan (förlänga eller klippa upp stammen) och man måste lägga seriemotstånd till spridarna om man kör med turbons orginal lågohmiga spridare.
Givetvis behöver du turbons två styrboxar men passa dig för årsmodell 97/98 eftrsom dom har startspärr.

Det viktigaste: Montera svänghjulet rätt!

/Göran

Murv skrev:
men hur blire med kabelmattor och sånt etcetc?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

96 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
#6
Sharky skrev:
Givet att du har en B230F med LH2.4 så blir det inga större ombyggnationer. Kablaget för LMM måste flyttas över till andra sidan (förlänga eller klippa upp stammen) och man måste lägga seriemotstånd till spridarna om man kör med turbons orginal lågohmiga spridare.
Givetvis behöver du turbons två styrboxar men passa dig för årsmodell 97/98 eftrsom dom har startspärr.

Det viktigaste: Montera svänghjulet rätt!

/Göran

Murv skrev:
men hur blire med kabelmattor och sånt etcetc?


okok tusen tack för svar! big_smile

#40859
150 Inlägg
15 oktober 2009
#7
Sharky skrev:
Det viktigaste: Montera svänghjulet rätt!

/Göran

lånar tråden en liten snabbis. hoppas det går för sig.
jag undrar bara, vad är rätt och fel med montering av svänghjul?
varför måste det monteras rätt? är det inte lika runt om?

Tack för lånet. wink


10 287 Inlägg
16 oktober 2009
#8
Triggern för tändläget (vevaxelgivaren) sitter mot svänghjulet. Och beroende på variant av sprut så har du endera två piggar på svänghjulet eller en grop som "inte finns".
Sätter du svänghjulet fel så får du en tändning som är helt åt skogen.
Du kan montera på åtta sätt - sju fel och ett rätt. Detta är by far det vanligaste misstaget när man byter motor.

/Göran


some_people skrev:
jag undrar bara, vad är rätt och fel med montering av svänghjul?
varför måste det monteras rätt? är det inte lika runt om?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök