2985
Sök

Audi 100 2,3 -91 Plötsligt hjullås

17 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
Hejsan! Lyckades precis ta mig hem från mitt andra bilhaveri denna veckan. Först får jag totalt motorhaveri på mazdan så den är på lagning. Så jag använde min reservaudi.

Det som hände nu inatt va att jag va ute och körde och kom upp till en korsning så jag började sakta ner och bromsade. När jag sedan bromsade lite hårdare så började det skrapa som satan och hela bilen hoppade upp och ner tills vi tillslut stannade. Först trodde jag vi fått en väldigt plötslig punktering. Men efter en inspektion på alla hjulen så insåg jag att så va inte fallet.

Satte mig i bilen igen, la i 1an och försökte köra. Men kom ingenstans. Va helt fast. Nu kommer det skumma, jag kunde backa. Rotade fram domkraften och hissade upp varje däck och kom fram till att det bara va höger fram som låst sig. Bromsen ligger inte till eftersom det går att backa, men jag är helt lost. Aldrig varit med om något liknande.

vad har hänt?! Är det en drivknut?

edit: Provade att starta i 2an, 3an och 4an också. Sen gav jag upp tongue
Senast redigerat av netropa (16 oktober 2009)

Xenoholic
2 559 Inlägg
16 oktober 2009
Lär väl knappast va en drivknut, bilen är väl framhjulsdriven eller? wink
Skulle tro att det är bromsbeläggen som släppt o då kan de ju låsa sig.
Kanske kan va värt att hissa upp bilen, ta bort hjulet och kolla upp hur de ser ut.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

260 Inlägg
16 oktober 2009
Kan även vara broslangen som är en flik i som blir som en backventil och låser bromsarna.
Prova att låssa bromsslangen och släpp på bromstrycket.

Nu en Audi A4 -96

128 Inlägg
16 oktober 2009
ChristerGustafson skrev:
Kan även vara broslangen som är en flik i som blir som en backventil och låser bromsarna.
Prova att låssa bromsslangen och släpp på bromstrycket.

men om så var fallet så skulle det inte gå att backa!?big_smile

1 497 Inlägg
16 oktober 2009
Diffen?

17 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
Aerocombi skrev:
Lär väl knappast va en drivknut, bilen är väl framhjulsdriven eller? wink
Skulle tro att det är bromsbeläggen som släppt o då kan de ju låsa sig.
Kanske kan va värt att hissa upp bilen, ta bort hjulet och kolla upp hur de ser ut.

Men borde inte det vara låst även när jag backar då? Kan det vara hjullagret? :S

Offroad Racing
3 122 Inlägg
16 oktober 2009
Jag skulle tro att det har med bromsarna o göra, nånting har släppt så det kläms emellan nånstans o låser på ena hållet, men släpper på andra hållet.

Om ett hjullager totalrasar brukar det låsa sig helt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Xenoholic
2 559 Inlägg
16 oktober 2009
Har du lossat hjulet?
Börja med det annars.

Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

178 Inlägg
16 oktober 2009
lägger min röst på defekt eller felmonterat bromsbelägg som kilat fast.

17 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
Det va hela oket som hade lossnat. En skruv hade trillat ut tongue Så nu är det fixat

Xenoholic
2 559 Inlägg
17 oktober 2009
netropa skrev:
Det va hela oket som hade lossnat. En skruv hade trillat ut tongue Så nu är det fixat

Jäklar oxå hmm Att jag inte tänkte på det, Det hände ju faktiskt på min gamla audi med men på ett framhjul.
Som tur var hände det när jag hade 14" vinterdäck på, så det låste sig aldrig utan bara skrapade emot fälgens insida.
Nåja, se vad lätt det var när man väl fick bort hjulet wink

3 Inlägg
17 oktober 2009
DEt är växellådan som har låst sig

2 624 Inlägg
17 oktober 2009
Lasse_64 skrev:
DEt är växellådan som har låst sig

ser du inte vad som står 2 poster ovanför dig?

"Det va hela oket som hade lossnat. En skruv hade trillat ut  Så nu är det fixat"
roll big_smile
Senast redigerat av martinn (17 oktober 2009)

Sök