2482
Sök

Idéer på trim till rak 4?

20 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
Tja, tänkte fråga här innan jag gör några inköp...

Jag har en Audi 100 med en rak 4 på 88 hästkrafter, tycker den känns lite trött så har idé på att trimma den.

Har hört att det inte finns lika mycket trimmöjligheter med just den här motorn än en v-motor, så vad kan man trycka ner för att den ska få lite mer kraft?

Har inte tänkt mig en tysk på anabola så inte för mycket ska det kosta...tongue

:-)
367 Inlägg
17 oktober 2009
Om det inte får kosta för mycket så är det kört för din del.

1000kr per HK brukar man säga för en sugmotor hmm

358 Inlägg
17 oktober 2009
Byt bil, enklaste och billigaste lösningen. Men om du nu är helt inne på att trimma den motorn så kan du tänka efter hur mycket tid och pengar du vill lägga ner på det och sen söka i forumet, finns trådar om detta.

20 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
Tja, tid på forumet finns ju, men ville vara mer specifik.

iaf, just 1000 spänn/hk är ju lite luddigt om man då vill ha resultat, och den är ju gammal så chippning går ju inte, men just med t.ex sportluftfilter (går inte om jag inte misstar mig) eller annat avgassystem?

352 Inlägg
18 oktober 2009
prova nytt avgas, sportfilter, plana toppen en aning och en vassare kam?

2 024 Inlägg
18 oktober 2009
Billigaste sättet borde väl ändå vara att lyfta i en 5-cylindrig maskin istället?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

20 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
Expoze skrev:
Billigaste sättet borde väl ändå vara att lyfta i en 5-cylindrig maskin istället?

Den jag har i nu är en 1.8, är rent av kass när det gäller motormontering så kan man få i en 2.0 eller 2.2 utan att svetsa om motorrummet tror du?

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
18 oktober 2009
Eftersom du inte verkar vara så kunnig så är det smidigast för dig att byta till en annan bil med starkare motor.

2 024 Inlägg
18 oktober 2009
FG_Royale skrev:
Expoze skrev:

Den jag har i nu är en 1.8, är rent av kass när det gäller motormontering så kan man få i en 2.0 eller 2.2 utan att svetsa om motorrummet tror du?

Svetsa om?
Samma bil fanns ju med femman i så det är ju bara att skaffa en donatorbil, flytta över det om behöver flyttas över. Kan inte tänka mig att det behövs nåt svetsande.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:

471 Inlägg
18 oktober 2009
Expoze skrev:
FG_Royale skrev:
Expoze skrev:

Svetsa om?
Samma bil fanns ju med femman i så det är ju bara att skaffa en donatorbil, flytta över det om behöver flyttas över. Kan inte tänka mig att det behövs nåt svetsande.

ja förutom motorfästen och sånt kanske? eller juste de ja är ju samma bil som den suttit tidigare i så. smile

Skiiit du nedde ! ;)

20 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
Det finns ju en hel del 100 som reservdelsbilar på blocket, så det kan ju vara möjligt med helt motorbyte, blir ju då även monteringskostnader och sånt, spelar ingen direkt roll vad det kostar, så länge det går att göra vet jag ju iaf vad jag ska satsa på wink

2 024 Inlägg
18 oktober 2009
Monteringskostnad???
Ska du inte göra det själv blir det billigare att byta bil......

Samarbetspartners:

629 Inlägg
18 oktober 2009
Jo som föregående säger, byt bil istället , enklare och billigare i ditt fall.

Mröh

20 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
Dagge88 skrev:
Jo som föregående säger, byt bil istället , enklare och billigare i ditt fall.

Grejen är att detta är en ärvd bil, nu är den min så byta blir om ett tag tongue
Men i vilket fall ska jag se med ny motor wink

Sök