3330
Sök

Fläktproblem.

128 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
#1
Idag när ja körde hem från jobbet så gick fläktarna bara igång på fullt ös och det gick inte att stänga av, tryckte på alla knappar på klimatanläggningen men de bara fortsatte. Och även om stänger själva det där det blåser ut så piper de bara för luften pressas ut . Vad kan ha hänt?

128 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#2
Ingen som vet?

1 043 Inlägg
19 oktober 2009
#3
Läs ut felkoderna och felsök efter det.

KkEeMmOo
19 oktober 2009
#4
Niklas12 skrev:
Idag när ja körde hem från jobbet så gick fläktarna bara igång på fullt ös och det gick inte att stänga av, tryckte på alla knappar på klimatanläggningen men de bara fortsatte. Och även om stänger själva det där det blåser ut så piper de bara för luften pressas ut . Vad kan ha hänt?

va händer om du stänger av motorn e dom igång fortfarande???

128 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#5
norpan1 skrev:
Läs ut felkoderna och felsök efter det.

förstår inte vad du menar?

128 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#6
KkEeMmOo skrev:
Niklas12 skrev:
Idag när ja körde hem från jobbet så gick fläktarna bara igång på fullt ös och det gick inte att stänga av, tryckte på alla knappar på klimatanläggningen men de bara fortsatte. Och även om stänger själva det där det blåser ut så piper de bara för luften pressas ut . Vad kan ha hänt?

va händer om du stänger av motorn e dom igång fortfarande???

ja om tändningen fortfarande är på de "andra snäppet"

VD :=)
90 Inlägg
20 oktober 2009
#7
hej antar du menar kupefläkten nu eller hur? det är så att det finns ett motstånd till fläkten (fläktmotstånd) som kan gå sönder och ge då det fenomenet att fläkten går hela tiden, kortslutet motstånd.
nu till de roliga-felsökningen.smile
vad händer om du reglerar farten till fläkten står den helt stilla i samma fart ?
om du kopplar bort fläktmotståndet ser kontakterna hela och fina ut- ej brända o.s.v.

kan ta frågor både i pm och i forum

MVH Niklas

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
20 oktober 2009
#8
Nazse89 skrev:
hej antar du menar kupefläkten nu eller hur? det är så att det finns ett motstånd till fläkten (fläktmotstånd) som kan gå sönder och ge då det fenomenet att fläkten går hela tiden, kortslutet motstånd.
nu till de roliga-felsökningen.smile
vad händer om du reglerar farten till fläkten står den helt stilla i samma fart ?
om du kopplar bort fläktmotståndet ser kontakterna hela och fina ut- ej brända o.s.v.

kan ta frågor både i pm och i forum

MVH Niklas

du menar termomotståndet . å om det går sönder så gå fläkten bara på högsta fart men ej på dom andra
å denna bil så går fläkten hela tiden oavsätt om han vrider vredet till noll ( om jag har fattat han rätt)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

VD :=)
90 Inlägg
20 oktober 2009
#9
turboforssen skrev:
Nazse89 skrev:
hej antar du menar kupefläkten nu eller hur? det är så att det finns ett motstånd till fläkten (fläktmotstånd) som kan gå sönder och ge då det fenomenet att fläkten går hela tiden, kortslutet motstånd.
nu till de roliga-felsökningen.smile
vad händer om du reglerar farten till fläkten står den helt stilla i samma fart ?
om du kopplar bort fläktmotståndet ser kontakterna hela och fina ut- ej brända o.s.v.

kan ta frågor både i pm och i forum

MVH Niklas

du menar termomotståndet . å om det går sönder så gå fläkten bara på högsta fart men ej på dom andra
å denna bil så går fläkten hela tiden oavsätt om han vrider vredet till noll ( om jag har fattat han rätt)

nej fläktmotståndet. och om det går sönder så kan de gå på vilken jädra fart som helst beroende på om det som i hans fall kan vara kortslutet i motståndet. detta gör att den går på samma fart hela tiden, spela ingen roll om han ändrar fläkten. tror däremot att det är kortis i kontaktstycket. men om han plockar väck motståndet så kan vi jobba därifrån sen.

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p

128 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
#10
Nazse89 skrev:
hej antar du menar kupefläkten nu eller hur? det är så att det finns ett motstånd till fläkten (fläktmotstånd) som kan gå sönder och ge då det fenomenet att fläkten går hela tiden, kortslutet motstånd.
nu till de roliga-felsökningen.smile
vad händer om du reglerar farten till fläkten står den helt stilla i samma fart ?
om du kopplar bort fläktmotståndet ser kontakterna hela och fina ut- ej brända o.s.v.

kan ta frågor både i pm och i forum

MVH Niklas

ja det är kupefläktarna, ja alltså jag kan reglera allting som har med klimatanläggningen att göra. Om jag trycker på dem knapparna som jag reglerar farten så visas de på displayen att fläktfarten sänks men de gör den inte.

Var sitter det fläktmotståndet då? Är inte en expert vad gäller meka med bilar så ifall det är något väldigt avancerat är de kanske bäst man lämnar in den.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 oktober 2009
#11
Nazse89 skrev:
turboforssen skrev:
Nazse89 skrev:
hej antar du menar kupefläkten nu eller hur? det är så att det finns ett motstånd till fläkten (fläktmotstånd) som kan gå sönder och ge då det fenomenet att fläkten går hela tiden, kortslutet motstånd.
nu till de roliga-felsökningen.smile
vad händer om du reglerar farten till fläkten står den helt stilla i samma fart ?
om du kopplar bort fläktmotståndet ser kontakterna hela och fina ut- ej brända o.s.v.

kan ta frågor både i pm och i forum

MVH Niklas

du menar termomotståndet . å om det går sönder så gå fläkten bara på högsta fart men ej på dom andra
å denna bil så går fläkten hela tiden oavsätt om han vrider vredet till noll ( om jag har fattat han rätt)

nej fläktmotståndet. och om det går sönder så kan de gå på vilken jädra fart som helst beroende på om det som i hans fall kan vara kortslutet i motståndet. detta gör att den går på samma fart hela tiden, spela ingen roll om han ändrar fläkten. tror däremot att det är kortis i kontaktstycket. men om han plockar väck motståndet så kan vi jobba därifrån sen.

nej det heter termomotstånd inte fläcktmotstånd ( men alla kallar de för det ) å den har den funktionen att när fläckten börjar kärva så brinner motståndet å alla kretsar förutom direktström är bortkopplade ( med andra ord fullfart

men

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

128 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
#12
turboforssen skrev:
Nazse89 skrev:
turboforssen skrev:

du menar termomotståndet . å om det går sönder så gå fläkten bara på högsta fart men ej på dom andra
å denna bil så går fläkten hela tiden oavsätt om han vrider vredet till noll ( om jag har fattat han rätt)

nej fläktmotståndet. och om det går sönder så kan de gå på vilken jädra fart som helst beroende på om det som i hans fall kan vara kortslutet i motståndet. detta gör att den går på samma fart hela tiden, spela ingen roll om han ändrar fläkten. tror däremot att det är kortis i kontaktstycket. men om han plockar väck motståndet så kan vi jobba därifrån sen.

nej det heter termomotstånd inte fläcktmotstånd ( men alla kallar de för det ) å den har den funktionen att när fläckten börjar kärva så brinner motståndet å alla kretsar förutom direktström är bortkopplade ( med andra ord fullfart

men

okej men var nånstans sitter det? och är det lätt att fixa?


Sök