2458
Sök

Volvo 240 låter illa när man bromsar

5 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
Första gången jag skriver i detta forum!

Min Volvo 240-86 låter förskräckligt när man bromsar. Det har den gjort i ungefär 2 veckors tid. Det blir ett skrapande ljud. När man bromsar väldigt försiktigt låter inget utan det är när man bromsar ganska djupt med pedalen så att säga.

Jag kan inte mycket om bilar så jag vet inte vad det kan vara men det kanske ni vet? Kanske någon kan hjälpa mig?

//Linda

159 Inlägg
21 oktober 2009
låter som ett belägg och skiv byte kanske lufta lite efter det smile

5 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
Tack för svaret! smile

Jag är inget geni när det gäller bilar ska väl erkännas så detta antar jag blir något jag måste lämna in bilen för. Är det vanligt att det blir så här och brukar det vara dyrt att fixa det i så fall? Man vet ju inte riktigt hur mycket man ska kosta på en sån här gammal rackare, men i övrigt är den ju felfri (än så länge).

Offroad Racing
3 122 Inlägg
21 oktober 2009
Om det är problemet så beror det ju helt på hur man kör, eller snarare bromsar och hur långt man kört.

Mao, en helt vanlig förbrukningsgrej som behöver bytas ibland på ALLA bilar. Lämna bilen till en "vanlig" lokal bilmek så bör det inte bli allt för dyrt.

Edit: Har du tur så behöver bara bromsbeläggen bytas, fortsätter du åka utan att byta så måste du byta bromsskivorna oxå, då friktionsmaterialet på klossarna är slut och det blir järn mot järn, därav det obehagliga ljudet...
Senast redigerat av henke_99 (21 oktober 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

159 Inlägg
21 oktober 2009
du kan ju köpa det billigt på biltema känner du säkert en kille som gillar dig som du flörtar upp han ber han göra smile

Forummoderator
26 341 Inlägg
21 oktober 2009
_nobbe_ skrev:
du kan ju köpa det billigt på biltema känner du säkert en kille som gillar dig som du flörtar upp han ber han göra smile

Rekomenderar inte att köpa beläggen från Biltema. Har dock ingen personlig erfarenhet av dem, men med tanke på vad som sägs och står i andra liknande trådar, är deras belägg under all kritik.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Gréve
497 Inlägg
21 oktober 2009
AirOne skrev:
_nobbe_ skrev:

Rekomenderar inte att köpa beläggen från Biltema. Har dock ingen personlig erfarenhet av dem, men med tanke på vad som sägs och står i andra liknande trådar, är deras belägg under all kritik.

hehe klart att nån skulle komma med de där direkt, jag kör alla mina bilar på de å de funkar kanon... men jag kanske har världens bästa tur? tongue

159 Inlägg
21 oktober 2009
AirOne skrev:
_nobbe_ skrev:

jasså nej jag har aldrig heller prövat dom men farsan har dom på sin gubb körda merca men det kan ju bero på körsättet

5 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
tack för alla svar!

Verkar ju helt klart vara så som ni säger att belägg och grejer är slitna. Får ta och lämna in bilen så fort som möjligt så får de titta på det där. Brukar man alltså köpa bildelar själv eller fixar de allt på verkstan? Blir väl dyrare om de gör det kan jag tänka mig. Om jag ska akta mig för biltema vart ska jag köpa grejerna då, på Volvo eller?

Forummoderator
26 341 Inlägg
22 oktober 2009
The_Rebel skrev:
AirOne skrev:
_nobbe_ skrev:

hehe klart att nån skulle komma med de där direkt, jag kör alla mina bilar på de å de funkar kanon... men jag kanske har världens bästa tur? tongue

Som jag sa, det är inget jag har använt personligen, men enligt vad man läst i diverse trådar så verkar de vara av sämre kvalitet och gärna har oljud för sig i tid och otid.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

687 Inlägg
22 oktober 2009
AirOne skrev:
The_Rebel skrev:
AirOne skrev:

Som jag sa, det är inget jag har använt personligen, men enligt vad man läst i diverse trådar så verkar de vara av sämre kvalitet och gärna har oljud för sig i tid och otid.

Allt är nog bättre än järn mot järn.Nu riskerar hon att tappa bromsförmågan när som helst om kolvarna kommer för långt ut o den tappar trycket.

En Volvo 240 är ingen räserbil och Biltemas bromsar funkar ypperligt till vanlig brukskörning.
Senast redigerat av volvo_Tobias (22 oktober 2009)

herr
321 Inlägg
22 oktober 2009
AirOne skrev:
_nobbe_ skrev:

jag köper bromsbelägg på biltema, de har hållit i 4000 mil snart, nu är det dags att byta, helt ok om beläggen kostar 229:- för 4 klossar om du frågar mig

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
22 oktober 2009
Du kan faktiskt kolla med din volvo handlare vad det kostar å byt belägg där.

Helt sjukt va billiga vi e på vissa grejjer speciellt på dom gamla bilarna

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

5 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
Jag ska kontakta någon verkstad idag så får jag höra. Är ganska nyinflyttad här och den enda jag vet om är mekonomen men de har väl delar där som passar de flesta bilar, det är väl inte speciellt mycket dyrare eller?

:-)
367 Inlägg
22 oktober 2009
Mekonomen har helt ok priser på det mesta, man får vad man betalar för om man säger så smile

260 Inlägg
22 oktober 2009
Köp på Mekonomen, det enda du behöver veta är bilnummret och om det är fram eller bak.

Nu en Audi A4 -96

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
22 oktober 2009
ChristerGustafson skrev:
Köp på Mekonomen, det enda du behöver veta är bilnummret och om det är fram eller bak.

skulle inte tro det va
man måste veta om man har girling eller bendix , de ser dom inte på datorn

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

510 Inlägg
22 oktober 2009
The_Rebel skrev:
AirOne skrev:
_nobbe_ skrev:

x2 cool

Men kör en runda i stan. Ser du någon verkstad eller däckkrängare så ska dom nog kunna fixa det åt dig.

Delar runt 500kr
sen tar dom MAX lika mycket för arbetet

Mvh Johan
Senast redigerat av wimhed (22 oktober 2009)

5 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
Har lämnat in bilen på verkstad idag. Det blev Mekonomen. Var beläggen fram som farit helt och hållet så det var järn mot järn. De sa att de såg lite tråkigt ut även bak (beläggen skulle klara max 100 mil där) så då bestämde jag mig för att de fick fixa det också på en gång. Blev 1900 kr. Var det väl värt antar jag eftersom jag inte kunde fixa det själv.

Sök