3604
Sök

Portad låda till 2st jbl p1222 i litet format.

66 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
Hallå, tänkte kika om det är någon som har bra koll på det här med uträkning av lådor till denna bas.
Har just nu 2st p1222or sittande i en sluten låda i min toyota aygo. det spelar bra och högt absolut.. men
det skulle vara spännande att se hur mycket högra man kan få den att spela i en basreflex låda.

jag vet att jbl rekommenderar 50 l ink port till basen, vilken blir lite för stort för mig då jag har två basar, så finns inte en möjlighet i världen att få in en låda på 100 liter, om det nu är så man räknar när man har mer än ett element, man kanske inte alls bara plussar ihop rakt av?
mitt problem är alltså utrymmet i den lilla bil jag har.
jag har 50cm i höjd, 98cm i bredd samt 22 cm o övre djup och 35 cm i nedre djup att spela med.
Så tanken är att försöka få ihop en låda med snevägg för att utnyttja det lilla utrymme som finns, samt köra med en slotport.

Är det någon som har koll på om det skulle kunna fungera med ett hyfsat resultat på det lilla utrymmet
eller om det bara är att skrota idèn.. hur många liter kan man landa på ink slotport med två st basar.
har tänkt att bygga i 22mm spån

(info om basen kopierat från nårdik)
Fakta

12 " Oversized bashögtalare

1600 Watt max, 400 Watt RMS

Känslighet 96 dB 2,83 Volt/1meter

Frekvensomfång 25-400 Hz

Impedans 2x2 Ohm

Talspole diameter 76 mm

Monteringsdjup 171 mm

Ytterdiameter 371 mm

Monteringshål 281 mm

Fs 28,6 Hz

Vas 43,3 liter

Qms 9,04

Qes 0,58

Qts 0,55

Xmax +- 14 mm

Tack på förhand

åk snowboard å plåta vet ja

21 761 Inlägg
23 oktober 2009
Med de där maximala yttermåtten så blir bruttovolymen 102,6 liter (22 mm material), räknar man med 3 liter per bas så hamnar vi på 96,6 liter. Frågan är vart porten ska placeras med tanke på att innermåtten inte är alltför djupa.

Jag skulle nog vilja ha åtminstone 220 cm2 portarea för att inte riskera flåsljud vid 700-800 W inmatad effekt. Med tanke på att porten kommer att ta upp plats så blir portlängden mer än 20 cm för 45 Hz avstämning. Enda placeringen är väl i nederkant på baffeln tror jag, det går nog inte att sätta den på lådans ovansida.

2 665 Inlägg
23 oktober 2009
Dessa basar trivs bäst i sluten, blir konstig återgivning med basreflex enligt beräknings programmet.

Annars kan du ju göra en isobarik montering då blir lådan hälften så stor men då tappar du halva membran arean så det är nog ingen ide! (du behöver 2st till och 2 lådor på 30liter, 25+bas o port)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

16 197 Inlägg
23 oktober 2009
eh??? dom basarna spelar riktigt bra i portad låda.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 727 Inlägg
23 oktober 2009
evilaudio skrev:
eh??? dom basarna spelar riktigt bra i portad låda.

x2

Det är ngn som har käkat taggtråd...........senaste halvåret.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

66 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
tack så mycket för era svar. då vet jag att det går smile
stort tack till dig batterinörden för din detaljerade beskrivning om port, saker som jag inte skulle ha tänkt på, uppskattas.

åk snowboard å plåta vet ja

Sök