3422
Sök

Vad fan är en eberspächer??

Kejsare
547 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
Ingen som nånsin lyckats förklara det här på ett vettigt sätt för mig, så nu vänder jag mig till er biltokar wink Köpte nämligen en 745a idag som det satt nåt jävla otyg i under huven. Ser typ ut som trimavgasrör till eu-scootrar, men den var tydligen inte ikopplad.
Så, vad är en eberspächer och vad gör den?

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

1 210 Inlägg
24 oktober 2009
heter ebersprächer... de är kort och gott en bensinvärmare..  kan jämföras med en motorvärmare som går på bensin..  du ställer in den med en "timer" som borde sitta inne i din bil..

smile

Kejsare
547 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
Aha! Det var nån som nämnde nåt om bensinvärmare men jag tolkade det då som att den värmde bensinen tongue Men nu blev det lite klarhet. Men borde inte det bli rätt kostsamt om den ska sitta och puttra som en annan dieselgenerator?

1 210 Inlägg
24 oktober 2009
ja du allt är relativt haha.. men om du är ute i vildmarken har inte tillgång till ström 35 minus tongue du vill ju ha varm bil! knappra in på timern 1 timme innan avfärd så har du varm motor/bil.. detta kostade dig låt säga 2 liter bensin..  sen de andra senariot.. du startar bilfan iskall  i 35 minus  bilen drar 3liter/mil och när du kommit fram senare typ 5mil senare så har du fortfarande en pissljumen motor/bil... vad är billigaste tror du wink

76 Inlägg
24 oktober 2009
har för mig att den inte drar mer än 2-3 dl/timmen... den är tänkt att startas runt en halvtimme innan man ska ha bilen, så har man varmt o gott i den o motorn varm! smile

1 758 Inlägg
24 oktober 2009
Har för mig att den drar cirka 2 dl per timma, nån annan som vet bättre får gärna rätta mig!
Hade en sån i min gamla 740 och den var guld värd på vintern! Bara att knappa in så den startade 20-30 minuter innan man slutade jobbet på kvällen, sen när alla kollegor stod med tjocka handskar och skrapade rutorna, så slängde jag jackan i baksätet och hoppade in i en 25 grader varm och helt isfri bil!
Senast redigerat av schnauz (24 oktober 2009)

Kejsare
547 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
Fan det låter ju underbart! Särskilt när jag inte längre har tillgång till eluttag för konventionell motorvärmare, om det ens sitter sån i bilen (det lär det inte göra eftersom eberspächern sitter där). Får se till att koppla in den då smile Tack för alla svar!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
24 oktober 2009
Ja skall du göra dig av med den så kan du ju dra iväg ett pm till en annan jäkel som numer sitter utan tillgång till el på parkeringen mad

Rock'n Roll

Kejsare
547 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
Will do wink
Kom på en annan rolig sak som jag kan lura polarna med, det står typ Volvo flygmaskiner eller nåt på den, så kan jag säga att det är en turbin, likt turbo boosten i Knight Rider xD

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
25 oktober 2009
Ett råd kan ju vara att kolla igenom den noga innan, den är ju bortkopplad av en anledning!

Tänk på att det är en förvärmare som går på bensin, då vill man nog gärna ha den i toppskick innan man driftar den igen, speciellt ifall den varit urkopplad länge, inget kul juh ifall du hittar bilen nerbrunnen dagen efter...

så kolla igenom bränsle ledningar, så att pumpen verkligen snurrar (för jag antar att det är någon slags cirkpump i den) osv osv...

Sök