3036
Sök

regga från automat te manuell

20 Inlägg
23 februari 2009
sydstatare skrev:
hej hej vet att de finns inlägg me detta men frågar ändå.

har en 945 turbo -93 bytt allt te manuell från automat o de sägs att ja måste ha avgasintyg från tillverkaren om bilen reggades efter 01 01 93 första gången.

nu te frågan hur får man tag på avgasintyg smidigast o kostar de nåt??

Tjena!!
Jag är lite nyfiken på er andra som kanske har bytt lådor och kollat efter avgasintyg, just vad det kostar??
Jag har gjort byte på min Caravelle, från Automat till Manuell och nu ska bilen in på sin årliga kontroll. Besiktningsmännen jag har kontakt med genom jobbet verkar driva fram på paragraf vågen när jag frågade om hur jag skulle göra, vilket dem kanske e tvungna till, förstår det, vore ju tjänstefel annars.
Dem hjälpte mig iaf med tele nr till folk på Volkswagen Group sverige som får signera intyget.
Jag fick en lunta papper för en verkstadskontroll som ska stämplas och godkännas av verkmästare på autoriserad verkstad. Där var det med många konstiga kontrollpunkter, blandannat komprisionsprov (Varför det efter ett växellådsbyte??) Tidskrävande...ger mer slantar till verkstan? På papprena står det för den del att det är för motorbyte, men det är bortstruket med bläckpenna och tillskrivet växellådsbyte.
Verkstaden ska ta ut kostnaden för arbetet, och sen skicka handlingarna till huvudkontoret i södertälje, där intyg skrivs mot en liten avgift på 1000 kr (för ett sketet papper neutral ) Om dem vill kan dem även kräva få undersöka bilen själva i sin verkstad, i just södertälje, efter verkstadskontrollen.
Jag tycker det Suckii Suckii och skiter i regbesikta i första skedet. Då flertalet härinne fått igenom sina fordon utan den lilla process så känner jag inte att jag har så mycket att förlora.
Om man nångång blir stoppad i fordons inspektion, är det ingen jävel som vet när lådan byttes..kunde vart igår tongue  Första provkörningen!
Vi får se hur det går i veckan.

Ps, Har någon annan fått pris på sitt intyg, eller e det bara Vag som e snikna?
// Bodin

~Gör vad du vill, inte vad du borde~

900 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
GoCraZy:  ja hörde av min o för mig va de i stort sätt omöjligt att få papper o dyrt sa dem te mig. så ja gjorde som alla abdra te slut o besikta me manuell ändån..

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

20 Inlägg
1 mars 2009
Jag följde mitt motto, och gjorde vad jag ville och inte vad man borde smile
Åkte till en annan besiktnings anläggning där jag inte känner någon, men har besiktat förr.
Körde in utan att nämna något. Kvällen innan fick jag plocka bort instrumentpanel för att tejpa över automatväxellägena i displayen, för att inte väcka den besiktningsman som sover tongue
Dem sa ingenting och nämde ingenting om växellådan, bilen gick igenom, med anmärkning på lågt ställda strålkastare och en trasig skyltbelysning, som fungerade kvällen innan när jag kollade neutral
Som belöning till den har det beställts hem nya bakljus från USA och den har fått xenonljuskonvertering.
Ett år kvar till nästa kontroll cool

~Gör vad du vill, inte vad du borde~

Cittramek
68 Inlägg
3 juni 2009
När jag besiktigade min förra bil. De va en 740 turbo 87:a som va reggad med automat men hade manuell i så kom dom allt på de men dom sa bara "Ä skit i de" Så då hade jag väll otur för att dom kom på de men ändå tur att dom släppte igenom den. Å då va de ändå 3 gubbar som kollade på bilen samtidigt tongue

900 Inlägg
12 juni 2009
Trådstartare
Volvo_740_GL skrev:
När jag besiktigade min förra bil. De va en 740 turbo 87:a som va reggad med automat men hade manuell i så kom dom allt på de men dom sa bara "Ä skit i de" Så då hade jag väll otur för att dom kom på de men ändå tur att dom släppte igenom den. Å då va de ändå 3 gubbar som kollade på bilen samtidigt tongue

he he samma som på min ungefär då!! de brydde sig inte heller. såg att han funderade lite o sen körde han ut...

152 Inlägg
24 oktober 2009
H3dlund skrev:
Sokrates skrev:
Alla är inte "världsmästare" roll som dig. Det är väl bra att veta, alla kanske inte har tillgång till ex. en orginal vxl. låda om det blir stopp på bes. Än mindre möjlighet tekniskt eller ekonomiskt att fixa ,,,,.

/Tommy.

Nu är det dock en gammal Volvo vi pratar om, delar finns i överflöd överallt för kaffepengar.. roll En 740/940 automatlåda lär folk kasta efter en om man vill ha en.

japp de är ingen som vill ha dom jag har frågat folk i 2 år om de ville ha en automatlåda gratis till 7900 men de slutade med att jag kastade den på skroten förra veckan:P

900 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
s90turbo skrev:
H3dlund skrev:
Sokrates skrev:
Alla är inte "världsmästare" roll som dig. Det är väl bra att veta, alla kanske inte har tillgång till ex. en orginal vxl. låda om det blir stopp på bes. Än mindre möjlighet tekniskt eller ekonomiskt att fixa ,,,,.

/Tommy.

Nu är det dock en gammal Volvo vi pratar om, delar finns i överflöd överallt för kaffepengar.. roll En 740/940 automatlåda lär folk kasta efter en om man vill ha en.

japp de är ingen som vill ha dom jag har frågat folk i 2 år om de ville ha en automatlåda gratis till 7900 men de slutade med att jag kastade den på skroten förra veckan:P

men de e ju inte heller så kul att byta låda bara för en besiktning. tycker ja.. e el o svänghjul o massa annat som ska bytas då med!!

Sök