3339
Sök

Fundering ang. bensinvärmare

Subarist
131 Inlägg
3 november 2006
Trådstartare
#1
Jag funderar på att låta montera en bensinvärmare i min bil men funderar på hur batteriet klarar det. Den körs ju i 1h och ska då förbränna bensin för att få upp värmen i kylvattnet och dessutom driva kupefläkten för att blåsa in varmluft i kupén. Detta borde dra en del ström tycker jag. Har bilen stått ettag eller man kört mycket korta sträckor kan det inte vara någon hit...?


Miklen
3 november 2006
#2
Ne precis smile du har så rätt så.. det tar MYCKE kraft från batteriet.. kör man korta sträckor är det ingen idé att använda den man sabbar batteriet.. enda man kan göra är att köpa ett ordentligt batteri som har bra djupurladdningsförmåga å gillar kyla.. smile

21 761 Inlägg
3 november 2006
#3
Visst drar den ström men det brukar väl vara så att kupefläkten körs i läge 1 om det är den sortens värmare som inte har egen fläkt. Sedan så behöver man nog inte köra värmaren i 1 timme tror jag, det räcker säkert med 20-30 minuter även om det är ganska kallt ute.

Fast jag vet inte alls hur mycket ström de brukar dra, det ska dock stå i manualerna. Kör man även korta sträckor så blir det förstås extra jobbigt för batteriet och Miklen har rätt i att man bör ha ett kraftigare batteri som tål lite djupare urladdningar som tex Tudor Tech-Tronic/Exide X-Treme, Varta Ultra dynamic(AGM), Banner RunningBull(AGM) etc.

Även om batteriet är av lite tuffare slag så bör man underhållsladda med jämna mellanrum, speciellt om man har extra utrustning som tex bensinvärmare. Batteriet kan faktiskt knäckas relativt snabbt, trots att det är kraftigt, om det är mycket urladdat hela tiden och aldrig får bli fulladdat. Det enda är bara att det tar lite längre tid jämfört med ett vanligt startbatteri.

Subarist
131 Inlägg
7 november 2006
Trådstartare
#4
OK, var som jag misstänkte då. Tackar för svaren.
Har ett 60Ah Global-batteri från Statoil i den. Var rena dunderkuren jämfört mot originalbatteriet. Men det skadar inte att bytta upp sig då med andra ord.


609 Inlägg
7 november 2006
#5
Ang. bensinvärmare har jag en fråga, en bekant till mig påstod att ett sådant system till hennes bil, (Audi A4 Quattro) kostade 30 000 extra... kan detta verkligen stämma??

Subarist
131 Inlägg
7 november 2006
Trådstartare
#6
Det kan det säkert. Vad jag har hört kostar en ny värmare och installation 20 000kr+

Så till en annan fråga i ämnet; Blir det verkligen så pass varmt i kupén att is & snö smälter från rutorna på bara en timme? Antar att den inte drar på full fläkt i bilen. Kan den generera så pass mycket värme att den både kan värma kylarvattnet och kupén om det är -15 ute?


Rörpulare
1 453 Inlägg
7 november 2006
#7
Ja har de i bmw:n och den har både stått länge i vinter kyla samt inte kört vidare långa sträckor och de e inge värsting batteri och de har isf funkat riktigt bra!

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

21 761 Inlägg
7 november 2006
#8
ScoobyBear skrev:
Blir det verkligen så pass varmt i kupén att is & snö smälter från rutorna på bara en timme? Antar att den inte drar på full fläkt i bilen. Kan den generera så pass mycket värme att den både kan värma kylarvattnet och kupén om det är -15 ute?

Jag har inte haft bensinvärmare i någon av mina bilar men andra som har haft sådana säger att det brukar räcka med tex 30 minuter för att motorn i princip ska nå driftstemperatur, även i ordentlig kyla, och då innebär det ju att det kommer full värme från kupefläkten också.

Hur det fungerar med bensinvärmare som har en egen fläkt vet jag inte, däremot ska kupefläkten gå igång på läge 1 när det gäller värmare som utnyttjar bilens fläkt som jag har förstått det. Andra som själva har bensinvärmare får väl skriva hur det ligger till.

nissan 200x har ju gett ett svar på hur det har fungerat för honom och då verkar det inte vara något problem iaf.
Senast redigerat av Drönirettab (7 november 2006)

21 Inlägg
26 december 2006
#9
Jo har man en gång fått smak på bränsledriven värmare så är dessa värda guld,, jo det är riktigt, en sådan drar ungefär 30W exklusive kupefläkten som kanske drar 5-10W på läge 1.
Och det är inga som helst problem med bilens standard batteri, men visst det är aldrig fel med ett så krafitigt som möjligt och sedan är rekommendationen att köra bilen minst lika lång tid som värmaren varit igång.

Sedan är det aldrig fel att då och då stödladda batteriet heller, sedan är dom flesta av dessa mycket effektiva med effekter på runt 5 Kw och drar runt 0,5L/tim, samt efter bara några minuter så är ventilkåpan ljumen,, och innetemperaturen dryga 20 grader efter 15-20 minuter i tex -15.

Har för övrigt monterat ett par sådana begagnade som det finns tämligen gott om och för runt 1500:- för en fullt fungerande sats,, så för egen del, aldrig mer en bil utan bränsledriven värmare. :-)

424 Inlägg
6 november 2007
#10
Tjena,
återupplivar en gammal tråd hösten till ära!

jag vill installera en bensinvärmare i min Seat. Eller närmare bestämt  jag MÅSTE (har inget eluttag på jobbet xO  ).

Ja jag kan ju alltid ringa Motorcentralen här i Umeå och köpa en där, den passar säkert som hand i en handske, men då blir det nog dyrt!!!

Kan man meka dit vilken värmare som helst eller ska det helst vara någon som anpassats för typ, ja, VW/Skoda/Audi/Seat som i mitt fall?

http://www.garaget.org/gallery/archive/12662/185846_jinvub.jpg
ta det lugnt på isen

Leve bensinvärmaren
//Simon

**// Toyota \\**

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
7 november 2007
#11
jag har en original webaston monterad i bilen och den fungerar en halv timme i taget och fungerar perfekt 22+ inne när det - ute all detta på bara 30 minuter och lika varmt inne som en sommardag.
jag ändrade bateriet från 90 till 110 amp.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
7 augusti 2008
#12
Hur fungerar värmaren i en 740? Alltså hur startar man skiten, ställer in den.

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Volvo850-92
1 678 Inlägg
26 oktober 2009
#13
Hur fungerar en bensinvärmare på en 740?
Jag har lust och skaffa en om den inte kostar tusentals lappar.

Annars så undrar jag om man kan bygga en egen?


865 Inlägg
26 oktober 2009
#14
Volvo740-88 skrev:
Hur fungerar en bensinvärmare på en 740?
Jag har lust och skaffa en om den inte kostar tusentals lappar.

Annars så undrar jag om man kan bygga en egen?

sök på skroten dom har


Volvo850-92
1 678 Inlägg
26 oktober 2009
#15
no_fake skrev:
Volvo740-88 skrev:
Hur fungerar en bensinvärmare på en 740?
Jag har lust och skaffa en om den inte kostar tusentals lappar.

Annars så undrar jag om man kan bygga en egen?

sök på skroten dom har

Jag vet att den värmer upp vattnet. Men tänk om man byggde en liten låda med t-röd i som värmde upp en spiral som en pump pumpar vatten igenom?
Enkelt. Då blir motorn varm. Sedan så har jag skaffat förvärmningssytem på min motor.


865 Inlägg
26 oktober 2009
#16
Volvo740-88 skrev:
no_fake skrev:
Volvo740-88 skrev:
Hur fungerar en bensinvärmare på en 740?
Jag har lust och skaffa en om den inte kostar tusentals lappar.

Annars så undrar jag om man kan bygga en egen?

sök på skroten dom har

Jag vet att den värmer upp vattnet. Men tänk om man byggde en liten låda med t-röd i som värmde upp en spiral som en pump pumpar vatten igenom?
Enkelt. Då blir motorn varm. Sedan så har jag skaffat förvärmningssytem på min motor.

nå men om du fyller en låda med t-röd så kommer den brinna upp innan du hinner få värme på vattnet...



Sök