4009
Sök

byta fläkt på 240

2 Inlägg
22 september 2005
Trådstartare
#1
Jag har en 240 -89 och på den sitter det en så kallad "höfläkt" som för ett väldans väsen. Har hört att man kan byta ut den mot en elektrisk fläkt som sitter på 940 och att detta skall ge några hk extra.

Någon som känner till något om det här?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
22 september 2005
#2
har själv gjort det åt en kompis... å e det en fläkt som låter så e det ju el-fläkt... å tänk på att folk kommer kalla det SAAB fläkt wink men det e inte så farligt svårt... förs får du hitta en kylare med hål för en temp-givare uppe i ena hörnet, tänker du gå till en skrot så ta hela kylaren med el-fläkten på så får du ju med givaren å d... sedan behöver du bara reläet också... "Cooling Fan Relay" eller nått sådant heter d... sedan e det bara koppla plus till reläet sedan ena kablen från reläet till givaren, jorda andra piggen på givaren å koppla in fläkten, jorda fläkten, klart... fördelaktigt är att också avsäkra plusen till relät... just d... det finns 2 utgående plus å två inkommande jord till relät, den ena är till för halv-fart på fläkten å den andre ar till hel-fart... halv-fart e till för ifall "AC:n" blir för varm, å jag gissar på ett det inte sitter en AC kylare i dín så därför behöver du inte bry dig om halv-fart delen... du märker på jord-kablarna till givaren vilken som e vilken, bara jorda dem när du kopplar så märker du ju d... jag e inte särskilt pedagogisk som kanske märks men hoppas d hjälper... wink


2 122 Inlägg
22 september 2005
#3
finns 2 sätt att göra detta ett av dem är som Xoff säger ett annat är att du sätter en elfläkt på din kylare och kopplar den på en knapp inne i bilen eller kopplar den direkt på plus så att den går så fort du vrider på tänningen

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

:]
469 Inlägg
31 oktober 2007
#4
Xoff skrev:
har själv gjort det åt en kompis... å e det en fläkt som låter så e det ju el-fläkt... å tänk på att folk kommer kalla det SAAB fläkt wink men det e inte så farligt svårt... förs får du hitta en kylare med hål för en temp-givare uppe i ena hörnet, tänker du gå till en skrot så ta hela kylaren med el-fläkten på så får du ju med givaren å d... sedan behöver du bara reläet också... "Cooling Fan Relay" eller nått sådant heter d... sedan e det bara koppla plus till reläet sedan ena kablen från reläet till givaren, jorda andra piggen på givaren å koppla in fläkten, jorda fläkten, klart... fördelaktigt är att också avsäkra plusen till relät... just d... det finns 2 utgående plus å två inkommande jord till relät, den ena är till för halv-fart på fläkten å den andre ar till hel-fart... halv-fart e till för ifall "AC:n" blir för varm, å jag gissar på ett det inte sitter en AC kylare i dín så därför behöver du inte bry dig om halv-fart delen... du märker på jord-kablarna till givaren vilken som e vilken, bara jorda dem när du kopplar så märker du ju d... jag e inte särskilt pedagogisk som kanske märks men hoppas d hjälper... wink

vilka bilar har temp-givare uppe i ena hörnet ? tongue

:]
469 Inlägg
31 oktober 2007
#5
ingen som vet? tongue

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
31 oktober 2007
#6
finns volvo 740 som har det, vet att det sitter på en glt 16v som jag har iaf.... dessvärre frös det sönder nu för ett tag sen :@


Volvo850-92
1 678 Inlägg
26 oktober 2009
#7
Alltså. Ger det något att byta till elfläkt på min B230F?


1 758 Inlägg
26 oktober 2009
#8
Eller så borrar man ett hål i den kylaren man har och sätter givaren där. På de senare kylarna finns det markerat vart man ska borra.
Eller så köper man en liten adapter som man sätter på slangen, finns billigt på t.ex. biltema:
http://www.biltema.se/Archive/Product_images/32/Huge/32-1128_h.jpg
Byta hela kylaren är bara onödigt!

Angående effektökning lär man inte märka någon som helst skillnad. Klart att det tar lite effekt från motorn att driva runt fläkten, men det rör som om någon eller möjligen några enstaka hästar. Inget man märker av med andra ord.
Det karakteristiska"fläktbrölet" blir man dock av. Eller snarare: det blir de utanför bilen av med. Innuti bilen brukar "höfläkten" inte höras särskilt mycket.

Volvo850-92
1 678 Inlägg
26 oktober 2009
#9
Jag vet att det blir igen märkbar effekt skillnad, men vågar man göra det?
Jag vill inte höra hö-ljudet.
Senast redigerat av Volvo740-88 (26 oktober 2009)


1 758 Inlägg
26 oktober 2009
#10
Om det är värt besväret kan bara du svara på!
Det är ingen stor operation, kan man bara skruva och dra lite kablar så är det ganska enkelt fixat!
Det du behöver är i princip bara fläkten, ett relä, en tempgivare och lite kabel.

Volvo850-92
1 678 Inlägg
26 oktober 2009
#11
schnauz skrev:
Om det är värt besväret kan bara du svara på!
Det är ingen stor operation, kan man bara skruva och dra lite kablar så är det ganska enkelt fixat!
Det du behöver är i princip bara fläkten, ett relä, en tempgivare och lite kabel.

Men varför gör man det?
Kan det inte hända något, typ något går sönder?
Blir det tystare?
Senast redigerat av Volvo740-88 (26 oktober 2009)


1 758 Inlägg
26 oktober 2009
#12
De flesta gör väl det för att bli av med ljudet antar jag. Står man framför en "höfläktsvolvo" som accar mot en låter det som att en skördetröska kommer för att döda en. Innuti har jag dock aldrig upplevt fläkten som störande alls. Var länge sedan jag körde sån gammelvolvo, men vad jag minns hör man inte ens fläkten när man sitter i bilen med rutorna uppe. Den låter ju mer ju mer man varvar, men då har man ändå vägbuller och motorn som överröstar fläkten.
Kopplar man bara in den nya fläkten som man ska så är det ingen risk att nåt går sönder.


Sök