3373
Sök

Fel Hastighetsgivare i bakaxel 745 gl 87.

257 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
Hejsan.

Bytte bakaxel i min 745a nu i helgen efter ett mindre haveri. Fick då tag på en bakaxel från en automatare med fel modell på givare till hastighetsmätaren. Nu rör sig min hastighetsmätare på tok för snabbt och går upp till 220 km/t när redan vid 60 för att sedan gå ner till 140 när man kommer över 70. därefter visar den dubbelt så mycket jämfört med vad jag kör. Misstänker att det kan ha att göra med att det är fel motstånd i den här givaren och undrar ifall någon lyckats åtgärda detta eller om jag måste byta axel igen (vilket var vad dom sa på volvo).

Tacksam för svar.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

257 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
Märker även att hastighetsmätaren går upp till ca 60 km/t om man torrvarvar vilket kanske innebär något annat fel. Ingen som har någon aning om vad det kan vara?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 oktober 2009
gissar på att du har fått en bakaxel med för många tänder på hastighetsgivar-kransen, där för den visar för hög hastighet när du kör.

varför den stiger när du torrvarvar har jag inget svar på.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

257 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
NITROUS skrev:
gissar på att du har fått en bakaxel med för många tänder på hastighetsgivar-kransen, där för den visar för hög hastighet när du kör.

Så då blir det att byta bakaxel igen ifall man vill få ordning på det eller? blev ju ännu mer fundersam på varför den stiger när jag torrvarvar ifall det hänger ihop med det här?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 oktober 2009
Beaverus skrev:
NITROUS skrev:

Så då blir det att byta bakaxel igen ifall man vill få ordning på det eller? blev ju ännu mer fundersam på varför den stiger när jag torrvarvar ifall det hänger ihop med det här?

har för mej att hastighetskransen ska gå att byta, men det är jobbigt, annars får du byta klumpen bara till en med lika många tänder som din original hade.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Sök