3084
Sök

bromsluftningsproblem volvo 945-96. med abs.

235 Inlägg
9 juli 2007
Trådstartare
bytte bromsslang på vänster fram på min 945 ikväll.... efter bytet så går det ej att få något pedaltryck... utan pedalen går i golvet... har luftat som en "tok" men ingen förbättring... skulle vara väldigt taccksam om någon hade ett bra tips att ge.....

1 004 Inlägg
9 juli 2007
hur har du luftat? brukar gå lätt om man trycksätter behållaren.... pumpade du på pedalen? mvh jimmy

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

235 Inlägg
9 juli 2007
Trådstartare
ja jag testa det.... men hade inga ordentliga grejer tyvärr... gjorde ett litet hål i ett annat lock och använde blåsmynstycke... ska dra i en däckventil i morgon tänkte jag i locket... någraa fler tips? har testat med tändningen på och av och testat att höja bakdelen på bilen högre än fronten... men kanske är ute och cyklar då? har aldrig stött på såna problem med att lufta iaf:)

1 004 Inlägg
9 juli 2007
eilert skrev:
ja jag testa det.... men hade inga ordentliga grejer tyvärr... gjorde ett litet hål i ett annat lock och använde blåsmynstycke... ska dra i en däckventil i morgon tänkte jag i locket... någraa fler tips? har testat med tändningen på och av och testat att höja bakdelen på bilen högre än fronten... men kanske är ute och cyklar då? har aldrig stött på såna problem med att lufta iaf:)

skulle ibte tro att det funkar med ett blåsmunstycke... skaffa riktiga grejor så tror jag att det går vägen.. jag brukar lufta med 1.2-1.4 bar funkar fint för mej mvh jimmy

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Så eller så eller tvärtom.
86 Inlägg
10 juli 2007
ta ett reservhjul eller dylikt och en slang mellan det och behållaren så håller det bra tryck. har funkat för mig iaf!

/Joel
"Det ordnar sig alltid."

235 Inlägg
10 juli 2007
Trådstartare
okej.. ska testa idag efter jobbet.... kanske löser sig... tack för svaren iaf....

Eliminator
1 441 Inlägg
10 juli 2007
Du har luftat alla 4 bromsarna,, kan ju vara så att du har fått luft i nån anna ndel av systemet?
Utöver tipset med att sätta tryck på behållaren. Sätt en slang på luftningsnippeln och dra ner den i en flaska/burk med några deciliterbromsolja, så minska risken för att det sugs in luft bakvägen när du luftar.

T

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

35 Inlägg
10 juli 2007
hej hade samma problem med en 945 med abs när jag bytte ok fram och jag hade riktiga luftning grejjer men det visade sig att det var luft i abs enheten så jag satte tryck och lufta uppe vid abs enheten.. men det rekomenderas tydligen inte av andra..

funka för mig iaf..

235 Inlägg
10 juli 2007
Trådstartare
nu funkar bromsarna.... satte tryck på systemet och luftade först på huvudbromscylindern, (där jag för övrigt inte ens visste att det satt luftnipplar på en volvo) sen på alla hjulen.. och vips fanns det broms igen... tackar och bockar för alla tips.

Jävel
2 018 Inlägg
28 oktober 2009
Älskar sökfunktionen. Har exakt samma fel på min bil nu, så blir till att trycksätta allting o lufta som en galning.

You got to risk it, to get the biscuit :)

Sök