3426
Sök

Köpa mitt livs första bil (Pontiac sunfire) tipps på fel man ska titta efter?

102 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
Hej,
Jag pluggar ett år i USA och tänkte köpa en bil pga att buss systemet är så dåligt. Problemet är att jag är sämst på bilar och min talang sträcker sig till att byta spolarvätska. Ska dok titta på en pontiac sunfire och undrar vad bör jag se upp med för fel? vilka saker bör jag kolla? Ska iof ha med mig en vän som kan betydligt mer men tänkte ändå kolla.
tack på förhand

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
29 oktober 2009
rost, kanske inte är så farligt i USA men ändå, missljud, hur den växlar, glapp i styrning och andra ställen det kan glappa på, kolla läckage, hur den är servad.. fyll gärna på med mer om jag missat något!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Saabifierad
2 031 Inlägg
30 oktober 2009
Om du byter spolarvätska är det något som är riktigt tokigt tongue
Kolla oljan (ytterst viktigt), kolla automatlådeoljan att det är rätt mängd och att den ser bra ut. Gå igenom alla växlar, inte bara dra till D, kör sedan R, utan dra lite fram och tillbaka, testa bilen i alla tänkbara hastigheter (upp till den högsta hastighetsbegränsningen givetvis). Testa kickdownen, gasa rejält, gärna så att han slänger ner sig till 2:an för att se att den fungerar plus att du får känna hur den går på höga varv.

Kolla kylarvätskan, är den låg redan från start, fundera verkligen om det är värt det, vanligtvis brukar det tyda på ett läckage.

Kolla bromsar, ingen mesbromsning, utan en kraftig för att se om dom biter som dom ska. Kolla handbromsen, du skall inte kunna köra iväg om handbromsen är i.

Kolla lås, alla knappar, att bakluckan går att öppna, att fönster går att hissa ner och upp etc.

Instrument att dom fungerar.

Skicket i övrigt, är bilen bucklig lite här och var, kofångaren hänger snett och rejäla repor på sidan kan man ana att ägaren inte brytt sig om bilen särskilt mycket, bryr han sig inte om hur han/hon kör bryr han/hon sig troligtvis inte om resten av bilen (det vill säga motorn och sånt).

Testa bilen när den är kall! Har personen använt den innan eller att motorn är lite varm (vilket tyder på att ägaren kört den innan) kan man ana att det är något lurt med hur den är när den är kall. Inte alltid med relativt ofta.
Kolla fläkten!!! Alltså låt bilen stå ett tag tills fläkten går igång, den är viktigt, speciellt om du befinner dig i dom varmare delarna av USA.

Det är vad jag kommit på hittills smile
Senast redigerat av Slash (30 oktober 2009)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Sök