3679
Sök

Gnisslar från högehjulet 855 t5

250 Inlägg
10 september 2009
Trådstartare
Tjena,
Gnisslar som satan från högerhjulet när jag kör. Trodde det va nya bromsklossar som behövdes men jag hade fel. Även bytt bromsskivor men det hjälpte inte så mycket. Nu låter det bara mer. Speciellt när jag bromsar så hör man bromsarna skrapa mot skivan, dessutom är skivan lös. Är det ett nytt lager som behövs?

Mvh David

110 Inlägg
11 september 2009
Lyft upp och jucka på hjulet så känner du ju om lagret är glappt.

Mvh

250 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
Japp, jag gjorde det, men hjulet sitter riktgt bra. Råkade montera bromsklossarna år fel håll, och förstörde mina nya bromsskivor tongue  Men ska verkligen bromsskivan vara lös när man tagit av hjulet, de brukar ju sitta stenhårt. Eller kommer den sätta sig sen?

53 Inlägg
11 september 2009
Hade i princip samma irriterande problem på min Celica och då var det vänster hjul fram det handlade om.

Problemet var bromskolven som inte funkade riktigt då den typ ''låste'' sig mot skivan och då började det tjuta högt.

Det jag fick göra var bara att smörja in kolven och m.h.a bromspedalen trycktes kolven fram och tillbaka - problemet var sedan löst!

250 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
Har lagt märke till att bromskolvspackningen är helt sönder. Bör jag byta bromsok?

Bilmekaniker
235 Inlägg
11 september 2009
Kolla om där e mkt rost/skåror på kolven! Ar där inte de så finns det repsattser till oken, typ 100-200kr istället för 1500! Är där stora märke kan bromsvätskan läcka ut när den paserar tätningen!   Lite pilligt o byta den ibland!

250 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
Okej, bytt bromsskivor, bromsbelägg och ok. Får fortfarande ett skrapande ljud. Sänkte bilen med nya fjädrar 70mm och nu skrapar det som satan från hjulen. Vafan kan det va? tongue

Sök