3879
Sök

M42 totalrenovering!

Pensionerad Bilbyggare
112 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
#1
Ja jag hoppas givetvis på en plats på elmia mässan i vår och hoppas att mitt
projekt ska kunna mäta sig med projekt som Paddes.
Allt började för 6 månader sedan när jag började leta efter ett lämpligt fordon att
utgå ifrån men ville inte lägga för stora pengar eftersom jag ville lacka om och
göra en helrenovering så jakten har varit lång men nu äntligen...

En polare som visste om min jakt ringde mig en dag när jag var uppe på
universitetet och sa att han hade en polare på en skrot som hade hittat de
perfekta utgångs projektet och försäkrade att den var helt orörd men till följd
behövdes en hel del göras då rost hade börjat komma här och där.

Vi kom fram till ett pris av tvåhundra och han skulle hålla den till mig i 24-timmar
iallfall så skulle jag komma och kolla på den dagen efter och där ta ett beslut.
Såg ut som förväntat men priset som brukar ligga på runt 1000:- i detta skicket som
nu låg på 200:- så var det inte så mycket att diskutera.

Såhär såg den ut innan jag började
http://i37.tinypic.com/bfqalv.jpg

Så hem åkte den och sen till den lokala färghandlarn och införskaffade:
- 4 st mellan grova slippapper (30 kr)
- 2 stycken färgburkar med primer, militärgrön givetvis! (250kr)
- 1 st blanksvart sprayfärg (95 kr)
- Stooooor flaska 5-56 (79kr)
- Nya däck fram & bak (360kr)
- Nya inneslangar till däcken (120kr)
- 2 st cheeseburgare


Åt cheesbrugarna på vägen hem till garaget så det gick bra sen så började jag montera
ner hela cykeln för att få så lite delar som möjligt på ramen för smidigare hantering.

Såhär såg den ut efter ca 40 minuter
http://i33.tinypic.com/2lvcuj5.jpg

Sen när allt var isär så var det dags att börja slipa och helvete vad drygt det var på
nästan 70 år gammal färg och metall, den har ju stått pall för en hel del så att säga!
Men på cirka 5 timmar var allt slipat och sprutat en första gång och detta gjordes
utomhus då lackbox eller liknande är av totalt avsaknade...
Dock så var de inte så mycket militärgrön som jag hade hoppats men ändå helt ok.
Tyvärr så var jag för kalddig för att kunna ta bilder under denna tiden haha.

Tog även fägarna i 28" och slipade ner och för att få en clean racing look så tog jag
och målade dom blanksvarta, även ribborna på pakethållaren gjordes svarta istället
för gröna som är standard på dessa, snacka om Custom !

Medans allt torkades & sprutades en gång till så gick jag lös på kedjan och dreven
som jag utgår ifrån inte hade tvättats sedan cykeln var ny och kedjan var stämplad
men tre kronor så antagligen även den orginal så dessa saker lades omedelbart i bensin
för att all olja och skit skulle lösas upp och borstades sedan med svinto för att sen olja in
den igen dock var den då skinande istället för svart, går inte att förklara hur den såg ut innan...

Gjorde även en översyn på däcken, om det räckte med att pumpa dom eller om man
behövde köpa helt nya däck & slang. Givetvis det sistnämda och detta kan bero på att
däcken var tillverkade med texten "Värnpliktig M/1942" haha så det var bara att köpa nya!

Efter ca 48 timmar hade jag nu en helt nyrenoverad cykel i toppskick som ska klara 70år
till utan problem och kronans cyklar är tveklöst det bästa och skönaste man kan tänka sig!
Nu kommer före/efter bilder och jag vill tacka för att ni tog er tid och läsa denna och att
ingen sur moderator tar bort denna projekttråden sen väntar jag på att Mats Carlsson
ringer mig nu de kommande veckorna och erbjuder mig en plats på mässan i påsk!

http://i35.tinypic.com/2j47laf.jpg

/Sälj Supran Och Bli Man

Addicted To Adrenaline

1 863 Inlägg
30 oktober 2009
#2
Och vad har detta med bilar att göra??

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Pensionerad Bilbyggare
112 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
#3
Vadå opel har ju också projektrådar och dom får ju skriva här?
MAn behöver inte ta allt 100% allvarligt du vet...

Addicted To Adrenaline


Sök