3462
Sök

Någon som åkt dit för fildelning?

blacken
22 juni 2009
LasseMan skrev:
I morse åt jag filmjölk till frukost. Katten fick lite grann också. Kan jag nu bli anmäld för fildelning eller klarar jag mig? Mycket orolig.

Jag brukar dela en Yoghurt med katten ibland. Är det också fildelning eller är det ett gränsfall av det tillåten fildelning.??, Och hur får man en yoghurt licensierad till en??.. Jag har frågat nere på ICA, men dom har ingen susning om det, det enda dom vet är att dom säljer det och hänvisade mig till ARLA, men där så vet ingen något om det heller..tongue

4 005 Inlägg
22 juni 2009
Nehe skrev:
Slash skrev:
3. Operatörer som sparar uppgifter kan vad jag fått för mig hänvisa till den nuvarande datalagen som säger att uppgifter endast får lämnas om det rör sig om fängelse i straffet (om någon vet mer eller vet att jag har fel påpeka det gärna så jag inte sitter på helt fel uppgifter) vilket inte enstaka fildelningar ger = inga bevis = meningslöst i domstol..

Rubriceras det inte som stöld? Då finns ju fängelse med i straffskalan. Eller vad rubriceras det som?

(Är ej så insatt).

Brott mot upphovsrättslagen är just det, brott mot upphovrättslagen. Inte stöld.

687 Inlägg
22 juni 2009
pattilatti2 skrev:
sverige är helt underbart, har för mig att vi har nått som kallas grundlagar. tex. yttrandefrihets, kultur samt chansen att få berika sig rent utbildningsmässigt , men även personuppgiftslagar. Dessa får ej lämnas ut hur som helst... så va fan skall man med ipred o fra o gud vet vad, man skall va misstänkt för brott innan man får övervaka någon enl. grundlagen.. hehe... dubbelmoral?? svar: JA!!

Utveckla gärna dessa grundagar tack. roll

Fire And Silk
2 254 Inlägg
22 juni 2009
Nehe skrev:
pattilatti2 skrev:
sverige är helt underbart, har för mig att vi har nått som kallas grundlagar. tex. yttrandefrihets, kultur samt chansen att få berika sig rent utbildningsmässigt , men även personuppgiftslagar. Dessa får ej lämnas ut hur som helst... så va fan skall man med ipred o fra o gud vet vad, man skall va misstänkt för brott innan man får övervaka någon enl. grundlagen.. hehe... dubbelmoral?? svar: JA!!

Sverige har fyra grundlagar: regeringsformen (RF), successionsordningen (SO), tryckfrihetsförordningen (TF) och yttrandefrihetsgrundlagen (YGL).

Regeringsformen är den viktigaste av grundlagarna, den omfattar dels statsskickets grunder och normer, dels bestämmelser om statens styrelse och om organisatoriska spörsmål. I Regeringsformen regleras sådant som medborgarnas rättigheter, riksdagsval, statschefens roll, regeringens bildande och arbete, samt bestämmelser om och regleringar av statsfunktionerna. Dessa statsfunktioner är lagstiftning, finansmakten, förhållandet till andra stater, den dömande makten, och kontrollmakten. Regeringsformen bestämmer att Sverige skall vara en parlamentarisk demokrati. Lagtexten innehåller, till skillnad från de flesta andra länders grundlagar, även bestämmelser om rikets styrelse vid krig och krigsfara (kapitel 13). Den 1 januari 1975 trädde den nuvarande regeringsformen i kraft efter att den fastslagits året innan. Regeringsformen består av 13 kapitel.

Successionsordningen reglerar tronföljden till den svenska tronen, det vill säga vem som får bli kung eller regerande drottning i riket. Därmed bestämmer lagen hur Sveriges statschef ska utses. Successionsordningen är från 1810 och är äldst av grundlagarna, den tillkom då huset Bernadotte gjordes till arvingar av Sveriges tron. I lagen regleras tronföljden till att gälla ättlingar till Jean Baptiste Bernadotte, som blev kung med namnet Karl XIV Johan. Genom ett tillägg äger numera endast efterkommande till Carl XVI Gustaf rätten till tronen. Fram till 1980 var tronföljden agnatisk, men samma år infördes kognatisk tronföljd, vilket innebar att kvinnliga ättlingar nu har lika arvsrätt till Sveriges tron. Därmed är kronprinsessan Victoria den nuvarande tronarvingen då hon är Carl XVI Gustaf:s äldsta barn. Successionsordningen och dess innehåll anförs i regeringsformen 1 kap 5 §, samt 5 kap.

Tryckfrihetsförordningen är den grundlag som skall garantera "fritt meningsutbyte och en allsidig upplysning" för varje medborgare. Lagen tillkom som en reaktion på de hårda restriktioner som ålades medierna under andra världskriget. Riksdagen instiftade ny grundlag om tryckfriheten 1949 då restriktionernas ansvariga hade försvunnit från den politiska arenan.[2] Till skillnad från tidigare tryckfrihetslagar i Sverige innehåller den ett visst skydd vid krislägen. Till tryckfrihetsförordningen hör bestämmelser om publikationer, TV- och radiosändningar, samt stadgor om informationsfriheten. Liksom med yttrandefriheten finns bestämmelserna i korta drag även i regeringsformen 2 kap 1 §. Utöver att säkerställa meningsutbyte och upplysning skall tryckfrihetsförordningen även förhindra statlig censur, och stadgar att endast statlig domstol kan döma om innehåll i media strider emot gällande lag. Förordningen har tre delar: den positiva regleringen i vilken tryckfriheten definieras och avgränsas och syftet slås fast; en katalog över tryckfrihetsbrott samt bestämmelser om ansvarighet. Tryckfrihetsbrotten, är i princip desamma som yttrandefrihetsbrotten, finns även upptagna i Brottsbalken, varigenom de får sin laga kraft.[3]

Yttrandefrihetsgrundlagen

Yttrandefrihetsgrundlagen från 1991 är den yngsta grundlagen. Till form och innehåll påminner den om tryckfrihetsförordningen, vilken den ofta hänvisar till. Den och dess innehåll anförs i regeringsformen 2 kap 1

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

blacken
22 juni 2009
-Mackan- skrev:
Nehe skrev:
pattilatti2 skrev:

Sverige har fyra grundlagar: regeringsformen (RF), successionsordningen (SO), tryckfrihetsförordningen (TF) och yttrandefrihetsgrundlagen (YGL).

Regeringsformen är den viktigaste av grundlagarna, den omfattar dels statsskickets grunder och normer, dels bestämmelser om statens styrelse och om organisatoriska spörsmål. I Regeringsformen regleras sådant som medborgarnas rättigheter, riksdagsval, statschefens roll, regeringens bildande och arbete, samt bestämmelser om och regleringar av statsfunktionerna. Dessa statsfunktioner är lagstiftning, finansmakten, förhållandet till andra stater, den dömande makten, och kontrollmakten. Regeringsformen bestämmer att Sverige skall vara en parlamentarisk demokrati. Lagtexten innehåller, till skillnad från de flesta andra länders grundlagar, även bestämmelser om rikets styrelse vid krig och krigsfara (kapitel 13). Den 1 januari 1975 trädde den nuvarande regeringsformen i kraft efter att den fastslagits året innan. Regeringsformen består av 13 kapitel.

Successionsordningen reglerar tronföljden till den svenska tronen, det vill säga vem som får bli kung eller regerande drottning i riket. Därmed bestämmer lagen hur Sveriges statschef ska utses. Successionsordningen är från 1810 och är äldst av grundlagarna, den tillkom då huset Bernadotte gjordes till arvingar av Sveriges tron. I lagen regleras tronföljden till att gälla ättlingar till Jean Baptiste Bernadotte, som blev kung med namnet Karl XIV Johan. Genom ett tillägg äger numera endast efterkommande till Carl XVI Gustaf rätten till tronen. Fram till 1980 var tronföljden agnatisk, men samma år infördes kognatisk tronföljd, vilket innebar att kvinnliga ättlingar nu har lika arvsrätt till Sveriges tron. Därmed är kronprinsessan Victoria den nuvarande tronarvingen då hon är Carl XVI Gustaf:s äldsta barn. Successionsordningen och dess innehåll anförs i regeringsformen 1 kap 5 §, samt 5 kap.

Tryckfrihetsförordningen är den grundlag som skall garantera "fritt meningsutbyte och en allsidig upplysning" för varje medborgare. Lagen tillkom som en reaktion på de hårda restriktioner som ålades medierna under andra världskriget. Riksdagen instiftade ny grundlag om tryckfriheten 1949 då restriktionernas ansvariga hade försvunnit från den politiska arenan.[2] Till skillnad från tidigare tryckfrihetslagar i Sverige innehåller den ett visst skydd vid krislägen. Till tryckfrihetsförordningen hör bestämmelser om publikationer, TV- och radiosändningar, samt stadgor om informationsfriheten. Liksom med yttrandefriheten finns bestämmelserna i korta drag även i regeringsformen 2 kap 1 §. Utöver att säkerställa meningsutbyte och upplysning skall tryckfrihetsförordningen även förhindra statlig censur, och stadgar att endast statlig domstol kan döma om innehåll i media strider emot gällande lag. Förordningen har tre delar: den positiva regleringen i vilken tryckfriheten definieras och avgränsas och syftet slås fast; en katalog över tryckfrihetsbrott samt bestämmelser om ansvarighet. Tryckfrihetsbrotten, är i princip desamma som yttrandefrihetsbrotten, finns även upptagna i Brottsbalken, varigenom de får sin laga kraft.[3]

Yttrandefrihetsgrundlagen från 1991 är den yngsta grundlagen. Till form och innehåll påminner den om tryckfrihetsförordningen, vilken den ofta hänvisar till. Den och dess innehåll anförs i regeringsformen 2 kap 1

Men det vet du väl. Att dom omfattar inte alla i detta land, typ hederliga och fattiga medlemmar av denna sk nation berörs inte av dom. Vidare så anser sig vissa myndighetsorgan att dom inte heller är tvungna att följa dom utan gör som dom vill och behagar vid aktuellt tillfälle..
Senast redigerat av blacken (22 juni 2009)

Team740
211 Inlägg
22 juni 2009
Rquired skrev:
dahboy skrev:
Severin skrev:

Du menar alltså att han hittar på tongue..

Det är ju inte direkt så att dom sitter och kollar i "nutid" efter folk som fildelar..
När dom fått en misstanke om att någon gör det så går dom in i efterhand och kollat om personen i fråga har fildelat..

Så din kusins polare blev nog blåst av 3 ungar utklädda till poliser..

Eller så blev du blåst av ett troll wink

det var min kusin som sa det, jag har inte en susning om vad som är sanning eller inte!

Burn Rubber Not Your Soul

1 002 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
born_rebell skrev:
Rquired skrev:
dahboy skrev:

Det är ju inte direkt så att dom sitter och kollar i "nutid" efter folk som fildelar..
När dom fått en misstanke om att någon gör det så går dom in i efterhand och kollat om personen i fråga har fildelat..

det var min kusin som sa det, jag har inte en susning om vad som är sanning eller inte!

Då kanske du inte ska skriva de.?

...

Sleeper
3 084 Inlägg
22 juni 2009
born_rebell skrev:
Rquired skrev:
dahboy skrev:

Min granne sa att om man hoppar från 5:an på badhuset och får magplask så rinner inälvorna ut... Därför har jag inte hoppat från 5:an än hmm

Bahnhof sparar inte Ip:s nej så jag vetefan om de kan på någe sätt ta en då, om de inte står bakom dig och kollar på?

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

687 Inlägg
22 juni 2009
-Mackan- skrev:
Nehe skrev:
pattilatti2 skrev:

Jo tack jag kan de fyra grundlagarna och för övrigt så var inte frågan ställd till dig.

Undrade bara lite var han menade att det ska vara en grundlagsstadgad rättighet att fildela? Och var i grundlagen det står att myndigheter inte för övervaka så att lagen följs även på internet?.

1 002 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
Lyfter denna tråden för att jag fortfarande är nyfiken på om något åkt dit..

...

Sleeper
3 084 Inlägg
28 oktober 2009
Jag har ju hört att 2 Mc får dela på samma fil men jag vet inte hur det är med 2 bilar? O,o
Fast sen får man ju inte ligga för mycket på Harddriven får då kan man få bluescreen i bakrutan tongue
Senast redigerat av Sushikocken (28 oktober 2009)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.

1 002 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
Sushikocken skrev:
Jag har ju hört att 2 Mc får dela på samma fil men jag vet inte hur det är med 2 bilar? O,o

Det va ju kul du..

...

Sleeper
3 084 Inlägg
28 oktober 2009
dahboy skrev:
Sushikocken skrev:

Det va ju kul du..

big_smile

135 Inlägg
29 oktober 2009
För er som fortfarande känner er osäkra om ni ska våga tanka lr ej så är det nzb som gäller nu. Mycket säkrare än torrents osv...

1 067 Inlägg
29 oktober 2009
85an skrev:
Pontén springer runt och leker polis iaf smile

http://www.youtube.com/watch?v=nwvKa8K_liU

Ja han Pirate Pontén big_smile

Roos
29 oktober 2009
Sushikocken skrev:
Fast sen får man ju inte ligga för mycket på Harddriven får då kan man få bluescreen i bakrutan tongue

big_smilelol

Saabifierad
2 031 Inlägg
30 oktober 2009
dahboy skrev:
Lyfter denna tråden för att jag fortfarande är nyfiken på om något åkt dit..

Jag tror att det fortfarande inte är någon som åkt dit. Det har ju varit en rättegång mot en person som hade lagt upp ljudböcker och han har precis frikänts i och med att bokförlagens bevis inte räckte till. Nu var detta dock inte vanlig öppen fildelning utan vad jag förstått så behövde man ett inloggningsnamn och ett lösenord för att komma åt dessa filer, men detta är det enda fallet jag hittills känner till som rör någon form av fildelning (då piratebay-rättegången inte är mot enskilda fildelare).
Senast redigerat av Slash (30 oktober 2009)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Sök