Jag har inte orkat läsa igenom. men jag kan säga rakt ut - DE BEROR PÅ VAD DE ÄR FÖR BIL! MEN DET ÄR SANT!
jag har lyckats pressa min 240 till 200km/h ett par gånger, Senast idag var jag uppe i 180 faktiskt(iofs en växel kvar - men motorvägen tog slut
![tongue](img/smilies/tongue.png)
)
Men 200 har jag lyckats komma upp i..
Med "full" bil gör den inte mer än max 170km/h.
Grejen är den att de är väl rätt mycket luftmotstånd i de hastigheterna - men när bilen är enbart lastad med mig så orkar den väll varva motorn lite lättare o mer och därför kommer jag upp i de hastigheterna.
När bilen är lastad så orkar den inte varva där uppe, det tar stopp, i 4'an går den max 160-170 sen orkar den inte mer(den ligger strax över 5000rpm där uppe ändå) och slänger jag i 5'an ligger den "bara" på kanske, eller strax under, 4000rpm, och den orkar bara helt enkelt inte..
Så de kvittar hur mycket jag gasar eller smyger på gasen för o öka sakta men säkert liksom. den vägrar gå över 170km/h..
Medans den gör det utan större problem när bara jag sitter i.
Antingen gasar jag på nått annat vi när jag kör ensam eller så gör 3 pers - 250-350kg skillnad...
Avgör ni
![smile](img/smilies/smile.png)
Men däremot en nyare bil skulle jag tro att det inte gör någon större skillnad på - möjligtvis en 5-10km/h och accelerationen.
Men oftast har ju en nyare bil insprut som jag tror gör lite större skillnad(den känner av vad den ska spruta in o hur mycket o allt sånt!) Vilket min förgasare inte gör
![tongue](img/smilies/tongue.png)
den är inställd på att så många % ska va luft och så många % ska va soppa!
och sen har vi ju självklart växellådorna som oftast nästan har alltid 6 växlar idag - alltså en växel mer - kanske samma utväxling på sista växlen som finns på en gammal bil med 5 växlar - men den har ju en växel till därimellan som då gör att man klarar av luftmotståndet mycket bättre och man får upp motorn i varv istället.
säg va ni vill . men det är mina åsikter.
Tack för mig