Youngblood skrev:
Alltså.. hur länge hade du tänkt vänta mellan färg lagret och klarlacken?
Målar du med vatten? Är det en "garage lack"?
När jag målar (i lack box) så låter jag färgen (basen) torka tills den blir matt (=torr nog för att klar lackas) och sedan så lägger jag klarlacken. Visst har det hänt någon gång att man får lite lite damm i färgen men jag brukar aldrig göra något åt det. Klarlacken (som jag lägger i 2 lager) dränker damm kornen. Sedan kan man ju få damm i klarlacken också men det tar man ju itu med efter att ytan har torkat genom polering. I vilket fall som helst så gör jag aldrig någonting åt damm korn i basen och heller aldrig i klar lacken innan ytan är torr. Om jag däremot får en fluga eller något annat litet större skräp i lacken så använder jag mig av en speciell lite sticka med hullingar som man kan ta bort skräpet med. Ibland händer det att jag lär lägga ytterligare ett lager klarlack för att täcka över spåren av skräpet.
Nu har jag ju inte sett hur just ditt damm korn på din huv ser ut men jag tycker att du ska lägga på klarlacken UTAN att börja kladda i färg lagret. Risken är stor att det bara blir värre annars.
sen finns det ju fint sandpapper som kalas p4000 !! du vet vad jag pratar om, om du e en billackerare
kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..