3267
Sök

Fått damm i lacken. Hur göra?

584 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#1
Jo jag målade en huv och det kom lite damm i lacken.. det är i själva färgen. klarlacken är inte lagd ännu. ska jag spruta på klarlack när färgen har torkat o hoppas på att de blir okej ändå lr vad rekommenderas?
mvh

ps. färgen är svart solid


Full gas spar tid! ;)
284 Inlägg
16 juli 2008
#2
om du har en slipduk kan du prova att gnugga lite på gruset me den... du behöver ju ändå repa lacken lite innan klarlack så att den fäster ordentligt.. men me en fin slipduk så borde de kunna gå..

584 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#3
okej nee har inte nån sån tyvärr.. Måste jag matta lacken lite innan ja lägger på klarlack? har läst att de verkar va bättre att vänta med att slipa tills man lagt klarlacken o sen lägga ett lager klarlack till..


7 Inlägg
16 juli 2008
#4
Våtslippa först innan du lägger klarlacken så försvinner dammet.spruta klarlacken med enbart härdare och lägg bara ett lager men tjockt/Krille

Full gas spar tid! ;)
284 Inlägg
16 juli 2008
#5
Eddie_Boy skrev:
okej nee har inte nån sån tyvärr.. Måste jag matta lacken lite innan ja lägger på klarlack? har läst att de verkar va bättre att vänta med att slipa tills man lagt klarlacken o sen lägga ett lager klarlack till..

men de finns att köpa i färgaffärer som typ syntema eller EM så de e inget svårt alls.. ja de e bäst att matta lacken innan du lägger klarlacken.. men våtslipa anser jag e lite överkurs.. de blir inte bättre än ett fint papper eller duk... de e bara besvärligare..

Billackerare
737 Inlägg
16 juli 2008
#6
Alltså.. hur länge hade du tänkt vänta mellan färg lagret och klarlacken?
Målar du med vatten? Är det en "garage lack"?

När jag målar (i lack box) så låter jag färgen (basen) torka tills den blir matt (=torr nog för att klar lackas) och sedan så lägger jag klarlacken. Visst har det hänt någon gång att man får lite lite damm i färgen men jag brukar aldrig göra något åt det. Klarlacken (som jag lägger i 2 lager) dränker damm kornen. Sedan kan man ju få damm i klarlacken också men det tar man ju itu med efter att ytan har torkat genom polering. I vilket fall som helst så gör jag aldrig någonting åt damm korn i basen och heller aldrig i klar lacken innan ytan är torr. Om jag däremot får en fluga eller något annat litet större skräp i lacken så använder jag mig av en speciell lite sticka med hullingar som man kan ta bort skräpet med. Ibland händer det att jag lär lägga ytterligare ett lager klarlack för att täcka över spåren av skräpet.

Nu har jag ju inte sett hur just ditt damm korn på din huv ser ut men jag tycker att du ska lägga på klarlacken UTAN att börja kladda i färg lagret. Risken är stor att det bara blir värre annars. smile
Senast redigerat av Youngblood (16 juli 2008)

Corrado VR6R 3.0 Turbo

584 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
#7
Youngblood skrev:
Alltså.. hur länge hade du tänkt vänta mellan färg lagret och klarlacken?
Målar du med vatten? Är det en "garage lack"?

När jag målar (i lack box) så låter jag färgen (basen) torka tills den blir matt (=torr nog för att klar lackas) och sedan så lägger jag klarlacken. Visst har det hänt någon gång att man får lite lite damm i färgen men jag brukar aldrig göra något åt det. Klarlacken (som jag lägger i 2 lager) dränker damm kornen. Sedan kan man ju få damm i klarlacken också men det tar man ju itu med efter att ytan har torkat genom polering. I vilket fall som helst så gör jag aldrig någonting åt damm korn i basen och heller aldrig i klar lacken innan ytan är torr. Om jag däremot får en fluga eller något annat litet större skräp i lacken så använder jag mig av en speciell lite sticka med hullingar som man kan ta bort skräpet med. Ibland händer det att jag lär lägga ytterligare ett lager klarlack för att täcka över spåren av skräpet.

Nu har jag ju inte sett hur just ditt damm korn på din huv ser ut men jag tycker att du ska lägga på klarlacken UTAN att börja kladda i färg lagret. Risken är stor att det bara blir värre annars. smile

Tjena! jag har läst att den ska vara helt torr så att man inte stänger in nått vatten med klarlacken som ska avdunsta för då blir de inget bra.. Jaa det är en "garage lack". En kompis hade lovat att ja skulle få låna hans farsas lackbox när jag höll på med underarbetet men sen åkte dom på semester osv och jag kan inte vara utan bil hur länge som helst.. så det får bli som de blir nu. Annars är de väl bara matta ned huven igen och lägga på lite mer klarlack alt. färg.. Joo jag fick en liten mygga i lacken som jag tog bort och där blev det ett pytte litet märke.. färgen är vatten bas, dvs ingen härdare i, bara förtunning. Hur länge ska jag vänta mellan lagren klarlack? Det första ska bara "dimmas" på medan det andra ska vara heltäckande.. Ska försöka kolla upp om de finns ngr datablad till min klarlack..


Billackerare
737 Inlägg
17 juli 2008
#8
Nej, det som händer ifall du lägger klarlacken innan basen har torkat är att ytan bli matt. Blank, men ändå matt. Säg halv blank. Sedan är ju frågan om du tror att det pytte lilla märket kommer att synas. Du skulle ju kunna ta en fin fin pensel och bara dutta lite lätt så att du får samma färg där ifall du har en ljus (slip) grund under som lyser igenom där myggan satt. Den lilla färg klicken torkar hyfsat fort. Sedan så kan du nog blåsa på klarlacken och jag är ganska övertygad om att det inte kommer att synas. Börja inte slipa och kladda. Det blir bara värre. Jag menar... det är ju knappast en utställnings lack du håller på med för då skulle du inte hålla till i ett garage. wink Du kommer nog få en del skräp i klarlacken ändå så den lilla fläcken som du penslade i lite färg i kommer inte sticka ut. Hade du förtunning i färgen? Det behöver man inte ha. Köpte du färgen utspädd med vatten eller köpte du den outspädd? I vilket fall som helst så ska du inte ha någon förtunning i basen. Och vattnet som man har i färgen är inte kran vatten (det visste du säkert) utan av joniserat vatten. Basen lägger du som ett lätt fäst varv först och sedan när du har lagt det lagret så vräker du på så att det blir täckande. Basen är, som du nog redan vet, torr när ytan är blank. Sedan med klarlacken så ska du lägga på första lagret precis som om det skulle vara det sista lagret. Vräk på ganska rejält. Samma sak med andra lagret. Sedan så kanske du lärde dig något när du la första lagret och det tar du med dig när du lägger andra lagret. Kanske la du första för tunt..? För tjockt? För ojämnt? osv osv.
Jag brukar vänta ca 15 min när jag målar i lackboxen. Hur länge du bör vänta mellan lagren beror på temperaturen och ventilationen i garaget. Men säg att du väntar runt 20 minuter då. Om du har huven liggandes på någon ställning eller liknande som också får klarlack på sig när du målar så kan du känna på klarlacken där istället för på huven när det är dags för nästa lager. Om du doppar finger toppen i klarlacken (OBS! gör det inte på huven) så ska det inte bli som trådar av klarlack som blir hängandes i finger toppen utan det ska bara vara lite lätt klibbigt. Ungefär som fäst ytan på en tejp bit. Det ska bara klibba lite lätt. Förstår du hur jag menar..? smile Lycka till!
Senast redigerat av Youngblood (17 juli 2008)

Corrado VR6R 3.0 Turbo

GARAGET V.D.
900 Inlägg
29 oktober 2009
#9
Youngblood skrev:
Alltså.. hur länge hade du tänkt vänta mellan färg lagret och klarlacken?
Målar du med vatten? Är det en "garage lack"?

När jag målar (i lack box) så låter jag färgen (basen) torka tills den blir matt (=torr nog för att klar lackas) och sedan så lägger jag klarlacken. Visst har det hänt någon gång att man får lite lite damm i färgen men jag brukar aldrig göra något åt det. Klarlacken (som jag lägger i 2 lager) dränker damm kornen. Sedan kan man ju få damm i klarlacken också men det tar man ju itu med efter att ytan har torkat genom polering. I vilket fall som helst så gör jag aldrig någonting åt damm korn i basen och heller aldrig i klar lacken innan ytan är torr. Om jag däremot får en fluga eller något annat litet större skräp i lacken så använder jag mig av en speciell lite sticka med hullingar som man kan ta bort skräpet med. Ibland händer det att jag lär lägga ytterligare ett lager klarlack för att täcka över spåren av skräpet.

Nu har jag ju inte sett hur just ditt damm korn på din huv ser ut men jag tycker att du ska lägga på klarlacken UTAN att börja kladda i färg lagret. Risken är stor att det bara blir värre annars. smile

sen finns det ju fint sandpapper som kalas p4000 !! du vet vad jag pratar om, om du e en billackerare

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

Billackerare
737 Inlägg
30 oktober 2009
#10
Varför tvivlar du på om jag är billackerare..?
Slippapper heter det. Jag tycker att det är onödigt att använda 4000.. fungerar lika bra med 2000 om man nu ska använda sig av så fina slippapper.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Bärs!
3 456 Inlägg
30 oktober 2009
#11
Jösses, Grattis till årets trådlyft!

Garaget.org peakade 2008.

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
30 oktober 2009
#12
MaRcUs_BMW skrev:
sen finns det ju fint sandpapper som kalas p4000 !! du vet vad jag pratar om, om du e en billackerare

Oj jäklar vad bitter wink

En rättelse samtidigt:
Sandpapper används i byggindustrin.
Slippapper används i bilindustrin.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com


Sök