3272
Sök

Tomgångs problem b230e

Das vas das das
179 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
Jo det är så att när jag starta bilen (240 glt)  på morgonen (kall) så är tomgången på ca 2000 rpm i ca 40 - sek för att sen gå ner till normalt..
Motorn är bytt och har gått ca 17k.
Den gå redigt och bra.
Kan det vara någon tomgångs-ventil eller någon vakuumklocka eller så.

tack på förhand smile

Some say, one of his legs get longer when he sees a pretty lady... and that I haven't done one of these for some time and I've forgetten to make up a second thing. All we know is, he's called the Stig.
--Richard Hammond [S12E6]

drifter
95 Inlägg
29 oktober 2009
bilen är byggd sån min 240 glt b230E gör precis likadant den kan sjunka snabbare om man gasar till den en snabbis. sitter en kallstarts ventil som styr det att den skall få mer soppa när den är kall som sedan slår i från när motorn får lite temperatur.

Inget fel helt normalt:D

//Chrille

21 761 Inlägg
29 oktober 2009
Min 240 GLT med B230E gör inte riktigt på det sättet. Den höjer visserligen varvet en del vid kall motor, men inte högre än kanske 1200-1300 varv. Dessutom går den ner i varv successivt, inte "tvärt". Fast det kan nog skilja mellan olika motorer även om det gäller samma motormodell.

Tillsatsluftsliden är väl den som ger extra varvtal just vid kall motor om jag har förstått saken rätt, men naturligtvis finns ju kallstartsventilen med i bilden också. Har dock inte skruvat en massa med insprutningen i min bil så jag vet inte exakt i detalj hur den fungerar. smile

Das vas das das
179 Inlägg
31 oktober 2009
Trådstartare
Jo man tacka för svaren man känner sig lite lugnare.
tacka tacka

Some say, one of his legs get longer when he sees a pretty lady... and that I haven't done one of these for some time and I've forgetten to make up a second thing. All we know is, he's called the Stig.
--Richard Hammond [S12E6]

Sök