2589
Sök

köpråd angående vw sharan vr6-97

7 100 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
#1
hallå!
min halvbror ska köpa en annan bil pga den han har nu är för liten!
och han har hittat en vw sharan vr6-97!

så,några tips på sjukdomar,bra och dåliga saker mm!vadsomhelst om vw sharan smile

mvh

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

2 665 Inlägg
14 september 2008
#2
Angående motorn så är det väl kamkedja med tillbehör som skall vara i bra skick.
Inte kamkedjan som går sönder men plastbitarna som håller den sträck kan spricka eller slitas ner o ramla i bitar, o i samma ögonblick blir det ventilsallad. Det börjar bli aktuellt vid 18000mil. En del håller till 25t någon har rasat vid 15t.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

131 Inlägg
14 september 2008
#3
aha okej får kolla lite på dom då,är dom lätt att byta?

mvh "bmx" som är hundvakt åt nicke86!

Meister
6 763 Inlägg
14 september 2008
#4
Jag vet att de drar mycke soppa. Min morbror hade en sån och jag hör för mig att den drog 1.3-1.4 normalkörning. Men de är gött ljud i vr6:an tongue


131 Inlägg
14 september 2008
#5
aha,okej de var ju lite saftigt de!men har man mkt barn så måste man ha stor bil tongue
oojaa de är det big_smile

mvh "bmx" som är hundvakt åt nicke86!

2 665 Inlägg
14 september 2008
#6
För att byta glidskenor måste motorn loss från växellådan så det är väl inga busenkla grejer, beroende på hur van man är.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 Inlägg
1 november 2009
#7
Jag har fundering på en Sharan VR6
Bilen har nyrenoverad motor där toppackning, ventiltätningar, kamkedjespännare, kugghjul, tändstift, tändkablar, o-ringar kring oljekylare m.m. är bytta.
Det finns ett problem med bilen och det är den läker olja mellan motor och växellåda, förmodligen från packboxen kring vevaxeln.

Är det svårt att byta. Och vad kan det kosta?

Fixare
321 Inlägg
2 november 2009
#8
Kubiac skrev:
Jag har fundering på en Sharan VR6
Bilen har nyrenoverad motor där toppackning, ventiltätningar, kamkedjespännare, kugghjul, tändstift, tändkablar, o-ringar kring oljekylare m.m. är bytta.
Det finns ett problem med bilen och det är den läker olja mellan motor och växellåda, förmodligen från packboxen kring vevaxeln.

Är det svårt att byta. Och vad kan det kosta?

Inte svårt men ganska omständigt att byta då du måste lossa fjäderben och drivaxel för att  kunna skjuta växlådan åt sidan så du kommer åt packboxen. Tog ca 5 timmar att göra dock va det på en vanlig 1.8t och ingen vr6 men jag antar att det ser ganska lika ut med infästningar till vxl.låda hjulupphängning.

Packpoxen kostar typ 200:- men vad verkstan tar i arbetskostnad vågar jag inte spekulera i.

Lone Star Garage


Sök