3834
Sök

Vilken turbo val till Volvo 244 b230f konvertering jag vill ladda så låga varv möjligt

778 Inlägg
31 oktober 2009
Trådstartare
#1
vilken turbo val till Volvo 244 b230f konvertering jag vill ladda så  låga varv möjligt

vad tror ni om audi a4 1.8turbo turbo ?
jag ska ladda 0.4-0-6bar tongue
Senast redigerat av Sluskk (31 oktober 2009)

Med.lem
3 759 Inlägg
31 oktober 2009
#2
Jag har dom här att erbjuda.

http://i36.tinypic.com/28kq6pu.jpg

En glappar lite, 700:-
Den andra är kanonfräsh 1300:-

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

-utan 940
1 728 Inlägg
31 oktober 2009
#3
Mitsubishi 13C som sitter i vissa 740 och 940 är dimensionerat för åkgräsklippare och lämpar sig för låga varv.

778 Inlägg
31 oktober 2009
Trådstartare
#4
ne tyvär tro dom är för stora vill ha ladtryck redan från 2.000 om det skulle gå... med 2.500 är väl tidigaste man kan komma men dom där lär ju inte skuta i väg fören 3.-4.000rpm

157 Inlägg
31 oktober 2009
#5
Får man fråga varför?

778 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
#6
Kwek skrev:
Får man fråga varför?

motorn är helt orörd och tänkte jag ska inte ladda och vara så högt för då måste jag pillra med toppen som jag nog kommer få göra i alla fal... aja..  men jag tänkte motorn ska få så mycket hk/nm så tidigt som möjligt inan motorn hög varvar och böra slita för mycket på sig själv om turbon kickar i gång tidigare så kanske det håller för bruks användning och att det ska möjligen kunna dra 0.8 utan problem men den drar 0.8 nu på plan mark och med vind hehe...  ^^ roll

obs jag vet jag stavar som skit..

8 251 Inlägg
1 november 2009
#7
Sluskk skrev:
men jag tänkte motorn ska få så mycket hk/nm så tidigt som möjligt inan motorn hög varvar och böra slita för mycket på sig själv om turbon kickar i gång tidigare så kanske det håller för bruks användning

Problemet med resonemanget det är att högt tryck på låga varv är ett bra sätt att knäcka vevstakar. Ska det hålla så är det bättre om trycket kommer sent.


Besserwisser
263 Inlägg
1 november 2009
#8
Det är vridmoment, inte effekt, som dödar!


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
1 november 2009
#9
Sen har vi ju det här med besiktning också... du vet att det ALRDIG går att besikta lagligt med den motorn sen? om du inte bygger om till sugis varje gång du besiktar.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Med.lem
3 759 Inlägg
1 november 2009
#10
Och det kommer att bli som att köra en TD, inge kul alls.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

778 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
#11
AcesHigh666 skrev:
Sen har vi ju det här med besiktning också... du vet att det ALRDIG går att besikta lagligt med den motorn sen? om du inte bygger om till sugis varje gång du besiktar.

jo men du , den är redan besiktad big_smile
sen att ja jag roka plocka bort 5rör och 1 turbo varje gång... sen är det ca15skruvar/slang klämor cool
Senast redigerat av Sluskk (1 november 2009)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
1 november 2009
#12
Känns som det lättaste borde vara att plocka på grejerna från en FT maskin från skroten typ.
13c aggregaten laddar på tidigt om det är det du vill.

Men varför inte byta till en turbomotor istället ?

Autotech

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
1 november 2009
#13
Kan man inte göra en restriktor på 13c aggregatet för att pressa det att ladda tidigare?!? Bara en tankeställare..

8 251 Inlägg
2 november 2009
#14
air_denka skrev:
Kan man inte göra en restriktor på 13c aggregatet för att pressa det att ladda tidigare?!? Bara en tankeställare..

Nej, det lär bli svårt, eftersom en restriktor bara skulle göra saken sämre. Med minskat flöde och ökat mottryck så kommer den bara ladda och framförallt gå sämre.



Sök