2520
Sök

Koppla in centrallås? Hur skickas signaler till alla solenoider?

199 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
Hej,
Har en massa centrallås solenoider här hemma, och har sökt i timtal här på garaget, samt google, utan vidare framgång.

Har dock kommit fram till att det finns ett huvud centrallås i förardörren, som har fem kablar, men dom andra dörrarnas motorer har bara två kablar. Dessa motorer har jag hemma också, alltså huvudlåset plus dom andra.

På huvudlås motorn finns dessa kablar: Röd, Blå, Brun, Lila, Svar
Om jag kör Röd+Blå mot ett batteri så aktiveras motorn, då är de ju inga problem att koppla ihop den ena motorn med den andra, så bägge aktiveras mot batteriet.

Med andra ord, jätte lätt att använda centrallås med en fjärrkontroll, inga problem.

Men hur tusan gör man så att det funkar med nyckeln?

Tacksam för hjälp av kunnigt folk!

1 008 Inlägg
17 oktober 2009
Den 5-trådiga motorn har en givare inbyggd i sig.
Det borde vara nånting liknande:
röd - anslutes parallelt med övriga motorer alt. direkt till fjärrstyrning/larmetc c-låsutg.
blå - anslutes parallelt med övriga motorer alt. direkt till fjärrstyrning/larmetc c-låsutg.

De andra tre kablarna är till inbyggda givaren som är en växlande kontakt.
brun   utgång, upplåst läge alt. låst
svart   matning, vanligtvis jord (volvo,saab,med flera)
lila      utgång, låst läge alt. upplåst

De tre kablarna ansluts därmed till ett speciellt centrallåsrelä för manöverering av c-låsmotorerna.

Ett sådant relä kan du exempelvis ta från volvo 740  86-92 eller från en 940.
när du låser/låser upp förardörren så påverkas den 5-trådiga motorn och givaren ger signal till c-lås relät att låsa de övriga dörrarna/motorerna.

Och den dag du vill ha fjärrstyrt c-lås så behöver du bara koppla in röd+blå från förardörren till fjärrstyrningen/larmet.

199 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
Jaha!
Så anledningen till att dom andra motorerna inte öppnas när jag drar upp den själv, jag saknar alltså det där reläet?

Tackar för hjälpen!

1 758 Inlägg
17 oktober 2009
Precis! När du låser upp förardörren med nyckel så ska givaren skicka en styrsignal som via ett relä/relän aktiverar solenoiderna i de övriga dörrarna.

199 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
Okok!

Någon som har någon aning om vart detta relä sitter i 740? Tänkte åka till skroten på måndag och hämta ett!

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
25 oktober 2009
sitter in under säkringarna (askoppen) alla relä sitter där för det mesta på 7/940 det är ett svart dubbelrelä som är till C-låset

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

1 Inlägg
2 november 2009
Mitt centrallås(940-96) gör bara små ryck ibland och klarar inte av att låsa /låsa upp när jag vrider på nyckeln i förardörren. Kan det vara reläet som näms av er som är kass??

Sök