3185
Sök

Problem mazda b2000

12 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
hej, jag har köpt mig en mazda b2000 maxi cab. Felet på den är att den går väldigt dåligt på tomgång och går ibland bara på 3 burkar. Vi har ställt in tändningen och bytt stift på den igår men blev inge bättre. Har hört att de kan vara vacum eller nån vacumslang. Tänkte höra lite hur vacum historian fungerar och om den på nå vis kan tjärva för ibland när man gasat till så fortsätter den varva av sig själv bilen och när man drar ut slangen ur vacumregulatorn? så går den ner i varv.

Hade uppskattat någon beskrivning på hur vacumregultorn eller vad de heter fungerar och vad den styr..

Tack på förhand.
Senast redigerat av Nilzz0n (28 september 2009)

12 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
Ingen som vet något?

2 Inlägg
10 oktober 2009
har du bytt tändspolar?tändkablar?

Motormontör
437 Inlägg
8 november 2009
JAg håller på klurar vad det kan vara.
Det verkar som att du har ett äldre EGI system i dem där tomgången och tändningen styrs av vaccum.
Tomgången regleras genom en termostyrd hjälpluftsventil om det är den du drar slagen ifrån och den faller i tomgång så är det ju inte så kontigt eftersom motorn drar i sig mindre tomgångsluft.
Men min fråga är då? Går den på alla burkar då?
Om den inte går på alla 4 cylindrar då så är det nog inte där felet är.
Testa med att stjäla vaccum från någon annan del som är vaccumstyrd och se vad som händer med och utan slangen inkopplad.
Blir det ingen förändring så är det ju inte där felet ligger utan då är det något annat.
Jag skulle gissa på antingen så är det något med tändningen eller så är det någon spridare som knasar eller att nu minns jag inte om det var hudrallyyftare på dem där eller justerbara ventilskruvar.
Att någon ventil inte öppnar eller stänger så du inte fyller någon cylinder.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

Sök