3494
Sök

Saab 9000 kupefläkt problem

46 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
#1
Hejsan!

Har en saab 9000 cde 90a, kupéfläkten har nu börjat strula och ja de immar igen! Är så att jag får inte upp fläkten i styrka utan den håller sig på absolut 0%. Säkringen är hel och dioden lyser men de surrar inte de minsta. Vad kan vara fel? Snabba tips tack!!


Mvh meencl

106 Inlägg
4 november 2009
#2
fläkten brukar pajja på dom..de är inge roligt alls å byta,trångt å djävligt..köp ingen piratfläkt bara för då står du där igen om ett par månader med samma fel..


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
5 november 2009
#3
meenCL skrev:
Hejsan!

Har en saab 9000 cde 90a, kupéfläkten har nu börjat strula och ja de immar igen! Är så att jag får inte upp fläkten i styrka utan den håller sig på absolut 0%. Säkringen är hel och dioden lyser men de surrar inte de minsta. Vad kan vara fel? Snabba tips tack!!


Mvh meencl

Lyft på locket i akvariet (lådan mellan vindruta och motorutrymmet) och hitta igen kabeln som går till kupefläkten. Dra isär kopplingstycket och lägg en minus och pluskabel från batteriet direkt till fläktmotorn. Går inte motorn då så *grattis* då har du ett jävla meck att byta ut motorn. Går fläkten när du lägger spänning på den så är det spänningsregulatorn *grattis igen* den e skitdyr på Saab.
Du hittar även regulatorn i akvariet, längst ut till vänser framifrån sett. Spänningsregulatorn är stor som ett cigarettpaket ungefär med kylflänsar på och sitter med några små skruvar direkt i kåpan till värmesytemet. Antagligen måste du (beronde på modell) skruva loss plåten bakom motorn som täcker igen akvariet från motorutrymmet. Det finns alltså flera olika regulatorer till din årsmodell och är inte sinsemellan utbytbara så mecka loss den du har innan du ränner iväg på skroten.
Senast redigerat av hotrodder (5 november 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

46 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
#4
hotrodder skrev:
meenCL skrev:
Hejsan!

Har en saab 9000 cde 90a, kupéfläkten har nu börjat strula och ja de immar igen! Är så att jag får inte upp fläkten i styrka utan den håller sig på absolut 0%. Säkringen är hel och dioden lyser men de surrar inte de minsta. Vad kan vara fel? Snabba tips tack!!


Mvh meencl

Lyft på locket i akvariet (lådan mellan vindruta och motorutrymmet) och hitta igen kabeln som går till kupefläkten. Dra isär kopplingstycket och lägg en minus och pluskabel från batteriet direkt till fläktmotorn. Går inte motorn då så *grattis* då har du ett jävla meck att byta ut motorn. Går fläkten när du lägger spänning på den så är det spänningsregulatorn *grattis igen* den e skitdyr på Saab.
Du hittar även regulatorn i akvariet, längst ut till vänser framifrån sett. Spänningsregulatorn är stor som ett cigarettpaket ungefär med kylflänsar på och sitter med några små skruvar direkt i kåpan till värmesytemet. Antagligen måste du (beronde på modell) skruva loss plåten bakom motorn som täcker igen akvariet från motorutrymmet. Det finns alltså flera olika regulatorer till din årsmodell och är inte sinsemellan utbytbara så mecka loss den du har innan du ränner iväg på skroten.

Jävligt taksam för detta inlägg. Gick ut och testa koppla direkt till fläkten och då snurra den efter lite skrapande på kontakterna. Satte ihop och och starta bilen, fläkten funka, alltså inget som är paj utan bara lite skit på kontakterna. Jallfall kapa bort skarvskiten och skarva dom med en sockerbit. Och nu jävlar funkar de prima hela tiden! Tack för tipset!

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
8 november 2009
#5
meenCL skrev:
hotrodder skrev:
meenCL skrev:
Hejsan!

Har en saab 9000 cde 90a, kupéfläkten har nu börjat strula och ja de immar igen! Är så att jag får inte upp fläkten i styrka utan den håller sig på absolut 0%. Säkringen är hel och dioden lyser men de surrar inte de minsta. Vad kan vara fel? Snabba tips tack!!


Mvh meencl

Lyft på locket i akvariet (lådan mellan vindruta och motorutrymmet) och hitta igen kabeln som går till kupefläkten. Dra isär kopplingstycket och lägg en minus och pluskabel från batteriet direkt till fläktmotorn. Går inte motorn då så *grattis* då har du ett jävla meck att byta ut motorn. Går fläkten när du lägger spänning på den så är det spänningsregulatorn *grattis igen* den e skitdyr på Saab.
Du hittar även regulatorn i akvariet, längst ut till vänser framifrån sett. Spänningsregulatorn är stor som ett cigarettpaket ungefär med kylflänsar på och sitter med några små skruvar direkt i kåpan till värmesytemet. Antagligen måste du (beronde på modell) skruva loss plåten bakom motorn som täcker igen akvariet från motorutrymmet. Det finns alltså flera olika regulatorer till din årsmodell och är inte sinsemellan utbytbara så mecka loss den du har innan du ränner iväg på skroten.

Jävligt taksam för detta inlägg. Gick ut och testa koppla direkt till fläkten och då snurra den efter lite skrapande på kontakterna. Satte ihop och och starta bilen, fläkten funka, alltså inget som är paj utan bara lite skit på kontakterna. Jallfall kapa bort skarvskiten och skarva dom med en sockerbit. Och nu jävlar funkar de prima hela tiden! Tack för tipset!

Nu när du säger det... så hade jag just det felet på en av alla mina 9000 som jag haft oxå.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab


Sök