3936
Sök

hur funkar fyrhjulsdrift som driver 30% fram å 70% bak?

4 824 Inlägg
8 november 2009
#21
Spawner skrev:
Min klasskompis brorsa köpte nu en Subba Impreza 06:a där han kan ändra innifrån kupén hur han vill att hjulen ska driva, han kan välja från 100 fram till 100 bak, samt välja 30 fram och 70 bak. Detta fattar jag inte hur det är möjligt.. helt sinnessjukt! Ett mysterium;)

MVH Matte!

nu är det här en jätte gammal tråd men det där stämmer inte för man kan inte få den vare sig 100% fram eller 100% bak utan enbart ifrån 30% fram & 70% bak till 50% fram & 50% bak i 6 olika steg samt 1 automat läge där den justerar fördelningen automatiskt beroende på underlaget, hur mycket man svänger osv.
det sitter en magnetkoppling som sköter fördelningen och beroende på i vilket läge man har DCCD:n i så slirar mangnet kopplingen olika mycket så när den är "upplåst läge" så är fördelningen 30/70 och när den är i "låst" läge så är fördelningen 50/50.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

12 086 Inlägg
9 november 2009
#22
Bullo skrev:
lite krånglit är det att förklara, men om du tänker dig att du istället har två elmotorer - fram och bak. så driver det på samma sätt om du skickar 30% av den maximala effekten fram och 70% av den maximala effekten bak.

hur mekaniken fungerar i kopplingen vet jag inte, kanske någon från haldex som kan förklara?

hahaha vilken jävla förklaring, det hade han nog aldrig listat ut lol

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
9 november 2009
#23
Intressant tråd. Mest intressant att ingen hittat ett sätt att förklara det för oss som inte har doktorerat i växellådsteknik på 3år. big_smile

Så kan en vänlig själ förklara enkelt?
För mina tankar får det att bli 50/50, men så är det ju sällan. tongue


26 Inlägg
9 november 2009
#24
Det finns flera lösningar på dessa sytem.
Ett system är att man har konstant drivning till bakhjulen. På utgående axel från växellåda har man en fördelningslåda med en momentomvandlar i (koppplingen från en automatlåda) Med en hyraulpump kan man spänna åt momentomvanlaren så att den för över allt från 0 % upp till så mycket som man satt maxvärdet till ofta 50 % 
Är det 0% fram så blir det 100% bak.  30% fram blir 70% bak etc
Momentomvanlaren slirar hela tíden och levererar därav inte fullt till framhjulen. Bakhjulen har full drivning hela tiden som på vilken bakhjulsdriven bil som hellst.
Mercedes lite äldre 4matic system funkar såhär.
Givetvis går det att vända på detta system och ha konstant driving fram istället som tex Volvos första Awd om ja kommer ihåg rätt
Ett annat sätt är att att ha en mittdiff som mekaniskt är utväxlad så att man får ut mer vridmoment ur den ena axeln än den andra trotts samma varvtal.   Det blir en hävstångsprincip inne i diffen enkelt sagt.
Torsendiffen bygger mer eller mindre på denna principen.  Man avänder skruvstänger o anpassade kuggkransar här men vanligen är att den ger 50/50.  Det bygger på trögheten en kuggkrans ger mot en skruvstång och "lättheten" skruvstången ger mot kuggkransen trott att utväxlingen är 1:1
Modernare system som haltex har två hydromekaniska kopplingar och två hydraulpumpar som fritt kan reglera 0- 100 % på fram eller bakhjulen.  Tex Saabs xwd. 
Finns en väldigt bra animerad beskrivning på youtube hur Saab xwd funkar
Senast redigerat av Sensonic (9 november 2009)


67 Inlägg
9 november 2009
#25
o.O ja håller mig till bakhjulsdrift..tongue


5 198 Inlägg
9 november 2009
#26
Lemzor skrev:
o.O ja håller mig till bakhjulsdrift..tongue

vad ska man med det till ?   OT... jag vet..

67 Inlägg
9 november 2009
#27
mena mer att ja e för trött/korkad för att förstå mig på dom där systemen så ja håller mig till de ja förstår mig på:P


5 198 Inlägg
9 november 2009
#28
Lemzor skrev:
mena mer att ja e för trött/korkad för att förstå mig på dom där systemen så ja håller mig till de ja förstår mig på:P

Ja du mena så.. ja ok då enklast det

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 november 2009
#29
Som sagt, gammal tråd, men jag känner ett behov av att svara ändå.... tongue

stilren skrev:
Kanske är olika utväxlingar på haldexkopplingarna??? Haldex kopplingen bygger väl på en extremt värme känslig olja? som då ändrar viskositet som sedan driver hjulen eller vad man nu vill driva. Olika mängd olja kanske???.
Hoppas nån vet börjar oxå bli lite nyfiken...

Haldexens mellandifferential är egentligen väldigt enkel.
Du har ingående och utgående axel i lådan, båda med givare för att mäta differentialen mellan varvskillnaden på axlarna, denna information matas till mellandiffens dator, liksom signalen från CEM.

Mellandiffens dator styr en magnetventil, som bestämmer hur mycket hydraulolja en kolv ska få.
Kolven styr hur mycket låsning man ska ha på lamellerna, som ligger mellan in och utgående axel.
Beroende på hur mycket kraft som behövs bakåt, så låser kolven lamellerna mer och mer.
Detta fungerar upp till 50/50, vilket inte styrs av mellandiffen, utan begränsas av vinkelväxeln fram.

Det sitter förstås en hydraulpump och hydraultank i mellandiffen också.

Egentligen borde det gå att montera Haldex på vilken bil som helst med modifikation, och sen styra låsningen på mellandiffen med hjälp av en steglös kontroll i kupén. smile


Kan man få annat än 50/50 drivning med en rent mekanisk lösning?
Alla andra variabla drivningar jag har sett har varit beroende av el, hydraulik och/eller lameller.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök