Som sagt, gammal tråd, men jag känner ett behov av att svara ändå....
![tongue](img/smilies/tongue.png)
stilren skrev:
Kanske är olika utväxlingar på haldexkopplingarna??? Haldex kopplingen bygger väl på en extremt värme känslig olja? som då ändrar viskositet som sedan driver hjulen eller vad man nu vill driva. Olika mängd olja kanske???.
Hoppas nån vet börjar oxå bli lite nyfiken...
Haldexens mellandifferential är egentligen väldigt enkel.
Du har ingående och utgående axel i lådan, båda med givare för att mäta differentialen mellan varvskillnaden på axlarna, denna information matas till mellandiffens dator, liksom signalen från CEM.
Mellandiffens dator styr en magnetventil, som bestämmer hur mycket hydraulolja en kolv ska få.
Kolven styr hur mycket låsning man ska ha på lamellerna, som ligger mellan in och utgående axel.
Beroende på hur mycket kraft som behövs bakåt, så låser kolven lamellerna mer och mer.
Detta fungerar upp till 50/50, vilket inte styrs av mellandiffen, utan begränsas av vinkelväxeln fram.
Det sitter förstås en hydraulpump och hydraultank i mellandiffen också.
Egentligen borde det gå att montera Haldex på vilken bil som helst med modifikation, och sen styra låsningen på mellandiffen med hjälp av en steglös kontroll i kupén.
![smile](img/smilies/smile.png)
Kan man få annat än 50/50 drivning med en rent mekanisk lösning?
Alla andra variabla drivningar jag har sett har varit beroende av el, hydraulik och/eller lameller.