3798
Sök

hur funkar fyrhjulsdrift som driver 30% fram å 70% bak?

83 Inlägg
1 oktober 2006
Trådstartare
#1
på vilket sätt driver det mer bak? förstår inte riktigt det där


Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
1 oktober 2006
#2
lite krånglit är det att förklara, men om du tänker dig att du istället har två elmotorer - fram och bak. så driver det på samma sätt om du skickar 30% av den maximala effekten fram och 70% av den maximala effekten bak.

hur mekaniken fungerar i kopplingen vet jag inte, kanske någon från haldex som kan förklara?

man lever bara en gång så lev väl!

SSS -12
3 217 Inlägg
1 oktober 2006
#3
När det börjar spinna fram, så går det in bak också... Handlar väl mest om att få ett extra skjut när det behövs, hur man ska lägga fram det är nog ganska svårt!

Men jag VET, att där ligger någon sorts logik i den!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Administratör
11 960 Inlägg
1 oktober 2006
#4
Jag förmodar att Sharky snart hittar hit och ger oss en god beskrivning av hur det hela funkar smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

83 Inlägg
2 oktober 2006
Trådstartare
#5
chrizz skrev:
Jag förmodar att Sharky snart hittar hit och ger oss en god beskrivning av hur det hela funkar smile

hehe, får hoppas på det wink  tack för svaren, det börjar klarna lite nu ;D


personbilstekniker
147 Inlägg
2 oktober 2006
#6
Volvos haldex AWD system är elektroniskt styrt. Haldex låderna ingår i can/bus systemet och arbetar med ECM (motorboxen), ABS systemet, CEM (huvud datorn), DIM om jag mins rätt (kombinations instrum) och växellådan (aut) bara för att nämna några. Volvo valde att lägga sin vikt på framhjulsdrift, antar att det sytemet är liknande som du menar, men det finns säkert sådana system med enskila haldex (vet inte).

Vad som händer är att när du gasar skickar ECM:en en signal till CEM:en som sedan skickar vidare till haldex styrenheten. Samtidigt som ABS givararna skickar signal till deras styrenhet att tex vf släpper lite. CEM:en registrerar detta går ev in och skickar till ECM:en och reducerar motorkraft, Samtidigt som CEM:en skickar till haldex styrenheten. Som tar över mer kraft till bakhjulen. ABS givarna forsätter att registrera ev hjulspinn som skickar data till haldex via CEM.
Det är en enkel förklaring av hur det fungerar, flera andra parametrar spelar också in.
Just hur det fungerar med att styra haldex kopplingen har jag inte förståt mig på... Får kolla upp det smile
Senast redigerat av stilren (2 oktober 2006)

Studerande
463 Inlägg
2 oktober 2006
#7
stilren skrev:
Volvos haldex AWD system är elektroniskt styrt. Haldex låderna ingår i can/bus systemet och arbetar med ECM (motorboxen), ABS systemet, CEM (huvud datorn), DIM om jag mins rätt (kombinations instrum) och växellådan (aut) bara för att nämna några. Volvo valde att lägga sin vikt på framhjulsdrift, antar att det sytemet är liknande som du menar, men det finns säkert sådana system med enskila haldex (vet inte).

Vad som händer är att när du gasar skickar ECM:en en signal till CEM:en som sedan skickar vidare till haldex styrenheten. Samtidigt som ABS givararna skickar signal till deras styrenhet att tex vf släpper lite. CEM:en registrerar detta går ev in och skickar till ECM:en och reducerar motorkraft, Samtidigt som CEM:en skickar till haldex styrenheten. Som tar över mer kraft till bakhjulen. ABS givarna forsätter att registrera ev hjulspinn som skickar data till haldex via CEM.
Det är en enkel förklaring av hur det fungerar, flera andra parametrar spelar också in.
Just hur det fungerar med att styra haldex kopplingen har jag inte förståt mig på... Får kolla upp det smile

Ett sådant system som du beskriver driver ju i vanliga fall endast, eller till största delen, på framhjulen och ifall det behövs så skickar det kraften bakåt (fungerade kasst på tidiga modeller).
Men ett system som petsson_89 beskriver är konstant fyrhjulsdrivet med 30%fram 70%bak, alltså ingen elektronik som skickar kraften fram och tillbaka. Hur två utgående axlar (en till framhjulen och en till bakhjulen) som går lika fort kan ha olika fördelning av kraften är mycket svårt att förklara, det sägs att han som kom på detta tog livet av sig eftersom han inte själv förstod hur det fungerade. tongue Säkert bara en myt men sanningen ska inte alltid få stå i vägen för en bra historia smile

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?

personbilstekniker
147 Inlägg
2 oktober 2006
#8
Aha ok... trodde nog att han syftade på det.
Ang myten att han tog livet av sig är nog inte så konstigt, de är ju nästan bara en ren fysisk slump att det fungerar hmm  Borde vara rätt jobbigt att inte veta vad man ha gjort smile

Kanske är olika utväxlingar på haldexkopplingarna??? Haldex kopplingen bygger väl på en extremt värme känslig olja? som då ändrar viskositet som sedan driver hjulen eller vad man nu vill driva. Olika mängd olja kanske???.
Hoppas nån vet börjar oxå bli lite nyfiken...
Senast redigerat av stilren (2 oktober 2006)

Evolution
1 627 Inlägg
2 oktober 2006
#9
sharky var e du

Fäll ner pungen och landa

21 761 Inlägg
2 oktober 2006
#10
Är det inte haldex som använder sig av elektricitet för att förändra oljans egenskaper i viskokopplingen?
Eller det var kanske något annan drivsystemstillverkare som använde funktionen.
Senast redigerat av Drönirettab (2 oktober 2006)

83 Inlägg
2 oktober 2006
Trådstartare
#11
stilren skrev:
Aha ok... trodde nog att han syftade på det.
Ang myten att han tog livet av sig är nog inte så konstigt, de är ju nästan bara en ren fysisk slump att det fungerar hmm  Borde vara rätt jobbigt att inte veta vad man ha gjort smile

Kanske är olika utväxlingar på haldexkopplingarna??? Haldex kopplingen bygger väl på en extremt värme känslig olja? som då ändrar viskositet som sedan driver hjulen eller vad man nu vill driva. Olika mängd olja kanske???.
Hoppas nån vet börjar oxå bli lite nyfiken...

men det kan ju inte vara olika utväxlingar för då skulle ju bakhjulen snurra fortare än framhjulen....


personbilstekniker
147 Inlägg
3 oktober 2006
#12
petsson_89 skrev:
stilren skrev:
Aha ok... trodde nog att han syftade på det.
Ang myten att han tog livet av sig är nog inte så konstigt, de är ju nästan bara en ren fysisk slump att det fungerar hmm  Borde vara rätt jobbigt att inte veta vad man ha gjort smile

Kanske är olika utväxlingar på haldexkopplingarna??? Haldex kopplingen bygger väl på en extremt värme känslig olja? som då ändrar viskositet som sedan driver hjulen eller vad man nu vill driva. Olika mängd olja kanske???.
Hoppas nån vet börjar oxå bli lite nyfiken...

men det kan ju inte vara olika utväxlingar för då skulle ju bakhjulen snurra fortare än framhjulen....

Jo det har du ju rätt i tongue tänkte nog inte alls...

42 Inlägg
3 oktober 2006
#13
hum ja du eftersom jag kör cossie så har vi nästan den drivningen och den styrs av fördelningslådan hur den e drevad. och dom gammla cossie 4x4 lådorna är som en gammal moppe fördelnings lådan drivs av kugg och kedja som gör drivningen

Tack till mitt team med SSC Mackan och Fredde08

173 Inlägg
9 oktober 2006
#14
Hur är det med quattro då? Fördelar inte "torsen-mittdiffen" kraften från 30 fram och 70 bak, till 70 fram och 30 bak?

Någon som har lust att förklara en okunnig?

mvh

Audi/Wv mek
148 Inlägg
9 oktober 2006
#15
stilren skrev:
Kanske är olika utväxlingar på haldexkopplingarna??? Haldex kopplingen bygger väl på en extremt värme känslig olja? som då ändrar viskositet som sedan driver hjulen eller vad man nu vill driva. Olika mängd olja kanske???.
Hoppas nån vet börjar oxå bli lite nyfiken...

Som jag har förstått det så tänker väll du på en slags visko-koppling, och är det inte så att ju mer det spinner inne i kopplingen desta varmare blir oljan och ju mer "drar" själva kopplingen, då borde väll storleken på hålen i kopplingen bestämma hur mycket kraft som överförs?? säkert nån som kan det bättre än jag!


( försökte rita upp en bild på konstruktionen men gav upp efter en stund)

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!

505 Inlägg
10 oktober 2006
#16
Min klasskompis brorsa köpte nu en Subba Impreza 06:a där han kan ändra innifrån kupén hur han vill att hjulen ska driva, han kan välja från 100 fram till 100 bak, samt välja 30 fram och 70 bak. Detta fattar jag inte hur det är möjligt.. helt sinnessjukt! Ett mysterium;)

MVH Matte!

Calibra Turbo 4x4

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
10 oktober 2006
#17
Spawner skrev:
Min klasskompis brorsa köpte nu en Subba Impreza 06:a där han kan ändra innifrån kupén hur han vill att hjulen ska driva, han kan välja från 100 fram till 100 bak, samt välja 30 fram och 70 bak. Detta fattar jag inte hur det är möjligt.. helt sinnessjukt! Ett mysterium;)

MVH Matte!

står i hans instruktionsbok hur de funkar.

Magnetventil gissar jag på. ingen aning.

Man funderar lite på om de funkar som spärren man hade på traktorn en gång i tiden där man kunde sätta spänning på magneten i vä'xellådan som gjorde den trögrullande.

Dunno.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

674 Inlägg
8 november 2009
#18
Inte någon som skulle kunna hjälpa mig att få tag på sprängskisser & detalj info om just XC:ens Haldex system?  Är nyfiken på en grej om just det systemet..    Har precis börjat att leta. S
kulle vara fint om någon här hade några tipps att ge ut..
Senast redigerat av Ramrod (8 november 2009)

With great freedom comes great responsebility

1 207 Inlägg
8 november 2009
#19
Hmm, detta var en frågeställning som man inte ens tänkt på egentligen... Ju mer man tänker på det desto dummare känner man sig. iaf jag. tongue

162 Inlägg
8 november 2009
#20
A transfer case is provided for a vehicle having front and rear axles. The transfer case includes a planetary gear set with first, second and third members. The first member is continuously connected with the front axle and the second member is continuously connected with the rear axle. An input shaft is selectively connectable with the first, second or third member. The transfer case provides rear-wheel drive when the second member is connected with the input shaft, all-wheel drive when the third member is connected with the input shaft, and front-wheel drive when the first member is connected with the input shaft. It is important that the specific members of the planetary gear set be chosen so the absolute value of the torque of the third member is equal to the sum of the absolute value of the torques of the first and second members.

Hittade detta, du får försöka tyda det så bra som det går. ^^

How about you come sit on my lap and we'll see what pops up


Sök