2548
Sök

Bilen startar inte (Startmotorn?) 940 GL

54 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
#1
Houston we have a problem:D

Igår kväll när jag skulle starta bilen (940 rödblock "8v")
Så känns det som att något släpper, sedan så verkar det som att startmotorn bara spinner runt utan att få fäste.
Nu så nöter den bara, ibland så ligger varvräknaren på noll och ibland så verkar det som att startmotorn får lite motstånd och fäste och då rör sig varvräknaren som den brukar göra,men sedan "släpper" den igen.
Men om jag lägger i en växel och vrider om tändningen så rör sig bilen, så startmotorn drar ju runt motorn.

Skulle det kunna vara kamremmen som har kuggat över?
för när jag skulle kolla den så verkar det som att ingen skulle ha rört den kåpan på år och dagar, alla muttrarna är sönder rostade och rundas hur lätt som helst.
Bänder jag upp skiten lite så ser det ut som att remmen är hel åtminstonne.

Om startmotorn inte driver kuggkransen till motorn,så borde ju inte bilen heller kunna flytta sig en cm när man vrider om tändningen med växel i heller,eller?
Därför så borde det väl inte vara startmotorn som är kass, fast är ju inte någon expert inom ämnet direkt.

Läste någonstans Frusen vevhusventilation??
Kan även tillägga att bilen har ryckt lite ibland när man har kört ett tag,som om den skulle få för mycket/lite soppa.
men det har gått bort ifall om man har stängt av skiten och sedan startat den igen.
sedan så har man kunnat kört en bit till innan samma visa har börjat om.


det är väl så långt jag har kommit i min felsökning.
Senast redigerat av Pho3nicX (9 november 2009)


54 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
#2
Tack för alla svar;)

Ryckte soppaslangen till motorn och gissa vad,,Kommer inget bränsle.. KAN ju vara därför att helvetet inte vill starta lol .
Iallafall, soppapumpen funkar som den ska.. bytte den för inte så länge sedan.
pumpen i tanken är väl skitsamma om den funkar eller inte har jag hört, och eftersom huvudpumpen är ny så borde ju den orka pumpa fram soppa oavsett.
så det måste ha blivit stopp någonstans på vägen från huvudpumpen..
Har sedan en tid kört lite E-85 + STP fuel injector cleaner,
det kanske har löst upp massa gammal skit i tanken som sedan har följt med systemet och till sist kloggat igen någon bränsleledning eller nått annat helvete.

Menmen, får la försöka lösa det sen..
dra en ny slang ifrån filtret direkt till motorn kanske..
__________________
Senast redigerat av Pho3nicX (9 november 2009)


1 749 Inlägg
9 november 2009
#3
Pho3nicX skrev:
Houston we have a problem:D

Igår kväll när jag skulle starta bilen (940 rödblock "8v")
Så känns det som att något släpper, sedan så verkar det som att startmotorn bara spinner runt utan att få fäste.
Nu så nöter den bara, ibland så ligger varvräknaren på noll och ibland så verkar det som att startmotorn får lite motstånd och fäste och då rör sig varvräknaren som den brukar göra,men sedan "släpper" den igen.
Men om jag lägger i en växel och vrider om tändningen så rör sig bilen, så startmotorn drar ju runt motorn.

Skulle det kunna vara kamremmen som har kuggat över?
för när jag skulle kolla den så verkar det som att ingen skulle ha rört den kåpan på år och dagar, alla muttrarna är sönder rostade och rundas hur lätt som helst.
Bänder jag upp skiten lite så ser det ut som att remmen är hel åtminstonne.

Om startmotorn inte driver kuggkransen till motorn,så borde ju inte bilen heller kunna flytta sig en cm när man vrider om tändningen med växel i heller,eller?
Därför så borde det väl inte vara startmotorn som är kass, fast är ju inte någon expert inom ämnet direkt.

Läste någonstans Frusen vevhusventilation??
Kan även tillägga att bilen har ryckt lite ibland när man har kört ett tag,som om den skulle få för mycket/lite soppa.
men det har gått bort ifall om man har stängt av skiten och sedan startat den igen.
sedan så har man kunnat kört en bit till innan samma visa har börjat om.


det är väl så långt jag har kommit i min felsökning.

Blev lite snurrigt när jag läste.
Drar startmotorn runt motorn eller inte?

Vi börjar med det.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

1 758 Inlägg
9 november 2009
#4
Om jag tolkar rätt så går startmotorn runt, men den drar inte runt motorn?
Hade likadant på min gamle 740 och det är inte helt ovanligt på 7/900. Problemet är att solenoiden på startmotorn inte aktiveras. Antingen är den helt enkelt dålig, i så fall är det oftast enklast och billigast att byta hela startmotorn, men ofta är det bara dålig kontakt.
Lossa alla anslutningar och gör rent ordentligt, brukar kunna bli en del oxid och skit med tiden.

54 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
#5
Jag antar att den drar runt motorn eftersom bilen flyttar sig med växel inlagd.
Men problemet nu är ju bränsletillförseln, den får ingen soppa.
Bensinpumpen surrar på som vanligt men bränslet kommer inte ända fram.
Ryckte bränsleslangen till motorn och där vill det inte komma någon soppa alls.

Problemen har börjat efter jag hällde i en flaska STP fuel injector cleaner (den röda).
Även kört med lite E-85 ett tag, så jag tror att gammal skit kanske har lösts upp och sedan packat sig någonstans i systemet?..

Tänkte plocka loss huvudpumpen och kolla så att den pumpar som den ska,
det jobbiga är att man står på en elak trång parkeringsplats och att man har lyckats supa bort samtliga nödvändiga verktyg:cool:..

Slangarna och ledningarna är nog inte bytta heller på ett bra tag skulle jag tro,
hur vanligt är det att bränslesystemet täpper igen sig självt helt?

Mvh Phoenicx


54 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
#7
Jadå har gjort det, och det byttes för inte så länge sedan..
Men jag var precis ute och lossade på slangen mellan filtret och pumpen..
Och det var helt stopp,även när jag vred på tändningen och pumpen började bygga upp tryck....
testade och "starta" några gånger och till slut så lossnade det med ett stort "Poff" och det sprutade soppa cool
Första gången som jag har blivit glad för att ha blivit nedsprutad av bensin lol
..
Om jag blåser i bränsleslangen som går in i motorn så känns det trögt och det blåser tillbaka..
Har ju inte så stor koll på bränslesystemet (och inte ngt annat heller;)) men jag antar att inte returslangen är den samma som den jag blåste i?? eller??
Senast redigerat av Pho3nicX (10 november 2009)



Sök