Pho3nicX skrev:
Houston we have a problem:D
Igår kväll när jag skulle starta bilen (940 rödblock "8v")
Så känns det som att något släpper, sedan så verkar det som att startmotorn bara spinner runt utan att få fäste.
Nu så nöter den bara, ibland så ligger varvräknaren på noll och ibland så verkar det som att startmotorn får lite motstånd och fäste och då rör sig varvräknaren som den brukar göra,men sedan "släpper" den igen.
Men om jag lägger i en växel och vrider om tändningen så rör sig bilen, så startmotorn drar ju runt motorn.
Skulle det kunna vara kamremmen som har kuggat över?
för när jag skulle kolla den så verkar det som att ingen skulle ha rört den kåpan på år och dagar, alla muttrarna är sönder rostade och rundas hur lätt som helst.
Bänder jag upp skiten lite så ser det ut som att remmen är hel åtminstonne.
Om startmotorn inte driver kuggkransen till motorn,så borde ju inte bilen heller kunna flytta sig en cm när man vrider om tändningen med växel i heller,eller?
Därför så borde det väl inte vara startmotorn som är kass, fast är ju inte någon expert inom ämnet direkt.
Läste någonstans Frusen vevhusventilation??
Kan även tillägga att bilen har ryckt lite ibland när man har kört ett tag,som om den skulle få för mycket/lite soppa.
men det har gått bort ifall om man har stängt av skiten och sedan startat den igen.
sedan så har man kunnat kört en bit till innan samma visa har börjat om.
det är väl så långt jag har kommit i min felsökning.