3481
Sök

Felsöka spridare..

Gasglad
3 244 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
Hejsan!

Hur märker man lättast om en spridare är trasig?!

Min bil går nämligen oroligt samt svarar knappt på gas upp till ca. 2000 varv, efter det går den som vanligt.
Har provat rycka spridarkontakterna när bilen var igång, när jag rycker 1:ans spridarkontakt så dör den, inte om jag rycker de andra :s

som sagt, hur tar man reda på om spridarna är trasiga?!

//Carfreak

187 Inlägg
12 november 2009
Blir det någon skillnad när du rycker de andra?
Låt bilen gå varm på tomgång.. dra ur stiften o jämför färg´?

Pedal To The Metal
750 Inlägg
12 november 2009
Kolla ifall det ligger någon grudström på dom. Dom ska ha det och sen bara få en jord signal från boxen.
när bilen går kan du dessutom känna på spridarna ifall de tickar och slår lite. det är ju en magnetventil så det ska dom göra

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Gasglad
3 244 Inlägg
13 november 2009
Trådstartare
Tror inte det är spridarna endå, alla stift tyder på förbränning, dock kan det vara så att spridarna inte öppnar riktigt/fel sprutbild ?!

Börjar fundera på om det är spridartätningarna (o-ringarna) som läcker vid tomgång när undertrycket är som störst? Har 4st från en sotningssats för b230f men de ringarna är ju bra mycket större och går knappt att få ned i spridarhålen på insuget :s Ska prova spruta med lite startgas på tomgång vid insuget. Värt att nämna är också att alla packningar är bytta.

EDIT:
Nu har jag även mätt vevaxelgivaren, ger 199,5 Ohm men bara för ca. 0,5sek. Kan det vara den som spökar? Tycker det är konstigt att den bara ger resistans under en så kort period.
Senast redigerat av MrCarfreak (13 november 2009)

//Carfreak

Sök