2287
Sök

Varför surrar det??

125 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
Tjenare!

kollat runt på trådar men hittar inte det jag söker.

Problemet är att det brusar/surrar i mina högtalare när bilen är igång, bruset följer motorn varvtal.

Det är inget brus när bilen är avstäng

Jorden är dragen till fästet för säkerhetsbältet, så det är bra jordat(Tror jag:) )

Min setup:

Huvudenhet:  Pioneer DEH-P88RS-2
Slutsteg: Rockford power 400-4 och 1500-1
trippelavskärmade Lågnivå kablar

(Om det har någon betydelse) :
50mm2 jord och plus
2 batterier

Tacksam för svar!
Mvh

372 Inlägg
14 november 2009
börja med att testa ta ur stereon, och dra en signalkabel utanför bilen och se ifall det försvinner. söker du på jordstörningar eller liknande borde du hitta massor.

123 Inlägg
14 november 2009
korsar strömmen lågnivå sladdarna

372 Inlägg
14 november 2009
ursäkta jag är lite trött, tongue kanske ska skriva varför du skulle dra den utanför, och det är för att lågnivå (signalkablarna) är väldigt känsliga för likspänning, dvs strömkablar i bilen. Ligger dom för nära så kan det lätt uppstå störningar, sk generatorvin, störningarna kan även bero på dålig jord, och att signaljorden har brunnit upp innuti slutsteget eller stereon.

Billackerare/Billjudmontör
1 171 Inlägg
14 november 2009
testa att byta cd-spelare...de flesta säger att det har med lågnivå eller jord göra, men min erfarenhet säger att cd:n inte funkar ihop med bilen, jag har haft flera kunder med samma problem å i 9/10 fall så har det varit cd:n...
har du någon annan cd hemma så testa sätt i den å kolla om problemet finns kvar..
för ja har varit med om cd spelare som surrat som fan i en bil men varit kanon i en annan..
så min slutsats är att vissa cd-spelare inte kommer överrens med vissa bilar...å det behöver inte va bilmodell utan från bil till bil..

VW Ägare
1 011 Inlägg
14 november 2009
Jag fixa generator ljud en gång genom att dra en jord från bilens jord till stereons chassi. Brukar sitta en skruv på baksidan som man kan jorda chassit.

Henrik Eberlund

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 november 2009
Har du bara dragit fast jorden i bältesfästet eller slipade du rent under först och skruvade jordkabelskon mellan underliggande plåt och bältesfäste?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

125 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Har du bara dragit fast jorden i bältesfästet eller slipade du rent under först och skruvade jordkabelskon mellan underliggande plåt och bältesfäste?

Sorry, har svininfluensan enligt läkaren så jag har sovit hela dagen... smile

Japp! Slipade helt rent och gjorde som du sa! big_smile

125 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
Martinfyhr skrev:
ursäkta jag är lite trött, tongue kanske ska skriva varför du skulle dra den utanför, och det är för att lågnivå (signalkablarna) är väldigt känsliga för likspänning, dvs strömkablar i bilen. Ligger dom för nära så kan det lätt uppstå störningar, sk generatorvin, störningarna kan även bero på dålig jord, och att signaljorden har brunnit upp innuti slutsteget eller stereon.

Lågnivå och strömmen går på varsin sida av bilen, så borde inte vara några problem? big_smile

125 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
eplamojje skrev:
testa att byta cd-spelare...de flesta säger att det har med lågnivå eller jord göra, men min erfarenhet säger att cd:n inte funkar ihop med bilen, jag har haft flera kunder med samma problem å i 9/10 fall så har det varit cd:n...
har du någon annan cd hemma så testa sätt i den å kolla om problemet finns kvar..
för ja har varit med om cd spelare som surrat som fan i en bil men varit kanon i en annan..
så min slutsats är att vissa cd-spelare inte kommer överrens med vissa bilar...å det behöver inte va bilmodell utan från bil till bil..

Men tror ju att en sådan dyr stereo skall funka... hmm

Men borde det inte även pipa om bilen är av om det är Den det är fel på? tongue

skall testa å byta och se om det hjälper big_smile (När jag är friskare)

Mvh Alex
Senast redigerat av Xsport (14 november 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 november 2009
Xsport skrev:
ChriZtoffer skrev:

Aha okej, ush då, krya på dig! smile

Isåfall så bör ju inte felet ligga i jorden. Det kan vara som eplamojje säger att det är huvudenheten som inte "trivs" i din bil (du får vara lite snällare mot den, kela med den och sånt. wink) men troligtvis så finns det någon annan enkel förklaring som att nån kabel ligger för nära nån annan eller att nån jord (tex den till huvudenheten) är dålig.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

125 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Xsport skrev:
ChriZtoffer skrev:

Aha okej, ush då, krya på dig! smile

Isåfall så bör ju inte felet ligga i jorden. Det kan vara som eplamojje säger att det är huvudenheten som inte "trivs" i din bil (du får vara lite snällare mot den, kela med den och sånt. wink) men troligtvis så finns det någon annan enkel förklaring som att nån kabel ligger för nära nån annan eller att nån jord (tex den till huvudenheten) är dålig.

så det räcker inte att kelade med lite mer femenima "saker" nu förtiden? big_smile

Vad är det som gör att en stereo inte "trivs" i en viss bil? fel ägare? big_smile
köpt för 6månader sedan så jag kan ju inte lämna tillbaka den... hmm

Kan det vara jorden till batteriet i motorrummet? det batteriet är bara jordat med den jordgrejen som sitter  där orginal.. smile

Skall undersökas! big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 november 2009
Batterijorden kan vara bra att byta ut/komplettera med en extra, men jag tror inte det är där felet ligger utan snarare i jordkabeln till huvudenheten. Testa att dra en ny jord från lämpligt ställe till huvudenheten och se ifall surret försvinner. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

125 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Batterijorden kan vara bra att byta ut/komplettera med en extra, men jag tror inte det är där felet ligger utan snarare i jordkabeln till huvudenheten. Testa att dra en ny jord från lämpligt ställe till huvudenheten och se ifall surret försvinner. smile

Japp!

Skall testa lite olika saker big_smile

Tack för hjälpen ni som har svarat! big_smile

756 Inlägg
15 november 2009
testa å lägga en kabel på lågnivå jord och mot chassiet på cd-spelaren om det blir borta då så har du bränd jordinga til lågnivå'n pga. dåligt jordingspunkt til steg,

kimsern
saab 90 aero t16 "kruttvogna"
projekt tråd

Sök