15 november 2009
Trådstartare
Historik;
Kamraten har en A6 -97 (avant) Han blev "pålurad" för drygt 6 år sedan Amegas bästa system som fanns då till fram och bakdörrar. Han ville inte såga i Audin och Amegorna passade direkt i originalhål. Viktigt påpekades redan då att täta rejält och fick även med en bra produkt till detta in på affärn. Minns att dessa högtalare gick på närmare 5000kr vilket ifs. idag inte är ett överpris för 4st högtalare. Men då var våra förväntningar av detta system höga. Supra högtalaredningar drogs till varje dörr, elementen tätades och skruvades fast enligt butikens anvisningar och en äldre Alpine hu med växlare och två slutsteg moterades med tillräcklig strömatning men... Det lät bajs rent utsagt.
Bilen kördes in till butiken som fö. är en av Östersunds mer renomerade billjuds butiker för kontroll och ev. förbättring. Minns inte om extra diskanter och frekvensjustering skedde på framsystemet, däremot så godkändes motering, inkoppling osv. med beröm. Tyvärr så lät det efter butikens åtgärder fortfarande bajs och ljudkillen där ville byta slutstegen som nästa åtgärd. Polaren lämnade dock wo på detta mycket pga. det redan kostat rejält med stålar.
Nåväl! min kamrat skyndar långsamt och efter några år av irritation så lämnades bilen dock iväg för en rejäl uppdatering av skräpljudet. En ny Alpine hu och ett Alpine fyrkanals slutsteg monterades mot samma högtalare och visst blev det bättre. Men... den andra bilen i familjen., en Golf med en 1100kr Pioneer hu utan externt slutsteg. Med Golfens originalhögtalare fram och ett par 700kronors "fem å kvart" i bakdörrarna blåser skjortan av A6´ans ljud. Ingen skugga över butiken, dom har försökt hjälpa till på bästa sätt men kan samtidigt inte förstå varför det spelar dåligt i Audin med tanke på val av komponenter.
Det tråkiga är att i hans tidigare Audi. En 100 sedan från -87, monterade vi ett med dåtidens mått skitdyrt Alpine 6" kit fram som matades av ett 70W Alpinesteg. Tillsammans med ett par urgamla Alpine 8" koaxialer bak som matades från ett 40W Alpinesteg och det lät bara så jävla vackert. Bra bas och en närvaroo/briljans i ljudet som få bilar än idag kommer i närheten av och detta med en hu utan tidskomp, "Q-faktorer" och annat bös.
Många som provlyssnade denna bil vägrade att tro vi inte gömt en baslåda. Det som var fånigast att 6" basarna som enbart hängde i dörrsidan utan några extra åtgärder spelade som dom gjorde. Diskanterna placerade jag under originalgallerna på instrumentbrädan. Fö. en montering som avfärdats till A6´an av "vår seriösa" ljudbutik pga. tidskillnaden mellan elementens placering (långt ifrån varann)
Killen är ingen hip hop typ utan lyssnar mycket modern country och pop. Söker inte dunka dunka som tonårsfjunen på byn har utan vill ha ett mer moget ljud som låter bra i hela registret. Som det är idag "spelar det burk" och är dåligt med bas. Det låter "nere vid fötterna" och finns ingen detaljrikedom alls i ljudet. Känns riktigt trist med tanke på att många moderna bilars originalsystem spelar ljusår bättre än i hans Audi med tanke på insatta pengar.
Killen vill inte ha nån baslåda bak i skuffen det går att få till hyggligt ljud ändå och nån här som åker Audi A6 och har förslag på bra högtalare? Det är inte intressant att höra; dom här spelar bra i min Toyota, Saab etc. Ljudreferenser från andra bilar finns det så det blir över med både baslådor och dyrsystem. Jag har själv en del koll på biljud och vet hur jag vill det ska låta. Monterat många anläggningar med bra resultat och även tagit nåt pris när tävlingar i biljud började men just nu är det tvärstopp och behöver råd.
Senast redigerat av hotrodder (15 november 2009)
Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab