Marcus__A skrev:
Hej på er! Drömmen om att ha en bil har funnits i bra många år. Men nu börjar det närma sig så jag tänkte göra ett försök att få lite tips och ev information om några bilmodeller jag har funderat lite på..!
Har tittat och funderat på dessa som första bil:
Mazda 323f (1990-1993).
Peugeot 306 (1992-1996).
Honda Civic (1990-1992).
Opel Astra Sedan/halvkombi (1992-1996).
Audi 80 (1989-1994).
Audi 90 (1988-1992).
Mitsubishi Galant Gti (1991-1994).
VW Golf Vr6 (1991-1994).
Bmw 325ia (1991-1994).
Peugeot 406 (1995-1998).
Som till synes är de ovansagda modellerna relativt bränslesnåla, men ändå lite småsportiga.
Vad är bra/mindre bra med resp modell?
Körglädje?
Försäkringskostnader?
Vilket av dessa märken är inte alls bra/och tvärsom?
Tacksam för all information!
Det var ett jävligt brett register du har lagt upp du, de som funderar över en Bmw brukar sällan ens överväga en Peugeot.
Vilken jag hade valt ovan beror lite på vilken budget du tänkt dig, för att hitta en fin E36 som inte är sönderkörd behöver du nog ge åtminstone 15 kanske tom 20k. Japanska bilar har du hört om antar jag? Väldigt driftsäkra men smått plastiga och tråkiga (i material och utförande), franska bilar är likadana men saknar driftsäkerheten lite förenklat.
Golf VR6, Audi och Bmw är bäst köp ovan i mina ögon. Men VR6 är törstig och dyr samt har en känslig kamkedja, vad jag hört är GTI ett bättre köp. Dessutom är Golf 3 rent generellt en plastig, tråkig bil med lite budgetkänsla över sig, åter igen i känsla och utförande.
Audi är en välbyggd och trygg bil, Bmw en välbyggd, rolig och trygg bil. Ur min synvinkel är E36 klart mest bil i det här fallet, men som sagt så krävs det en viss budget. Annars är Galant/Golf GTI eller Audi 80 bra val
Fördel Bmw:-Vägegenskaper, balans och körglädje
-Härlig sexa som går snålt i förhållande till effekt
-Enkel att serva, billiga delar, kamkedja
-Jag kan hålla på länge...
Nackdel:-Högre försäkringspremie än snittet
-Svårt att hitta en icke buskörd, i alla fall i de lägre prisklasserna.
Det du behöver veta om en begagnad Bmw är väl sammanfattat i begagnatguiden på
www.autopower.se, på den sidan hittar du det du behöver veta om märket.