2878
Sök

Val av första/andrahandsbil?

Studerande
2 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
Hej på er! Drömmen om att ha en bil har funnits i bra många år. Men nu börjar det närma sig så jag tänkte göra ett försök att få lite tips och ev information om några bilmodeller jag har funderat lite på..!

Har tittat och funderat på dessa som första bil:
Mazda 323f (1990-1993).
Peugeot 306 (1992-1996).
Honda Civic (1990-1992).
Opel Astra Sedan/halvkombi (1992-1996).
Audi 80 (1989-1994).
Audi 90 (1988-1992).
Mitsubishi Galant Gti (1991-1994).
VW Golf Vr6 (1991-1994).
Bmw 325ia (1991-1994).
Peugeot 406 (1995-1998).

Som till synes är de ovansagda modellerna relativt bränslesnåla, men ändå lite småsportiga.
Vad är bra/mindre bra med resp modell?
Körglädje?
Försäkringskostnader?
Vilket av dessa märken är inte alls bra/och tvärsom?

Tacksam för all information! smile

If your goals don't scare You, they're not big enough.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 november 2009
Marcus__A skrev:
Hej på er! Drömmen om att ha en bil har funnits i bra många år. Men nu börjar det närma sig så jag tänkte göra ett försök att få lite tips och ev information om några bilmodeller jag har funderat lite på..!

Har tittat och funderat på dessa som första bil:
Mazda 323f (1990-1993).
Peugeot 306 (1992-1996).
Honda Civic (1990-1992).
Opel Astra Sedan/halvkombi (1992-1996).
Audi 80 (1989-1994).
Audi 90 (1988-1992).
Mitsubishi Galant Gti (1991-1994).
VW Golf Vr6 (1991-1994).
Bmw 325ia (1991-1994).
Peugeot 406 (1995-1998).

Som till synes är de ovansagda modellerna relativt bränslesnåla, men ändå lite småsportiga.
Vad är bra/mindre bra med resp modell?
Körglädje?
Försäkringskostnader?
Vilket av dessa märken är inte alls bra/och tvärsom?

Tacksam för all information! smile

Det var ett jävligt brett register du har lagt upp du, de som funderar över en Bmw brukar sällan ens överväga en Peugeot. smile

Vilken jag hade valt ovan beror lite på vilken budget du tänkt dig, för att hitta en fin E36 som inte är sönderkörd behöver du nog ge åtminstone 15 kanske tom 20k. Japanska bilar har du hört om antar jag? Väldigt driftsäkra men smått plastiga och tråkiga (i material och utförande), franska bilar är likadana men saknar driftsäkerheten lite förenklat.

Golf VR6, Audi och Bmw är bäst köp ovan i mina ögon. Men VR6 är törstig och dyr samt har en känslig kamkedja, vad jag hört är GTI ett bättre köp. Dessutom är Golf 3 rent generellt en plastig, tråkig bil med lite budgetkänsla över sig, åter igen i känsla och utförande.

Audi är en välbyggd och trygg bil, Bmw en välbyggd, rolig och trygg bil. Ur min synvinkel är E36 klart mest bil i det här fallet, men som sagt så krävs det en viss budget. Annars är Galant/Golf GTI eller Audi 80 bra val smile

Fördel Bmw:
-Vägegenskaper, balans och körglädje
-Härlig sexa som går snålt i förhållande till effekt
-Enkel att serva, billiga delar, kamkedja
-Jag kan hålla på länge...

Nackdel:
-Högre försäkringspremie  än snittet
-Svårt att hitta en icke buskörd, i alla fall i de lägre prisklasserna.

Det du behöver veta om en begagnad Bmw är väl sammanfattat i begagnatguiden på www.autopower.se, på den sidan hittar du det du behöver veta om märket.
Senast redigerat av Rquired (15 november 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

32 Inlägg
15 november 2009
Jag kan inte mer än hålla med Rquired. Peugeout (206), Civic är väl som jag kan se de typiska ungdomsbilar som mest är roliga bilar, sen när de kommer till kvalité och hållbarhet så är de ju inte alls samma visa. Resten av bilarna kan du ju igentligen skita i förhållande till E36an. Men de är lite av en nål i en höstack att hitta en för ett bra pris och som absolut inte har en topp som går inom 1000-2000mil eller tidigare. Audi är ju inte fel den heller men ur designmässig synvinkel så vinner BMW den titeln.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
15 november 2009
Tycker Peugeot 406 verkar ge mest bil för pengarna. Lågt inköpspris, kul att köra och fräsig design (Enligt mig i alla fall)

Och bara för att det råkar vara en fransk bil innebär det inte att den kommer vara tyngd av problem smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 november 2009
IceEyes skrev:
Tycker Peugeot 406 verkar ge mest bil för pengarna. Lågt inköpspris, kul att köra och fräsig design (Enligt mig i alla fall)

Och bara för att det råkar vara en fransk bil innebär det inte att den kommer vara tyngd av problem smile

Men Galant är också billig, kul att köra och har en fräsig design. Men den håller så mycket bättre, därför är Peugeot inte ett lika bra val enligt mig. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
15 november 2009
Kan ju lägga till Audi Coupé 1989–1996 på listan när du ändå har 90an och 80an med smile (iofs snarlikt ändå)

HEAVY METAL
765 Inlägg
15 november 2009
Audi hadde jag nog letat efter kanske till o med en 100a   och då en quattro . audis  2.3 liters femma går bra och tål mycket stryk samt att den e ganska lätt meckad och ändå hyffsat soppa snål när man vill!!
Audis V6or som även finns är nog ett sämmre val isf enligt vad jag lärt mig! Audis fyror är ju komplett en golf motor mer eller mindre och dom e ju soppa snåla men inte så kul.,!! från 89 fanns det  även en 2.0 liters motor som även är 5 cylindrig men som efter 91 blev 4 cylindrig på 115 hästar. Mellan dessa motorer är det en jävulsk skillnad. Femman går sjukligt mycket bättre än den 4 cylindriga fast det är samma effekt!  Hur som hellst är dom  inte så tokiga att äga ekonomiskt sett  Saknar min 100a ibland än i dag även fast det e 7 år sedan jag ägde min!!   MVH/ adde
Senast redigerat av Engen (15 november 2009)

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

Studerande
2 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
Tack ska ni ha, allihopa! Kanon att få lite info, då återstår det bara att se vad det blir såsmåningom..! wink

If your goals don't scare You, they're not big enough.

Sök