M103 skrev:
Vad gör BMWn så rolig att köra? En MB med säg 150-170hk måste väl ändå vara lite roligare än en 316.
Nej, Mercedes saknar viktfördelningen (även om MB hör till de mer balanserade bilarna rent generellt), styrningen och framför allt, kommunikationen till föraren.
Även om mercor är roliga blir det utan tvivel snäppet roligare när bilen förmedlar vad den och vägen har för sig på det viset en Bmw, oavsett om det är en 316i, X5 eller M3 gör.
I mina ögon har effekt inget direkt att göra med körglädje, utan effekt i kombination med rätt bil blir roligt. 300hp i en Volvo som är bångstyrig redan med 200hp är visserligen lite kul, men "kul" är inte samma sak som körglädje.
Tex. anses Mazda Miata vara en av de roligaste standardbilar man kan köra trots sina ~130hp, går man bakåt i tiden finns det oräkneliga engelska sportbilar med obefintlig effekt och balanserat exakt chassi som anses bjuda på "äkta klassisk körglädje".
Så nej, i mina ögon är inte en MB med 170hp roligare än en Bmw med 115. Dessutom, i så fall bör ju en Volvo med 250hp vara roligare än en MB med 170hp, och det stämmer inte alls?
Chassi och kommunikation > effekt, även om C/K+effekt naturligtvis är "roligast"