3620
Sök

Frågor ang bmw 318 1992 1.8 motor

669 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
#1
hallå har lite frågor ang den modellen.

för och nackdelar?

finns det ac i den, elhissar?

tacksam för svar


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
22 november 2009
#2
ac och elhissar är extrautrustning!
fördelar: ganska bensinsnål, bakhjulsdriven, "lätt" mekad.
nackdelar: rost i baklucka..

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

669 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
#3
motormässigt? 19000 20000 mil?


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
22 november 2009
#5
sitter antagligen en M40 motor i den, den tickar! det är ett original fel på dom motorerna! tyvärr. men annars går dom bra! jag är nöjd med min i alla fall! är en -93:a

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

94 Inlägg
22 november 2009
#6
Kolla ifall det är en "is".. isf kolla: oljebytena,oljebytena och ja...oljebytena! Den jag hade skar utan förvarning...var också ganska känslig för vilken olja man hällde i.Min gick bäst på Castrols lite dyrare olja.
Kolla också så att ev. elfönsterhissar verkligen fungerar HELA vägen upp och ner resp. ev. eltaklucka att den verkligen fungerar hela vägen fram/tillbaka+tilt.
Krånglar eltakluckan är det ett j-ä pilljobb att fixa själv och verkstan tar ca 7000:- för att göra det....(måste ta ner innertaket)
Kolla också efter vinande missljud från "diffklumpen"....svår att hitta begagnad och dyr att byta på verkstad.

Kolla mitt inlägg (#12) i denna tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157021

Vet inte ifall din är en lim. eller coupé (viss skillnad) eller is eller vanlig i..


Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 november 2009
#7
Är det en 318is med M42/M44 motorn är det en väldigt pålitlig motor, även om den naturligtvis kräver korrekt service. Men att den skulle vara känslig för oljebyten stämmer ej. Även en nyare 318i med M43 motorn hör till kategorin väldigt pålitliga bilar, men en 92a med M40 gör det inte. Citat från www.autopower.se

"M40 motorn som introducerades först 1988 har en felkonstruerad topp vilket gör att trycket på kamaxeln är dubbelt så hög som den borde vara. Som resultat av detta, slits kamaxel och kamrem väldigt fort. När BMW upptäckte felet sänktes bytesintervallet för kamremmen till 4000 mil. Sliten kamaxel resulterar i ett tickande ljud från motorn"

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

669 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#8
MODELLINFO

Fabrikat:    BMW
Modell:    3 Serie (E36)
Typ:    318i
Årsmodeller:    1991-1993

TYPINFO

Kaross:    E36
Motor:    M40-B18
KW:    83


669 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#9
ska jag köpa den ? 12000kr 19000-20000 mil



Sök