2609
Sök

Löda line-in till gammal bilstereo?

130 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Hej!

Jag har en gammal blaupunkt bilstereo som jag skulle vilja koppla in i min tjejs bil. Den har inga funktioner whatsoever så tänkte om det går att löda så den får line-in. Alltså så den får en 3,5mm stereo hona som man stoppar mp3n till.

JAG VET ATT DET E BILLIGT ATT KÖPA EN NY
Men nu vill jag bara veta om det går och i så fall hur jag ska göra. Är mera som ett experiment, vill ha designen på den gamla stereon men nån ny funktion vore ju najs. Ljudkvalite är inte prio då detta är ett experiment.

SÅ vart löder jag en sån kontakt om det nu bara är att löda på den. Eller e det mera komplecerat än så?

Kan ju fota imorrn om någon vill se hur det ser ut.

MVH Kattn

Jag vill ha en bil med klös i!

511 Inlägg
23 november 2009
Nja, de är lite mer komplicerat än så. Du måste ju ha en AUX funktion i stereon med. Men visst, de är väll säkert någon hemmaknåpare som har kommit på något bra sätt att få de till att fungera.

Skål för alkohol, orsaken och lösningen till alla livets problem!

130 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Måste man verkligen ha en aux funktion?
Den har ju flera band för radion kan man inte bara kapa am bandet tongue

Jag har ju kopplat min ipod direkt till en hemmahögtalare med en egenlödd 3,5mm stereo(aux) sladd å det fungerar ju.
För i det som jag vill är ju att utnyttja stereons förstärkare så att ipoden orkar spela ut(förstärka) till högtalarna med lite kraft.

Jag vet att det känns onödigt och "overkill" men jag kan inte sluta tänka på ideen då det går att löda som jag gjorde direkt på högtalaren.

Stereon i fråga är liknande med denna http://www.oldtimerradio.com/fotki/blaupunkt_frankfurt_stereo2.jpg

Finns sjuuukt med plats invändigt i den därför jag fick ideen att klämma in nått där.
Senast redigerat av kattn (23 november 2009)

Stockholm Streetrace Crew
160 Inlägg
23 november 2009
kattn skrev:
Måste man verkligen ha en aux funktion?
Den har ju flera band för radion kan man inte bara kapa am bandet tongue

Jag har ju kopplat min ipod direkt till en hemmahögtalare med en egenlödd 3,5mm stereo(aux) sladd å det fungerar ju.
För i det som jag vill är ju att utnyttja stereons förstärkare så att ipoden orkar spela ut(förstärka) till högtalarna med lite kraft.

Jag vet att det känns onödigt och "overkill" men jag kan inte sluta tänka på ideen då det går att löda som jag gjorde direkt på högtalaren.

Stereon i fråga är liknande med denna http://www.oldtimerradio.com/fotki/blau … tereo2.jpg

Finns sjuuukt med plats invändigt i den därför jag fick ideen att klämma in nått där.

Oj, har du grävt upp den där på nått museum? tongue

De enklaste sättet att få in ljudet från en mp3 spelare i den där måste va att använda en FM sändare.

130 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Jo jag vet att det är lätt att bara köpa en fm sändare eller liknande.
Men jag vill ju vara krånglig å löda å pilla.... måste ju gå att få ordning på det.

Fick lite inspirration då jag läste om nån son hade en golf 1:a som hade en gammal stereo fast med nytt innehåll smile

297 Inlägg
24 november 2009
hmm, om du kunde separera reciver och förstärkar delarna borde de ju inte va så svårt smile bara å löda en 3,5mm där radio inputen till förstärkaren är smile  sen om du vill ha kvar radion så får man väl lösa det på nåt sätt så man kan byta emelan, kanske med en 2läges strömbrytare som du sätter någon annanstans smile de e iaf enda sättet jag kommer på att man överhuvudtaget KAN göra :S

Bingolotto elller !
79 Inlägg
24 november 2009
Jag gjorde nåt liknande, och då lödde jag bara kablarna direkt på volympotentiometern.. Det var också nån som här "lågeffektsapparat" och resultatet blev väldigt bra. .
Sätt aux kablarna på potentiometerns ingång, alltså innan den reglerar ljudet.. Sen är det ju en chansning om det funkar, men mät gärna innan med oscilloskop eller nåt..

2 665 Inlägg
24 november 2009
Först bör du ju skaffa service manualen på stereon, så du ser hela kopplings schemat.
Jag förutsätter att du bra på elektronik ritningar så du på schemat kan klura ut var du bör ansluta kablarna.
Det finns ju en omkopplare där du ändrar från radio till kassett, där bör du ju fixa in dina kablar med en brytare som väljer din aux eller kassett.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Sök